سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

زلزله شدید کرمانشاه گرچه خساراتی به همراه داشت اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت«درست مثل زلزله پارسال بود؛ اما تلفاتی نداشت» این ساده‌ترین توصیف از زلزله شدیدی است که یکشنبه‌شب مناطق گسترده‌ای از استان کرمانشاه را لرزاند و بار دیگر زلزله ویرانگر سال گذشته را برای ساکنان این مناطق تداعی کرد. هرچند قدرت این زلزله دست‌کمی از زمین‌لرزه سال قبل نداشت اما هیچ تلفاتی به‌دنبال نداشت و موجب مصدومیت دست‌کم 770نفر شد. اما چطور شد که این زلزله شدید قربانی نگرفت؟

تداعی یک کابوس

سلامت نیوز: زلزله شدید کرمانشاه گرچه خساراتی به همراه داشت اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت«درست مثل زلزله پارسال بود؛ اما تلفاتی نداشت» این ساده‌ترین توصیف از زلزله شدیدی است که یکشنبه‌شب مناطق گسترده‌ای از استان کرمانشاه را لرزاند و بار دیگر زلزله ویرانگر سال گذشته را برای ساکنان این مناطق تداعی کرد. هرچند قدرت این زلزله دست‌کمی از زمین‌لرزه سال قبل نداشت اما هیچ تلفاتی به‌دنبال نداشت و موجب مصدومیت دست‌کم 770نفر شد. اما چطور شد که این زلزله شدید قربانی نگرفت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، یکشنبه‌شب درحالی‌که عقربه‌های ساعت 20:07 را نشان می‌داد، زمین زیر پای ساکنان استان کرمانشاه شروع به لرزیدن کرد. با اینکه ساکنان این مناطق در یک‌سال گذشته صدها زلزله کوچک و بزرگ را تجربه کرده بودند اما این زلزله آنقدر قدرت داشت که آنها را یاد مرگبارترین این زلزله‌ها انداخت که سال قبل جان دست‌کم 640نفر را گرفته بود. در یک چشم به‌هم زدن همه از خانه‌ها بیرون ریختند و به‌دنبال مکانی امن برای پناه گرفتن بودند. زلزله آنقدر شدت داشت که کیلومترها آن‌طرف‌تر در کردستان، ایلام، تبریز، ارومیه، اصفهان، اهواز، ساوه، رشت و حتی در آن‌سوی مرزها در بخش‌هایی از عراق نیز حس شد. دقایقی بعد مرکز لرزه‌نگاری کشور بزرگی این زلزله را ۶.۴ریشتر و عمق آن را ۷کیلومتری زمین اعلام کرد.

هنوز هیچ‌کس از میزان خسارت‌ها و تلفات احتمالی اطلاعی نداشت؛ با وجود این ساعتی بعد بررسی گزارش تیم‌های ارزیاب هلال احمر حاکی از آن بود که زلزله تلفات جانی نداشته اما صدها نفر مصدوم شده‌اند.با وجود اینکه هلال احمر تیم‌های تخصصی شامل تیم‌های آواربرداری و سگ‌های زنده‌یاب را به محل حادثه اعزام کرده بود اما شواهد نشان می‌داد هیچ‌کس زیر آوار گرفتار نشده است. این نکته نشان می‌داد خانه‌های در حال ساخت و یا ساخته‌شده مقاومت مطلوبی از خود نشان‌ داده و آسیب جدی ندیده‌اند. هرچه می‌گذشت شمار مصدومان زلزله افزایش می‌یافت تا اینکه ظهر دیروز آمار نهایی نشان داد در این حادثه 771نفر مصدوم شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد 323نفر در سرپل ذهاب، 109نفر در قصر شیرین، 174نفر در گیلانغرب، 47نفر در اسلام‌آباد غرب، 10نفر در روانسر، 5نفر در ثلاث باباجانی، 2نفر در دالاهو، 2نفر در پاوه و یک‌نفر در جوانرود مصدوم شده‌اند.

این افراد اغلب هنگام فرار مصدوم شده بودند. به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از میان این افراد ۳۷نفر بستری و سایرین به شکل سرپایی درمان و مرخص شده‌اند. با وجود فروکش کردن ترس و وحشت در میان زلزله‌زدگان، چادر و بسته‌های غذایی بین آنها توزیع شده و تیم‌های امدادی همچنان در آماده‌باش به‌سرمی‌برند. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: ۸۷تیم عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تیم‌های آنست هم در استان کرمانشاه مستقر هستند. به علاوه تیم‌های واکنش سریع استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و لرستان در استان مستقر بوده و در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند. وی ادامه داد: ١٣روستا به‌دلیل ترک‌خوردگی‌های جزئی نیاز به توزیع چادرهای امدادی داشتند که این چادرها در میان متاثران از زلزله توزیع شد. همچنین 4هزار بسته ۷٢ساعته در استان موجود است که این بسته‌ها، با توجه به نیاز افراد آسیب‌دیده در میان آنها توزیع می‌شود. 2فروند بالگرد امدادی جمعیت هلال احمر نیز به‌منظور ارائه خدمات امدادهوایی در فرودگاه کرمانشاه مستقر شده است و آماده‌باش هلال احمر در کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر رضا خواجه‌ای، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: هیچ گزارشی مبنی بر تخریب کامل واحدهای مسکونی بر اثر زلزله یکشنبه شب کرمانشاه گزارش نشده و فقط 4واحد تجاری قدیمی‌ساز تخریب شده‌اند که خسارات جانی نداشته است. زلزله کرمانشاه باعث شد بسیاری از ساکنان مناطق زلزله‌زده خانه‌هایشان را ترک کرده و ترجیح دهند شب را بیرون از خانه‌ها سپری کنند. در این شرایط نیروی انتظامی به حالت آماده‌باش درآمد تا امنیت این مناطق تأمین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha