هر ساله با آغاز فصل سرما، ساماندهی افراد کارتن خواب و بی‌خانمان به عنوان یکی از معضلات اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد اما موضوع ساماندهی این افراد از سوی یک متولی واحد، معضلی است که سال‌هاست بلاتکلیف مانده است و به گفته احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تا وقتی یک متولی واحد برای این موضوع وجود نداشته باشد چهره پایتخت همچنان از حضور کارتن‌خواب‌ها پُر خواهد بود.

ساماندهی کارتن‌خواب‌ها؛ یک معضل با چندین متولی

سلامت نیوز: هر ساله با آغاز فصل سرما، ساماندهی افراد کارتن خواب و بی‌خانمان به عنوان یکی از معضلات اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد اما موضوع ساماندهی این افراد از سوی یک متولی واحد، معضلی است که سال‌هاست بلاتکلیف مانده است و به گفته احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تا وقتی یک متولی واحد برای این موضوع وجود نداشته باشد چهره پایتخت همچنان از حضور کارتن‌خواب‌ها پُر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، مرگ کارتن‌خواب‌ها بر اثر سرما را هر ساله با سرد شدن هوا شاهد هستیم به طوری که نیمه آبان ماه امسال نیز دو بی‌خانمان در کنار یکی از سامان‌سراهای در حال بازسازی در تهرانسر فوت کردند. طبق آمارهای رسمی، تهران ۱۵ هزار کارتن خواب دارد که حدود ۵۰۰ تن از آنها را زنان تشکیل می‌دهند این در حالی است که به گفته عیسی فرهادی، فرماندار تهران در برخی از فصول سال شب‌ها بین ۳ تا ۵ هزار کارتن خواب در تهران از سوی شهرداری تهران پوشش داده می‌شوند.

به گفته حمیدرضا شمس، معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران، حدود ۸۵ درصد کارتن خواب‌ها معتاد متجاهر هستند و بر اساس قانون وظیفه جمع‌آوری این افراد بر عهده نیروی انتظامی قرار دارد و به گفته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ،۲۰ هزار معتاد متجاهر بلامکان در شهر تهران وجود دارد که پلیس به جمع‌آوری آنها پرداخته اما با توجه به ظرفیت‌های محدود نگهداری معتادان، این مسأله با مشکل روبه رو شده است.

این در حالی است که در فرایند ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان نهادهای مختلفی از جمله شهرداری تهران، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر وظایفی را برعهده دارند اما یکی از معضلات و مسائل بسیار مهم در کلان شهر تهران، ساماندهی معتادان، کارتن‌ خواب‌ها و متکدیان است که علاوه بر اینکه چهره نامناسب را در پایتخت ایجاد کردند باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است که اگر به درستی کنترل و ساماندهی نشود باید منتظر تبعات بدتری بود.

شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان ساماندهی کارتن‌خواب‌ها هر ساله همزمان با برودت هوا امکاناتی را برای ساماندهی کارتن خواب‌ها و جلوگیری از مرگ این افراد به دلیل یخ‌زدگی فراهم می‌کند که به گفته ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، برای ورود به فصل سرما و ساماندهی مراکز وابسته به شهرداری برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان اجتماعی از جمله کارتن خواب‌ها و بی خانمان‌ها آمادگی دارد.

اما احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کارتن‌ خواب‌ها هر ساله در کلانشهرهای کشور از جمله شهر تهران رو به افزایش هستند، درباره ضرورت ساماندهی این افراد از سوی یک متولی واحد به پانا گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی با آن روبرو هستیم، تعداد بالای سازمان‌های متولی در این زمینه است که به صورت موازی در کنار هم مشغول به فعالیت هستند و تا زمانی که یک سازمان یا وزارتخانه به عنوان متولی واحد، مسئول کاهش آسیب‌های اجتماعی نشود روند حضور کارتن‌خواب‌ها و معتادان به همین شکل ادامه دارد.

این نماینده مجلس افزود: معتقدیم در موضوع آسیب‌های اجتماعی و اقدامات مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی باید یک نهاد به صورت تخصصی فعال باشد. اکنون هر ساله با آغاز فصل سرما برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها اقدامات موقتی انجام می‌شود اما در عمل با مشکل مواجه می‌شویم چون کارها به صورت تخصصی انجام نمی‌شود.

بیگدلی با اشاره به حساسیت مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی گفت: دستگاه‌های متولی حوزه اجتماعی باید هر شش ماه یکبار گزارش اقداماتی که در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد را به رهبر انقلاب ارائه دهند. هر چند اقداماتی در این بخش انجام می‌شود اما کافی نیست و تا زمانی که متولی واحدی وجود نداشته باشد و بودجه‌ای برای این موضوع از سوی یک سازمان دیده نشود کارها به نحو احسن انجام نمی‌شود.

وی درباره آمادگی پلیس برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها که اکثرشان معتاد هستند، گفت: اکنون نیروی انتظامی آمادگی جمع‌آوری این افراد را دارد اما وظیفه پناه دادن به کارتن‌خواب‌ها را بر عهده ندارد که این مشکل اگر درست نشود همچنان ساماندهی این افراد بلاتکلیف می‌ماند و سال‌هاست که در این زمینه هشدارهای لازم داده می‌شود اما مشکل هچنان وجود دارد و اراده دستگاه‌ها برای حل این مشکل ضعیف است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معضل کارتن‌خوابی فقط مربوط به ایران نیست بلکه در کل دنیا این موضوع وجود دارد اما بی تدبیری مسئولان کشور در دوره‌های گذشته باعث شد تا موضوع کارتن‌خوابی روز به روز در ایران افزایش یابد. بنابراین مسئولان باید به دنبال الگوبرداری از کشورهای موفق در این زمینه باشند. وقتی خودمان نمی‌توانیم ایده‌ای بدهیم تا مشکلات حل شود، باید ایده کشورهای موفق را بومی‌سازی کنیم تا مشکلات برطرف شود.

در هر صورت افزایش کارتن خوابها نگران کننده است با این وجود برنامه بلند مدتی برای ساماندهی این افراد وجود ندارد و به نظر می رسد امسال با وجود شرایط اقتصادی آمار کارتن خواب ها افزایش پیدا کند، مدیران شهری می گویند آمادگی و پیش بینی افزایش بی‌خانمان ها را دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha