دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 259420

در ماه‌های نخست سال‌جاری بود که طرح انتقال آب غدیر مردم استان اهواز را با چالش‌های متعدد مواجه کرد. این قضیه باعث شد تا مردم چند روز را بدون آب سپری کنند. انگار نارسایی‌ها در پروژه‌های انتقال آب در این استان تمامی ندارد. استاندار خوزستان با بیان اینکه مناطق فرسوده در خوزستان تعداد زیادی دارند و در معرض خطر هستند، گفت: یکی از این مناطق، بافت فرسوده منبع آب اهواز است. این منطقه مثل بمب است.

آب همچنان در اهوازحاشیه‌ساز است

سلامت نیوز: در ماه‌های نخست سال‌جاری بود که طرح انتقال آب غدیر مردم استان اهواز را با چالش‌های متعدد مواجه کرد. این قضیه باعث شد تا مردم چند روز را بدون آب سپری کنند. انگار نارسایی‌ها در پروژه‌های انتقال آب در این استان تمامی ندارد. استاندار خوزستان با بیان اینکه مناطق فرسوده در خوزستان تعداد زیادی دارند و در معرض خطر هستند، گفت: یکی از این مناطق، بافت فرسوده منبع آب اهواز است. این منطقه مثل بمب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، در روزهای اخیر شهروندان اهوازی با مشکلاتی در بحث کیفیت آب منازلشان مواجه هستند و زمانی که شیر آب را باز می‌کنند، با آبی با کدورت بالا و گل ‌آلود مواجه می‌شوند. در حال حاضر کانال پایکول(خط انتقال آب غدیر به اهواز) به عنوان منبع اصلی تامین آب اهواز نیاز به تعمیرات دارد، منبع عمده آب شرب کنونی، رودخانه کارون است که کدورت آن در اثر بارندگی‌های اخیر بالا رفته است. بارندگی‌های اخیر باعث بالا رفتن بیش از حد مجاز کدورت رودخانه کارون(گل و لای) شده است. در این باره روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب اهواز درباره علت کاهش کیفیت آب شرب در این روزها توضیح داد: با توجه به اینکه همچنان خط انتقال آب غدیر به اهواز در دست تعمیر است، ناگزیر به برداشت و تامین آب خام از رودخانه کارون هستیم. این شرکت ضمن پوزش از شهروندان اهوازی درخواست کرده تا با رعایت صرفه‌ جویی در مصرف آب، شركت آب و فاضلاب اهواز را در امر تامین آب همراهی کنند.

مسئولان پاسخگو باشند

نماینده اهواز در مجلس درباره وضعیت آب در استان اهواز  می‌گوید:‌ 80 تا 90 درصد آب اهواز از طرح غدیر تغذیه می‌شود، اما به دلیل بروز اشکال فنی شاهد قطعی آب هستیم. در این شرایط برداشت آب از رودخانه کارون انجام می‌شود. علی ساری می‌افزاید: با توجه به کیفیت نامناسب آب، آب شرب به میزان کافی در شبکه اهواز وجود ندارد. به گفته او این قضیه بارها از سوی اردکانیان، وزیر نیرو و دیگر مسئولان در حوزه آب و فاضلاب استان مورد پیگیری قرار گرفته است. بنده نیز طرح سوالی از وزیر نیرو در این باره تقدیم هیات رئیسه مجلس کردم. به گفته او از مدتی که آب انتقالی اهواز از غدیر انجام شده با مشکلات متعدد مواجه بودیم. به باور بنده تمامی این مشکلات به دلیل انتقال آب بروز کرده است. باید مسئولان امر پاسخگوی این سوال باشند که چرا کیفیت اجرای پروژه به این حد ضعیف است که مردم ما در اقصا نقاط استان دچار قطعی آب شده‌ و کیفیت آب تنزل یافته است. این نماینده مجلس تاکید می‌کند:‌ با بررسی وضعیت آب استان باید گفت که در مناطق حاشیه‌ای شهر این مشکلات مشاهده می‌شود. در این وضعیت انتظار می‌رود تا وزارت نیرو و دیگر مسئولان امر با جدیت بیشتری قضیه را دنبال کنند. ساری تاکید می‌کند:‌ در ماه‌های اخیر خط غدیر چالش‌های متعدد را برای استان به‌دنبال داشته است. در این وضعیت باید چرایی اجرای ضعیف این پروژه مورد بررسی قرار بگیرد. در روزهای اخیر هم فرماندار اهواز گفت: طرح انتقال آب از مسیر آبادان و خرمشهر با مسیر اهواز متفاوت است و طرح غدیر در مسیر اهواز با نقص فنی مواجه شده است و چاره‌ای جز تامین آب از کارون برای مسئولان باقی نمانده است. هرچند نمی‌توانیم در مورد زمان حل مشکل قول بدهیم، اما تلاش همه بر حل مشکل متمرکز است. به گزارش خوزنیوز، عالمی نیسی در مورد آبگرفتگی معابر شهری این شهر افزود: در شهر اهواز شبکه جمع آوری آب‌های سطحی پیاده نشده است و آب‌های سطحی وارد شبکه فاضلاب می‌شوند. شبکه فاضلاب به علت قدمت بیش از حد در اکثر نقاط قدیمی شهر ریزش کرده است.

وضع آب اهواز مثل بمب است

استاندار اهواز در جلسه بازآفرینی شهری با اشاره به اهمیت ستاد بازآفرینی شهری، اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری برنامه‌ای از سوی ریاست جمهوری است و مقرر شده است که در دولت دوم این طرح عملیاتی شود. اگر سرعت پیشرفت این طرح اندک بوده به علت اختلافاتی است که در این زمینه وجود داشت. غلامرضا شریعتی تصریح کرد: در حال حاضر برای عملیاتی طرح بازآفرینی شهری یکپارچگی بیشتری در دولت ایجاد شده است؛ بنابراین باید دستگاه‌ها پای کار بیایند و عقب‌افتادگی‌ها در این زمینه جبران شوند. او تاکید کرد: طرح بازآفرینی شهری باید از تشکیل جلسه و ارائه تغییرها خارج شده و عملیاتی شود. همچنین طرح‌های دیگر در این زمینه باید انجام و مناطق مختلف مشخص شوند. باید شهرستان‌های دیگر که بافت فرسوده دارند، این کار را در دستور کار قرار دهند و یک برنامه راهبردی ارائه شود. شریعتی با اشاره به مناطق پرخطر مسکونی عنوان کرد: اگر خدای ناکرده در بارندگی‌ها یک نفر جان ببازد همه ما مقصر شناخته می‌شویم. انتظار می‌رود جلسات بعدی بازآفرینی شهری عملیاتی‌تر باشند و پیشرفت کار گزارش شود. استاندار اهواز با بیان اینکه مناطق فرسوده در خوزستان تعداد زیادی دارند و در معرض خطر هستند، بیان کرد: یکی از این مناطق، بافت فرسوده منبع آب اهواز است. این منطقه مثل بمب است. قبل از هر بارندگی از این منطقه بازدید می‌شود و در صورت لزوم برخی منازل تخلیه می‌شوند. او گفت: در سال‌جاری مقرر شده است. استانداری خوزستان و شهرداری اهواز هر کدام یک میلیارد تومان پرداخت کنند و صد منزل پرخطر منطقه منبع آب تخلیه شوند.

اجرای طرح غدیر 3سال ازبرنامه عقب است

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: فاز سوم طرح آبرسانی غدیر به طول 400 کیلومتر از سد دز است که کارهای آن انجام و تامین اعتبار شده و در دستور کار دولت قرار دارد. فرامند هاشمی‌زاده اظهار کرد: فاز سوم طرح آبرسانی غدیر به طول 400 کیلومتر از سد دز است که کارهای آن انجام و تامین اعتبار شده و در دستور کار دولت قرار دارد. او با بیان اینکه فاز دوم طرح تا 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: شکستگی لوله‌های آب، طبیعی است که فورا رفع عیب می‌شود، اما این کار، کار بزرگ و زمان‌بری است و بیش از حد، زمان صرف کار شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: خشکسالی فشار کار را مضاعف کرده است و رودخانه‌های استان دچار مشکل شده‌اند، چون سرچشمه رودها در استان‌های بالادست است که آنها نیز دچار خشکسالی هستند و در گذشته پیش‌بینی چنین خشکسالی نشده بود.

هاشمی‌زاده با اشاره به آغاز طرح غدیر از سال 87، تاکید کرد: این طرح قرار بود، به طور کامل 10 ساله به اتمام برسد و اکنون نزدیک سه سال از طرح عقب هستیم. او با بیان اینکه مدیریت آب یک کار کشوری است، تصریح کرد: سرچشمه رودخانه‌ها و روان آب‌های خوزستان دست ما نیست و برنامه‌ریزی در بالادست انجام می‌گیرد. مساله حفاظت و احیای رود کارون نیز طرح جداگانه‌ای است که از گتوند آغاز می‌شود و تا آبادان و خرمشهر ادامه دارد. در کل پروژه‌های زیادی بوده که مانع از ورود پساب‌ها و زهاب‌ها به این رودخانه شده است، اما به طور صد در صدی انجام نگرفته‌اند؛ به همین دلیل در مصوبه دولت برای احیای کارون نیز اعتبار در نظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در خصوص تغذیه نخل‌های آبادان و خرمشهر از آب شور عنوان کرد: برای آبرسانی، سه سد پیش بینی شده است که باید روی کارون و بهمنشیر احداث شود. یکی از سدها(سد تنظیمی مارد) احداث شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha