جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 259679

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تمدن‌های باستانی با سرما منقرض می‌شدند.

گرم‌شدن زمین خطرناک‌تر است یا سردشدن

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می‌دهد تمدن‌های باستانی با سرما منقرض می‌شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، دانشمندان موسسه اقیانوس‌شناسی «وودز هول» در ایالات متحده، معتقدند عامل اصلی نابودی تمدن‌های باستانی را کشف کرده اند.

مجله ساینس آلرت، در گزارشی آورده است که تغیرات آب‌و‌هوایی شدید به طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به ناپدید شدن تمدن‌های باستانی می‌شوند اما در این میان سهم سرما بیش از گرما بوده است. دانشمندان برای اثبات ادعای خود به کشف تمدن دره ایندوس، از نخستین تمدن‌های جهانی، اشاره می کنند که 4500 سال پیش در پاکستان کنونی و در شمال هند و حاشیه رود سند موجود بوده است.

بر خلاف اینکه انتظار می‌رفت دلیل نابودی این تمدن، بالا رفتن میزان گرمایش جهانی باشد، کاهش شدید و چشمگیر دمای هوا، موجب ناپدید شدن زمین‌های کشاورزی و مهاجرت تمدن ایندوس به شهرهای توسعه‌یافته در سایر دشت‌ها و تپه‌ها شده است.

لیووی گیسان، جغرافیدان و پژوهشگر موسسه وودز، می‌گوید: اگرچه بادهای موسمی تابستانی در ساختار اقلیم منطقه ایندوس تغییراتی ایجاد کرده و موجب مشکلات کشاورزی شده اند؛ اما توفان‌های زمستانی که موجب بارش‌های شدید و مستمر در پاکستان شده، عامل اصلی نابودی محصولات کشاورزی و مهاجرت ساکنان این منطقه بوده است.

دانشمندان به نمونه دیگری از انقراض تمدن‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی و بیماری استناد می‌کنند؛ در اروپا در سال‌های 1315 تا 1371 قحطی بزرگی رخ داد و زمانی که پس از آن میزان بارش باران به طور غیرعادی افزایش یافت، زمین‌های حاصلخیز برای کشاورزی به طور کامل نابود شدند.

منبع: الجزیره نت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha