فوق تخصص انكولوژی گفت : تعصبات فرهنگی و آموزشی مانع آگاهی و آشنایی زنان با بیماری‌های سرطان شده است.

پرفسور "پرویز هنجنی " در دومین كنگره بین‌المللی ژینوكولوژی انكولوژی ( درمان سرطان زنان ) در گفتگو با ایرنا افزود : با توجه به این كه سرطان رحم و سینه از جمله بیماری‌های رایج و كشنده برای زنان است ،اما متاسفانه میزان آشنایی بابیماری‌ها در بین زنان حتی قشر تحصیلكرده پایین است.

وی گفت : متاسفانه برخی خانواده‌ها مراجعه به پزشك زنان را برای خود و دختر ننگ و نوعی سد راه برای ازدواج و ادامه زندگی برای خود می‌دانند و ترجیح می‌دهند با این بیماری در خفا، زندگی كنند.

وی افزود : نبود آموزش درمدارس و آموزشگاهها كه ناشی از تعصبات آموزشی است نیز به نوعی به آگاه نبودن و گسترش این بیماری‌ها دامن زده است.

وی بااشاره به این كه هزینه آموزش پایین تر ازدرمان است گفت : هزینه یك دوره درمان ساده برای سرطان سینه‌و رحم درحدود پنج میلیون ریال است ، در صورتی كه بااین هزینه می‌شود جمعیت كثیری از دانش آموزان و دانشجویان را آموزش داد.

هنجنی تصریح كرد:هرچند وزارت بهداشت در موضوعات وابسته به سرطان‌های زنان نظیر تهیه دارو و دستگاهها هزینه‌وبرنامه‌ریزی می‌كند،امااین هزینه‌ها با همكاری دستگاههای دیگر باید صرف برگزاری كلاسهای آموزشی در آموزشگاهها و ادارات در مسایل مربوط به سلامت افراد شود.

وی با اشاره به تاثیر مثبت درس تنظیم خانواده دردانشگاهها در كنترل جمعیت،افزود : نیاز است بحث‌های مربوط به بیماری‌های زنان و مردان و حتی بهداشت سلامت جنسی و مقاربتی آموزش داده شود،زیرا بسیاری از زنان و مردان در مورد این موضوعات آگاهی ندارند.

پرفسور "فاطمه قائم مقامی " نیز با اشاره به این كه آگاهی زنان و دختران نسبت به بیماری سرطان سینه، رحم و تخمدان بسیار ناچیز است، گفت:این مساله تنها محدود به زنان ایران نمی‌شود بلكه در كشورهای در حال توسعه زنان به دلیل نبودتبلیغات‌وبرنامه‌های‌آموزشی آگاهی كمی در مورد این بیماری دارند.

وی با بیان اینكه سالانه بیش از یك میلیون نفر به این بیماری‌ها مبتلا می شوند ، گفت: اگر چه جهش‌های ژنی و عوامل مستعدكننده ، در بروز این بیماری شناسایی شده است اما علت اصلی بروز این بیماری هنوز مشخص نیست.

وی در بیان عوامل مستعدكننده افزود: دراین بیمارها به خصوص سرطان سینه، سابقه فامیلی مخصوصا در خانواده درجه اول ، سن بالا و چاقی از عواملی است كه احتمال ابتلا فرد در مقایسه با دیگران را بیشتر می‌كند.

وی تاكیدكرد: این مطلب به آن معنا نیست كه وجود این عوامل دریك فرد باعث ابتلا قطعی وی به سرطان و یا عدم آن موجب مصونیت فرد نسبت به این بیماری باشد.

وی گفت: بسیاری از زنان هستند كه بدون داشتن هیچكدام از این عوامل ممكن است به سرطان سینه و درصورت بی‌توجهی به بهداشت جنسی و مقاربتی به سرطان رحم و تخمدان مبتلا شوند.

وی با بیان این كه مردان نباید از آموزش‌های بهداشتی محروم باشند و نادیده گرفته شوند، گفت : روشهای تشخیصی این بیماری‌ها ، ماموگرافی ، سونوگرافی ، عكس‌های رنگی از موضع مبتلا و یا مظنون به سرطان است كه پس از تائید این بیماری اقدامات درمانی بسته به میزان سرطان صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص بیماریهای سرطانی افزود : برداشتن و از بین بردن كلیه سلولهای سرطانی مشكوك، شیمی درمانی، اشعه درمانی و دارو درمانی از روشهای درمانی این بیماری است.

قائم مقامی بامثبت ارزیابی كردن همكاری ادارات درمعرفی‌زنان جهت شناسائی و غربالگری سرطان سینه به مراكز درمانی توصیه كرد زنان و دختران نباید منتظر بروز علائم نباشند و هر سه ماه یك بار به منظور معاینه و تست سلامتی به پزشك مراجعه كنند و از صحت و سلامتی خود آگاه شوند.

وی گفت : در این مقوله باید مادران، بدور از هر گونه تعصبات فرهنگی و حجب و حیای موجود بین طرفین نسبت به این موضوع در مورد دختران خود حساس باشند ، چون در غیراین صورت بروز و وجود این بیماری عواقب درمانی ، فكری، فرهنگی و روحی جبران ناپذیری را برای خانواده و دختر فراهم می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha