استاد و فوق تخصص بیماری ام اس گفت: داروی ایرانی سینوكس دقیقا مشابه داروی خارجی اونكس است بنابراین بیماران ام اس با خیال راحت و اطمینان كامل این دارو را به جای اونكس مصرف كنند.

بیماران ام اس با اطمینان داروی ایرانی سینوكس را مصرف كنند

به گزارش سلامت نیوز، محمدعلی صحرائیان، تنها فلوشیپ بیماری ام اس در ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت و گو با فارس، افزود: به طور كلی اكنون 4 نوع دارو برای بیماران ام اس در كشور وجود دارد كه همگی از خانواده بتااینترفرونها هستند، داروی بتافرون و داروی ربیف كه به صورت تزریق زیرپوستی و یك روز درمیان باید مصرف شوند و داروی اونكس و سینوكس كه نمونه ایرانی اونكس است و بیمارانی كه تحت درمان با این داروها هستند باید هفته‌ای یكبار این دارو را تزریق عضلانی كنند.
وی گفت: به طور كلی همه انواع این داروها كه بسیار گران قیمت هستند بین 30 تا 50 درصد از عود حملات بیماری ام اس جلوگیری می‌كنند و همگی این داروها اكنون از یارانه‌های دولتی برخوردار هستند.
صحرائیان افزود: تا سال گذشته داروی اونكس جزء داروهایی بود كه توسط پزشكان برای بیماران تجویز می‌شد اما اخیرا با تولید نمونه ایرانی این دارو در كشور كه با نام تجاری سینوكس عرضه شده است تعدادی از بیماران با توصیه پزشكانشان به سمت مصرف این دارو رفته‌اند و خوشبختانه نتیجه مصرف این دارو نشان داده كه داروی سینوكس هیچ تفاوتی با داروی اونكس خارجی ندارد.
وی گفت: بررسی های داروی سینوكس در وزارت بهداشت توسط كارشناسان این وزارتخانه كه در واقع مجوز تایید و ورود داروی اونكس خارجی را هم خود آنان صادر كرده‌اند نشان داده است كه داروی سینوكس هم از نظر فرمول شیمیایی و هم از نظر كارآزمایی بالینی هیچ تفاوتی با نمونه خارجی ندارد و این آزمایشها البته علاوه بر وزارت بهداشت توسط كارشناسانی در خارج از كشور هم انجام شده و همین نتایج را به اثبات رسانده است.
فلوشیپ بیماری ام اس در ایران افزود: با توجه به اینكه آزمایشهای دقیقی در آزمایشگاههای وزارت بهداشت برای تایید و صدور مجوز تولید یا واردات هر دارو با سختگیری‌های زیاد و بر اساس استانداردهای بالا انجام می‌شود، تایید یك دارو توسط وزارت بهداشت برای همه پزشكان و بیماران اطمینان بخش است و این بحث كه سینوكس ایرانی از اونكس خارجی اثربخشی كمتری دارد یا عوارض بیشتری دارد كم لطفی برخی افراد سودجوست كه متاسفانه دهان به دهان می‌چرخد.
وی گفت: اگر قرار باشد پزشكان یا بیماران به مجوز وزارت بهداشت در مورد داروها اطمینان نكنند باید هیچكدام از داروهایی كه اكنون با مجوز وزارت بهداشت در كشور توزیع می‌شود و بیش از 95 درصد داروهای مصرفی مردم است اثربخش و قابل اطمینان نباشد.
صحرائیان افزود: متاسفانه هر كار جدید و هر داروی جدید در بازار ابتدا با مقاومت مواجه می‌شود و البته افرادی كه از واردات داروهای خارجی سود می‌برند در شبهه افكنی درباره داروهای داخلی فعالیت گسترده‌ای دارند، مشابه این شبهه افكنی چند سال پیش در مورد یك داروی تولید داخل بیماری صرع نیز اتفاق افتاد اما بعد از مدتی همه متخصصان نورولوژیست و بیماران متوجه شدند كه داروی تولید داخل با نمونه خارجی تفاوتی ندارد و داروی ایرانی را پذیرفتند.
فلوشیپ ام اس گفت: مهمترین عامل در اثربخشی یك دارو اطمینان دادن به مریض در مورد آن داروست، تعداد زیادی از بیماران من از زمان ورود داروی سینوكس به كشور پس از صحبتهایی كه من با آنها داشتیم به مصرف این دارو رو آوردند و از آن راضی هستند اما البته من بیمارانم را به مصرف این دارو مجبور نمی‌كنم بلكه با آنان صحبت می‌كنم كه خودشان انتخاب كنند.
وی افزود: ممكن است بیماری كه از قدیم اونكس مصرف می‌كرده و نتیجه گرفته زیاد مایل نباشد داروی خود را عوض كند یا بیماری كه از اول بتافرون مصرف كرده را نمی‌تواند بدون اینكه خودش مایل باشد به سمت مصرف داروی دیگر مجبور كرد ولی از نظر علمی تغییر داروی اونكس یا سینوكس كه كاملا مشابه آن است به داروی بتافرون به بهانه مخالفت با سینوكس ایرانی به هیچوجه توصیه نمی‌شود و به بیمارانی كه تاكنون اونكس مصرف كرده‌اند توصیه می‌كنیم با مشورت پزشكشان با خیال راحت سینوكس مصرف كنند.
وی گفت: با توجه به اینكه داروی بتافرون و ربیف تزریق زیرپوستی دارند نسبت به سینوكس حساسیت پوستی بیشتری ایجاد می‌كنند و عوارض پوستی سینوكس نسبت به بتافرون و ربیف كمتر است.
صحرائیان افزود: بنده به عنوان یك فوق تخصص ام اس به تایید وزارت بهداشت بر داروی سینوكس اطمینان كامل دارم و هیچ علتی برای شك و تردید نسبت به این داروی تولید داخل نمی‌بینم و مصرف چند ماهه این دارو بین بیماران تاكنون هیچ موردی از گزارش عوارض دارویی را به دنبال نداشته است البته بیماری ام اس یك بیماری پیچیده است و برای اینكه تایید كنیم كدام یك از انواع داروها برای یك بیمار مناسب‌تر است در كوتاه مدت نمی‌توان اظهار نظر كرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: غیر از چهار نوع داروی بیماران ام اس كه از انواع داروهای بیوتكنولوژی و از خانواده بتااینترفرون هستند اخیرا دو داروی جدید دیگر نیز در دنیا وارد بازار شده است به نامهای میتوگزانترون (یا نوانترون) و تایسابری (یا ناتالی‌نروما)‌ كه برای بیماران ام اس شدید كه انواع این داروهای چهارگانه بر آنها موثر نباشد تجویز می‌شود كه هنوز در ایران وارد نشده‌اند.
فوق تخصص بیماری ام اس افزود: بیماری ام اس یك بیماری مزمن عصبی است كه به علت از بین رفتن «مایلین» سیستم عصب مركزی در افراد ایجاد می‌شود كه بر اثر آن سرعت هدایت عصبی در بیمار كم می‌شود.
صحرائیان گفت: این بیماری موجب ناراحتی‌های چشمی و به خصوص ناتوانی در سیستم حركتی و حسی فرد می‌شود، بیماری ام اس در افراد قابل پیش بینی نیست و ممكن است فردی سالها به نوع خوش خیم این بیماری مبتلا باشد و بدون اینكه ناتوانی خاصی داشته باشد به زندگی عادی خود ادامه دهد.
وی اضافه كرد:‌ آمار دقیقی از بیماران ام اس در ایران وجود ندارد اما به نظر می‌رسد بین 30 تا 40 هزار نفر در كشور مبتلا به این بیماری باشند كه البته همه آنها نیازمند مصرف دارو نیستند با این حال به علل نامعلومی در سالهای اخیر با افزایش این بیماری در كشور مواجه شده‌ایم.
وی گفت: دو سوم بیماران ام اس در ایران زن و یك سوم دیگر آنها مرد هستند و به نظر می‌رسد در كشور ما این بیماری بر عكس كشورهای دیگر بیشتر طبقه تحصیلكرده را مبتلا می‌كند.
فلوشیپ بیماری ام اس اضافه كرد: هنوز عامل اصلی بروز بیماری ام اس شناخته نشده است اما ژنتیك و عوامل محیطی و از جمله استرس را از عوامل بروز این بیماری می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجتبی ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    3 0
    سلام به همه دوستان من ام اس دارم اولا خیلی حساس بودم ولی الان ثابت روزی 14 ساعت مشغول به کار هستم توکل کنید به خدا و زندگی روزمره مثل بقیه مردم انجام بدین ولی به خاطر بیماریتون خودتون دررگیر مثائل جامعه نکید صبح با بسمالله از خونه برید بیرون شب هم هم بیاین خونه پیش خانواده به دکترتون اعتماد کنید و امپولاتون مرتب بزند که حد اقل از پیشرفت بیماری جلوگیری بشه در نهایت مثل بقیه بیماری های ناعلاج گذشته درمان قطعی با پیشرفت علم پیدا بشه من گه گاهی از اینترنت استفاده میکنم شاید 3 ماهی یک بار اصلا وقت ندارم شاید باورتون نشه اصلا خط و گوشی ندارم 2 سال هست فکر کنم همه اینا باعث استرس میشه همین که میاید نت و بیماران ام اس میبینید خودش باعث استرس میشه همین اوضاع اقتصادی جامعه باعث استرس میشه چهره غمناک کشور هم از نظر مذهبی هم از نظر دعواهای سیاسی باعث استرس میشه و غیرع که برامون خوب نیست توکل به خدا درست و صحیح زندگی کنید امیدوارم خوب میشید من که جواب گرفتم شما هم امتحان کنید