با وجود اقدامات انجام شده در زمینه آگاه سازی جامعه نسبت به بیماری ایدز، اما باید تاکید کرد که هنوز بسیاری از افراد جامعه به‌طور کامل نسبت به این بیماری شناخت ندارند و همین مساله باعث بروز کج فهمی‌هایی در جامعه می‌شوند.

نیم درصد از نوزادان به ایدز مبتلا هستند

سلامت نیوز: با وجود اقدامات انجام شده در زمینه آگاه سازی جامعه نسبت به بیماری ایدز، اما باید تاکید کرد که هنوز بسیاری از افراد جامعه به‌طور کامل نسبت به این بیماری شناخت ندارند و همین مساله باعث بروز کج فهمی‌هایی در جامعه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،مدیر عامل باشگاه سلامت نوجوانان مهر درباره بیماری ایدز می گوید: در خصوص بیماری ایدز در جامعه ما، شایعات یا سوءتفاهم ها بر واقعیت غلبه می کند، این تصور که آمار ایدز یک آمار مخفی است و افرادی که اطلاعات خاصی در این باره دارند و آن را رسانه ای نمی کنند، به‌طور کامل اشتباه است و برخی نیز بر این باور هستند که خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به ایدز کافی و موثر نیست که این موضوع نیز به هیچ وجه صحت ندارد، بلکه کشور ما یکی از بهترین کشورها در رابطه با ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ایدز است. وحید جهان میری نژاد  با اشاره به مطلب فوق می افزاید: امروزه وزارت بهداشت با ارائه خدمات مناسب در زمینه کاهش آسیب و کنترل بیماری ایدز از طریق استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان توانسته این روش انتقال بیماری را به راحتی کنترل کند تا جایی که بارها از سوی سازمان های جهانی مورد تقدیر قرار گرفته است.

همچنین در حال حاضر بسیاری از مسئولان از دیگر کشورها برای بازدید و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به ایران سفر می کنند تا بتوانند تجارب ایران را درکشور خود پیاده کنند. او در خصوص آمار مبتلایان به بیماری ایدز می افزاید: وزارت بهداشت هر6 ماه آمار دقیق مبتلایان به بیماری ایدز را منتشر می کند، این آمار بسیار دقیق، با تفکیک جنسیتی و رده سنی افراد است. در حال حاضر وزارت بهداشت حتی راه غالب انتقال ویروس HIV را در کشور نیز بیان می کند، به عنوان مثال در یک دهه گذشته بیشترین راه انتقال استفاده از سرنگ مشترک بود در سه دهه قبل نیز راه انتقال جنسی و تزریقی رایج نبوده و تنها خون های آلوده راه انتقال بودند، در حال حاضر راه انتقال ویروس ایدز تنها تماس جنسی محافظت نشده است. جهان میری نژاد تاکید می‌کند: مشکل اصلی در خصوص بیماری ایدز نبود هماهنگی های لازم میان دستگاه ها و سازمان های ذی ربط و همچنین جای خالی آموزش است، چرا که کشورهای موفق در مقابله با ایدز هر شب پیام های آموزشی در ارتباط با این بیماری از رسانه ها پخش شده است، اما در ایران و در بیشتر موارد اطلاع‌رسانی درباره بیماری ایدز با خط قرمزهای بسیاری مواجه می شود که این خود بحث آموزش را با اختلال مواجه می کند.


 اقدامات مناسب برای تست
این فعال پیشگیری از ایدز در ارتباط با تشویق افراد به انجام تست های HIV می گوید: به طور کلی باید در نظر داشت، حتی افرادی که رفتارهای پرخطر داشته اند، نیز باید با خیال راحت این آزمایش را انجام دهند، چرا که این آزمایش رایگان و محرمانه است و دولت برای تحقق این مهم بودجه قابل توجه ای را اختصاص داده است. همچنین باید در نظر داشت که شناسایی به موقع مبتلایان نقش تعیین کننده ای را در روند درمان آنها دارد. او مشاوره، آزمایش و انجام مراحل درمانی بیماری ایدز در کشور را مثبت ارزیابی می کند و می گوید: امروزه در ایران اقدامات موثری در ارتباط با اطلاع رسانی مشاوره و همچنین انجام مراحل درمانی صورت می‌گیرد و البته در بیشتر موارد داروها نیز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد. این در حالی است که استفاده از داروهای رایگان برای درمان بیماری ایدز در کشور خاورمیانه وجود ندارد. جهان میری نژاد محرمانه بودن جواب تست های HIV را یکی دیگر از امتیازات روند درمان در ایران می‌داند و ادامه می دهد: امروزه برای انجام تست HIV نه تنها دفترچه بیمه نیاز نیست، حتی از افراد کارت شناسایی نیز دریافت نمی‌شود.

همچنین ملیت افراد نیز به هیچ وجه در انجام تست HIV حائز اهمیت نخواهد بود. او می گوید: کشور در خصوص روش های مقابله با ایدز و همچنین راه های درمان موفق عمل کرده است که اطلاع رسانی همین موضوع می تواند باعث افزایش مراجعه کنندگان برای انجام تست HIV باشد، اما بزرگترین معضل موجود در حوزه HIV در کشور این است که ما تنها 40 درصد از مبتلایان را شناسایی کرده ایم، اما تا سال 1399 فرصت داریم که 90 درصد از بیماران را شناسایی کنیم، 90 درصد از بیماران شناسایی شده را در روند درمانی قرار دهیم و 90 درصد از افرادی که تحت درمان بودند را از کاهش بار ویروسی آنها یا به عبارت ساد ه تر از موفقیت روند درمان با انجام آزمایش های تخصصی مطمئن شویم. جهان میری نژاد در ادامه بیان می کند: در حال حاضر تنها در حوزه درمان بیماری ایدز موفق عمل شده است، اما در خصوص شناسایی بیماران مبتلا به ایدز هنوز نتوانسته ایم، گام های موثری را برداریم، چرا که هنوز 36 هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که از بیماری خود مطلع نیستند،24هزار نفر از بیماری خود آگاه هستند و بخشی از این افراد تحت درمان هستند و بار ویروسی آنها پایین آمده است، یعنی زمانی که می گوییم بار ویروسی این افراد کاهش یافته است، یعنی قابلیت انتقال از بین رفته اما آن تعدادی که این بیماری را دارند و مراجعه نکرده اند و اطلاعی از بیماری خود ندارند، افرادی هستند که بار ویروسی را در خون خود دارند و هر روز این بیماری در آنها پیشرفته تر می شود و سیستم ایمنی آنها تخریب می شود و در واقع یک لطمه جبران ناپذیر به خود فرد وارد می کنند و سپس یک آسیبی به کل جامعه وارد خواهند ساخت.


 وجود خط قرمزهای فراوان
این فعال پیشگیری از ایدز در پاسخ به این سوال که چرا ترس از مطلع شدن از بیماری در میان مردم وجود دارد، می گوید: هنوز در کشور ما خط قرمزهای بسیاری در خصوص ایدز و حتی اطلاع رسانی در این خصوص وجود دارد، از این‌رو مردم آگاهی کافی در ارتباط با روش های پیشگیری و حتی درمان این بیماری ندارند و بیشتر افراد بر این باور هستند که ایدز مساوی با مرگ یا خانه نشینی است، اما باید با صراحت اعلام کرد که با تشخیص به موقع این افراد می توانند از عمر عادی برخوردار باشند و اینکه با انجام فرهنگ سازی های لازم نیز می توان این طرز فکر اشتباه در رابطه با بیماری ایدز و طرد کردن این بیماران را نیز به راحتی اصلاح کرد. او تاکید می‌کند: درصد استفاده از وسایل بهداشتی در کشور تنها 30 درصد است. بنابراین امروزه تماس های جنسی محافظت نشده یکی از موثرترین روش های انتقال ویروس ایدز در کشور است، بنابراین باید با استراتژی های مناسب در این خصوص فرهنگسازی کرد. از این رو اگر آموزش و پرورش و صدا و سیما به صورت جدی و نه بنا به دلایل مناسبتی به این برنامه نپردازند، این وضعیت تا سال های طولانی ادامه خواهد داشت و ما در شناسایی افراد مبتلا موفق نخواهیم بود. جهان میری نژاد در ارتباط با بزرگ‌ترین نیازهای موجود در حوزه ایدز می گوید: اطلاع رسانی به مردم در خصوص وجود خدمات متنوع در حوزه بیماری‌های واگیر و به خصوص ایدز یکی از اصلی ترین نیازهای این حوزه است، چرا که در بیشتر موارد افراد به‌دلیل نا آگاهی از این خدمات محروم می شوند. همچنین جدی گرفتن بحث پیشگیری را می توان از دیگر نیازهای حوزه بیماری‌های واگیر دانست، چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده اطلاع رسانی عامل اصلی در خصوص روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز است که می تواند نقش موثری در کاهش آمار این بیماری داشته باشد.او تاکید می‌کند: در این بیماری بهترین استراتژی کنترل، درمان به مثابه پیشگیری است، یعنی در حال حاضر بحث شناسایی و درمان مبتلایان از تمام مسائل پیشگیری مهم‌تر است، چرا که به محض شناسایی وزارت بهداشت به صورت رایگان افراد مبتلا را درمان می کند به گونه ای که طول عمر بیماران تحت درمان قرار گرفته 71 سال تخمین‌زده می شود.


 انتقال ویروسHIV به‌نوزادان زیر نیم درصد
 این فعال پیشگیری از ایدز در ارتباط با نوزادان مبتلا به ایدز می افزاید: امروزه انتقال ویروسHIV به نوزادان زیر نیم درصد است که علت اصلی این امر را می توان در شناسایی به موقع افراد مبتلا جست وجو کرد، چرا که در دو مرحله تستHIV از مادران باردار گرفته می شود، در سال گذشته از بیش از صد هزار زن بارداری که شناسایی شده اند 97 درصد از آنها بچه سالم به دنیا آورده اند، مشکلی که در حال حاضر با زنان باردار داریم، تنها گروه های سخت در دسترس زنان باردار هستند. باید متذکر شد که در کشور باکو آمار نوزادان مبتلا به ایدز صفر است، اما در ایران به دلیل عدم شناسایی به موقع هنوز شاهد تولد تعداد کمی هستیم. او در ادامه بیان می کند: باید در نظر داشت که در صورت تشخیص به موقع و انجام درمان های لازم این کودکان از عمر عادی برخوردار خواهند بود، اما در صورت تحت درمان قرار نگرفتن 50 درصد این کودکان زیر دو سال عمر خود را از دست خواهند داد. جهان میری نژاد بر این باور است که اطلاع رسانی و ارائه آموزش های مناسب نباید به صورت مناسبتی در کشور صورت بگیرد، بلکه بهتر است، در کل سال و به صورت همگانی و منسجم این اطلاعات در اختیار مردم قرار بگیرد تا از این وادی بتوانیم آمار شناسایی افراد مبتلا را در کشور افزایش دهیم. مدیر عامل باشگاه سلامت نوجوانان مهر در ارتباط با نحوه برخورد با افراد مبتلا به ایدز می گوید: امروزه در کشور راه انتقال بیماری ایدز تماس جنسی حفاظت نشده، استفاده از سرنگ مشترک و انتقال از مادر به جنین است. این موارد در حالت عادی در میان افراد اتفاق نمی افتد، فردی که مبتلا به ایدز است، نباید از هیچ شغلی محروم شود، چرا که زندگی روزمره با این افراد به هیچ وجه خطرناک نیست. بنابراین قرار نیست که عموم مردم افراد مبتلا به ایدز را بشناسند و تنها کسی که باید از این بیماری مطلع شود همسر و شریک جنسی فرد است که این اطلاع‌رسانی نیز تنها باید از طریق خود فرد صورت بگیرد. وحید جهان میری نژاد در پایان می گوید: هماهنگ نبودن سازمان ها و همچنین وجود بوروکراسی اداری پیچیده تا حد زیادی مانع از فرهنگسازی و ارائه آموزش‌های لازم می شود، چرا که در بسیاری از موارد تنها به علت برخوردهای سلیقه ای اطلاع‌رسانی با مشکل مواجه شده است. به طور کلی امروزه ابتلا به ایدز در عموم مردم زیر یک درصد است. در گروه های پرخطر، معتادان تزریقی و زنان تن فروش این آمار بالای پنج درصد است که این زنگ خطری برای رسیدن به اپیدمی متمرکز است و تجربه کشورهای دیگر مبین این مساله است که کشورهایی که در اپیدمی متمرکز هستند به سرعت می تواند به اپیدمی عمومی تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha