مشاور بیوتکنولوژی رییس سازمان محیط زیست ضمن پاسخگویی به برخی انتقادات درباره واگذاری مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی، واگذاری مسئولیت «جف» به سازمان محیط زیست را یک فرصت برای دریافت تسهیلات مالی بین المللی دانست و گفت: متاسفانه میزان دریافت اعتبارات مالی از «جف» توسط کشور ما حتی از افغانستان هم پایین تر است.

الزام قانونی برای برچسب‌گذاری محصولات تراریخته

سلامت نیوز:مشاور بیوتکنولوژی رییس سازمان محیط زیست ضمن پاسخگویی به برخی انتقادات درباره واگذاری مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی، واگذاری مسئولیت «جف» به سازمان محیط زیست را یک فرصت برای دریافت تسهیلات مالی بین المللی دانست و گفت: متاسفانه میزان دریافت اعتبارات مالی از «جف» توسط کشور ما حتی از افغانستان هم پایین تر است.

به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از  ‌ایسنا، نیره خوش خلق سیما در نشست خبری شورای ملی ایمنی زیستی که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: کنوانسیون تنوع زیستی مهم‌ترین کنوانسیون بین‌المللی است که  به منظور حفاظت و بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی ایجاد شده است. یکی از وظایف مهم این کنوانسیون استفاده از تنوع زیستی در جهت حفظ منافع نسل‌های کنونی و آینده است.

وی با اشاره به این که از ۲۲ سال پیش کشور ما به عضویت کنوانسیون تنوع زیستی در آمده است، گفت‌: طی ۲۲ سال گذشته مسئولیت این کنوانسیون بر عهده وزارت امور خارجه کشور ما بود و در تصمیم جدید دولت مرجعیت این کنوانسیون به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است.

خوش خلق سیما در پاسخ به برخی انتقادات در مورد واگذاری مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی اظهارکرد:  طی ۲۲ سال گذشته  تنها یک بار نماینده محیط زیست در جلسات کنوانسیون تنوع زیستی  حضور پیدا کرده بود و صندلی محیط زیست همواره در کنوانسیون تنوع زیستی خالی بود. امسال دکتر امیدی نیا - معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست - به عنوان نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در کنوانسیون تنوع زیستی حاضر شد.

دبیر شورای ملی ایمنی زیستی با بیان این که پروتکل «کارتاهینا» به عنوان زیر مجموعه کنوانسیون تنوع زیستی شکل گرفته است، گفت‌: مرجع ملی این پروتکل وزارت جهاد کشاورزی است و اگر هم نماینده‌ای از این وزارتخانه در کنوانسیون تنوع زیستی حاضر شود، ایرادی ندارد.

خوش خلق سیما با تاکید بر اینکه کار گروه ایمنی زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تدوین آیین‌نامه‌ و دستورالعمل‌های لازم برای نظارت بر واردات و تولید محصولات تراریخته تشکیل شده است، گفت‌: ارزیابی ریسک محصولات تراریخته در کار گروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد. نتایج بررسی‌های این کار گروه به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر این که سازمان حفاظت محیط زیست از طریق کار گروه ایمنی زیستی بر واردات محصولات تراریخته نظارت کامل دارد، اظهار کرد: این سازمان ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی را در مورد این محصولات بررسی و نظر خود را درباره آن‌ها اعلام می‌کند.

مشاور بیوتکنولوژی رئیس سازمان حفاطت محیط زیست با اشاره به فعالیت کمیته‌ صدور مجوز واردات و رها سازی محصولات تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی ، گفت‌: از سال ۹۴ این کمیته‌ با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و دفتر محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های مرتبط این وزارتخانه تشکیل شده است. تا قبل از تشکیل این کمیته‌ تمام محصولات تراریخته بدون هیچ نظارتی وارد کشور می‌شد.

خوش خلق سیما با اشاره به روند صدور مجوز واردات محصولات تراریخته به کشور گفت‌: بر اساس آیین‌نامه‌های کمیته‌ صدور مجوز واردات و رهاسازی محصولات تراریخته، هر محصولی برای ورود به کشور حتما باید اجازه واردات آن در چهار کشور اروپایی صادر شده باشد، همچنین کشور مبدا حتما باید خودش مصرف کننده آن محصول باشد و اجازه کشت محصول را در کشور خودش بدهد. افزون بر اینها این محصول باید به کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن، کانادا، استرالیا، روسیه و آمریکا وارد، کشت و مصرف شده باشد.

وی با بیان این که دو آزمایشگاه مجهز و پیشرفته در کشور برای ردیابی و آنالیز ریسک محصولات تراریخته داریم، گفت‌: یک آزمایشگاه برای وزارت علوم و دیگری برای وزارت جهاد کشاورزی است که هر دو مسائل مختلف مربوط به محصولات تراریخته را رصد می‌کند و از همه محصولات وارداتی نمونه برداری می‌کنند.

خوش خلق سیما با اشاره به واگذاری مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: این موضوع فرصت و ماموریت‌هایی را برای سازمان محیط زیست نیز ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این که مرجعیت جف (تسهیلات جهانی محیط زیست) به سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شده است، گفت‌: «جف» بودجه بسیار خوبی در اختیار دارد که برای حفظ زیر ساخت‌های محیط زیست به کشورها ارائه می‌دهد.

مشاور بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست ‌افزود: تاکنون «جف» برای پرداخت تسهیلات مالی به کشورها در حوزه محیط زیست هفت فاز را اجرا کرده است که  در کشور ما تنها از فاز یک و فاز چهار استفاده شده و متاسفانه برای استفاده از تسهیلات مالی سایر فازهای «جف» پروژه‌ای از سوی ایران تحویل داده نشده است.

خوش خلق سیما همچنین در پاسخ به انتقادات، اظهار کرد: اتفاقا کسی که بیشترین مخالفت را با واگذاری مرجعیت «جف» از وزارت امور خارجه به سازمان محیط زیست داشت، خانم معصومه ابتکار – رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست - بود. او این طور مطرح می‌کرد که وضعیت سیاسی کشور ما به شکلی است که بهتراست مرجعیت ملی (فوکال پوینت) «جف» بر عهده وزارت امور خارجه باشد.

وی ادامه‌ داد: این‌ در‌ حالی است که سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد غیر سیاسی بهتر می‌تواند اعتبارات «جف» را به منظور تقویت زیرساخت‌های محیط زیستی دریافت کند.

مشاور بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طی ۲۲ سال گذشته که ایران به «جف» ملحق شده است، تنها ۱۷۰ میلیون دلار تسهیلات مالی دریافت کرده‌ایم این‌ در حالیست که  برزیل ۸۳۶ میلیون دلار ، فیلیپین ۵۹۲ میلیون دلار ، هند ۷۳۴ میلیون دلار ، مصر ۴۸۴ میلیون دلار ، آرژانتین ۳۹۴ میلیون دلار ، ترکیه ۳۱۹ میلیون دلار و افغانستان ۱۹۶ میلیون دلار دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه کشور ما حتی از افغانستان هم تسهیلات مالی کمتری از «جف» دریافت کرده است. این‌ در حالی است که ما حق عضویت پرداخت می‌کنیم اما نتوانسته‌ایم از اعتبارات بین‌المللی در این حوزه به خوبی استفاده کنیم.

مشاور بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه تا زمانی که وزارت بهداشت مجوز سلامت محصول تراریخته را ندهد، رهاسازی صورت نمی‌گیرد، گفت: برای مثال در مورد رهاسازی محصول تراریخته پنبه وزارت بهداشت اعلام کرده که برای لوازم آرایشی و بهداشتی امکان استفاده از پنبه وجود دارد اما مجوز استفاده خوراکی از پنبه را نداده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در بررسی‌های اولیه اعلام کرده که رهاسازی پنبه تراریخته هیچ مخاطره‌ای ندارد و سلامت استفاده از آن را برای مصارف بهداشتی تایید کرده است و برای مصرف خوراکی نیز نیاز به بررسی دیگری دارد. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که وزارت بهداشت نظر قطعی خود را در مورد استفاده از پنبه دانه‌ها در روغن‌های خوراکی ارائه دهد.

خوش خلق سیما در مورد برچسب گذاری محصولات تراریخته در کشور گفت: از دی ماه سال گذشته وزارت بهداشت مکلف شده است که برچسب گذاری محصولات تراریخته را انجام دهد. قانون نیز روی این موضوع تاکید دارد. از نظر ما علاوه بر برچسب گذاری محصولات تراریخته حتما باید میزان سموم باقیمانده در محصولات غذایی نیز مشخص شود و مردم نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

دبیر شورای ایمنی زیستی همچنین تاکید کرد: باید در مورد سلامت محصولات تراریخته به مردم اطمینان دهیم. برای همین هم باید ریزبینی‌ها و دقت کامل در صدور مجوز تولید این محصولات صورت گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: ۱۵۰ هزار هکتار پایلوت کاشت گیاهان مقاوم به شوری در مناطق مختلف کشور اجرا شده است که حاشیه دریاچه ارومیه یکی از این مناطق است. در این پایلوت از گیاهان بومی کشور استفاده شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha