معاون پرستاری وزارت بهداشت، با بیان اینکه مشکلات جامعه پرستاری با تعامل و هم فکری قابل حل است، گفت: در کنار وظایف مسئولان، دانشجویان به عنوان قشر پویا و مطالبه گردر این مهم سهیم هستند.

جذب 14 هزار پرستار در دولت یازدهم

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت، با بیان اینکه مشکلات جامعه پرستاری با تعامل و هم فکری قابل حل است، گفت: در کنار وظایف مسئولان، دانشجویان به عنوان قشر پویا و مطالبه گردر این مهم سهیم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، مریم حضرتی، در جمع دانشجویان پرستاری و دبیران صنفی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به مناسبت روز دانشجو، با بیان اینکه ۱۶ آذر یادآور آزادی خواهی، دینداری و استقلال طلبی دانشجویان همیشه بیدار و فرهیخته‌ای است که برای مبارزه با استبداد و استکبار از جان خود مایه گذاشتند، اظهارداشت: این روز نشان دهنده اثرگذاری دانشجو در جامعه است.

وی افزود: دانشجو یعنی رشد، پویش، جنبش، تلاش و زندگی. زندگی یعنی هیاهو؛ زندگی یعنی تکاپو، زندگی یعنی شب نو، روز نو و اندیشه نو، زندگی غم نو، حسرت نو وپیشه نو، زندگی مانند آب است، آب اگر راکد بماند بوی گند می گیرد. لذا، دانشجو با پویایی، مطالبه گری، آینده نگری و نواندیشی بایستی سرنوشت جامعه را در مسیر تعالی سرعت دهد.

حضرتی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان، گفت: امروز من پشت این تربیون هستم و شاید سال های بعد شما پشت این تربیون به عنوان مسئول قرار بگیرد و باید پاسخگوی دانشجویان پرستاری و مردم باشید. ما هم مانند شما مطالبات و پرسش های زیادی داشتیم. اساتید ما همیشه نیمه پر لیوان را به ما نشان می دانند و می گفتند نیمه خالی لیوان را شما باید پر کنید.

وی ادامه داد: بنده امروز نه به عنوان یک مسئول بلکه به عنوان یک پرستار با ۳۰ سال تجربه، نیمه پر لیوان را به شما نشان می دهم که مسلما ظرفیت آن با ۳۰ سال پیش بسیار متفاوت است و رشد خارق العاده ای داشته و انتظار می رود در ۳۰ سال آینده نیز شاهد رشد بیشتر باشیم. بنابراین از شما می خواهم نیمه خالی لیوان را شما پر کنید و سهم خود را در افزایش ظرفیت حرفه نشان دهید.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خداوند در قرآن بشارت داده بر کسانی که نخست گوش می دهند و سپس بهترین ها را انتخاب می کنند، گفت: قبل از اینکه ما انگشت اشاره خود را به سمت دیگری بگیریم و بگوییم چه کرده ای، باید مطالعه کنیم چه کارهایی انجام شده و کسری ها و کمبودها چیست و آن را به صورت علمی بازگو کنیم و سهم خود را در حل مسئله مشخص کنیم. البته مسئولان هم باید بپذیرند و سعی در حل آنها داشته باشد.

حضرتی در ادامه با اشاره به ماموریت های ابلاغی معاونت پرستاری از سوی وزیر بهداشت، گفت: برای تک تک این ماموریت ها برنامه ریزی کردیم و الان یک سال از حضور بنده در معاونت پرستاری می گذرد و قبل از هر چیز از تمام کسانی که پیش از بنده در راس سیاست گذاری پرستاری تلاش کردند، و این امانت را به ما سپردند کمال تشکر را دارم.

وی تصریح کرد: آنچه تا امروز انجام شده بضاعت ما بوده و هرکس ادعا دارد که بهتر می تواند عمل کند ما خوشحال می شویم که وارد میدان عمل شود و یا هدایتگر، باشد یا مسوولیت را بر عهده بگیرد.

حضرتی با بیان اینکه مراقبت در همه دنیا حرف نخست را می زند، گفت: امروز با توجه حرکت جمعیتی دنیا به سمت سالمندی مراقبت اهمیت بیشتری پیدا می کند. بر همین اساس بر اساس اطلاعات و آمارهای جهانی، پرستاری در ۱۰ سال آینده جزو ۱۰ شغل برتر دنیاست.

معاون وزیر بهداشت افزود: پرستاری جایگاه خود را پیدا کرده دانشجوی پرستاری ما هنوز تحصیلش تمام نشده دارای جایگاه است. اگر چه کم و کسری های واقعی هم هست. اما همه با هم باید نسبت به حل مشکلات تلاش کنیم.

حضرتی با اشاره به اینکه پرستاری مقدس است و یک پرستار با تک تک سلولهایش تقدس آن را درک می کند، گفت: من اعتقاد دارم طی کردن راهروهای بیمارستان حتما برای پرستار حکم سعی صفا و مروه را دارد. جایی که بیماران نیازمند و درمانده وجود دارد. خدا را آنجا به خوبی می توان حس کرد. لذا قدرخودتان، لحظه هایتان و حرفه ای که انتخاب کرده اید یا به عبارتی انتخاب شده اید را بدانید. این حرفها حرفی های دلی من با شما بود.

وی با بیان اینکه امروز ۱۸۷ دانشکده پرستاری، ۱۷ مدرسه بهیاری و ۵ نهاد متولی آموزش کمک پرستاری و ۱۹۴۰ عضو هیات علمی پرستاری داریم، گفت: ۸۷ درصد دانشجویان ما در مقطع کارشناسی، ۹ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و یک درصد در مقطع دکتر در حال تحصیل هستند که متاسفانه بیشتر توانایی و وقت اعضای هیات علمی صرف دانشجویان ارشد و دکترا می شود که البته به این معنا نیست ما فراموش کنیم که پایه و اساس پرستاری دانشجویان کارشناسی هستند.

حضرتی افزود: حدود ۱۱۳ هزار پرستار حرفه ای و حدود ۱۰ هزار پرستاری غیر حرفه ای در قالب کمک پرستار و کمک بهیار در کشور فعال هستند. شاخص پرستاری در کشور الان ۷ دهم است که در افق ۱۴۰۴ باید به ۱.۸ برسیم. میانگین گروه های پرستاری ما(پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و بهیاری نیز ۱.۲ هست که انتظار می رود در ۱۴۰۴ به ۲.۵ برسیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۷۵ درصد جامعه پرستاری ما زیر ۱۰ سال خدمت هستند و این بیانگر جوان بودن این قشر است، افزود: در دولت یازدهم حدود ۱۴ هزار پرستار جذب شده است. برنامه ریزی برای نیروی جوان متفاوت است و باید برای انتقال تجارب اقدام لازم انجام شود. در واقع باید به موقع نیرو جذب شود تا تناسب سنی و خدمتی پرستاران حفظ شود.

حضرتی افزود: در یک سال گذشته به ۳۱ استان کشور سفر داشته ام. درشهرهای کوچک بیمارستان ساخته و تجهیز شده و پزشک تخصصی و پرستار و تیم سلامت فعالانه تلاش می کنند و این از برکات طرح تحول سلامت است که دسترسی آسان مردم به خدمات را مهیا کرده است.

وی در پایان به تشریح اقدامات انجام شده معاونت پرستاری در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل، جداسازی اضافه کار از کارانه، ساخت پانسیون، تشکیل کمیته اخلاق حرفه ای، پیاده سازی ثبت الکترونیکی گزارش های مدیریتی، نهایی سازی پیش نویس دستوالعمل نقل و انتقال بیمار بین مراکز درمانی، تدوین فرم های ارزیابی اولیه، برگزاری دوره جانشین پروری، تشکیل تیم های پرستاری بحران، تدوین شیوه نامه تشکیل ساختار آموزش به بیمار و خانواده، توسعه انجمن های علمی پرستاری و صدور فاز سوم پروانه صلاحیت حرفه ای از اهم برنامه ها در یک ساله گذشته است.

حضرتی یکی از شاخص ترین برنامه های معاونت را تلاش برای جذب سالانه حداقل ۶ هزار پرستار عنوان کرد و گفت: در این خصوص جلساتی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور با حضور وزیر بهداشت برگزار شد و خوشبختانه نظر مساعد مجلس، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته شده است. و امیدواریم در افق ۱۴۰۴ به استاندار نیروی انسانی در پرستاری دست یابیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha