شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 259773

گل مژه یا هوردلوم، عفونت موضعی در پلک است که منجر به تشکیل یک برآمدگی قرمز در نزدیکی لبه آن می‌شود.

چگونه از شر گل‌مژه خلاص شویم؟

سلامت نیوز: گل مژه یا هوردلوم، عفونت موضعی در پلک است که منجر به تشکیل یک برآمدگی قرمز در نزدیکی لبه آن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، این عفونت توسط باکتری ایجاد می‌شود و می‌تواند در پایه‌ای از مژه (هوردلوم خارجی) یا درون یکی از غدد چربی کوچک درون پلک (هوردلوم داخلی) ایجاد شود.

چند نکته برای آشنایی بیشتر با گل مژه:
1. نشانه‌های اولیه شامل درد، قرمزی، تورم و حساسیت به لمس است.
2. گل‌مژه‌ها به طور معمول مشکلات بینایی را ایجاد نمی‌کنند.
3. گل‌مژه‌ها به‌وسیله باکتری‌های استافیلوکوک ایجاد می‌شوند.
4. گل‌مژه‌ها مسری هستند.
5. اکثر مواقع خودشان بهبود می‌یابند.
6. سایر مشکلات چشمی نیز ممکن است همراه با گل‌مژه باشد.


در این مطلب قصد داریم راه‌های خلاص شدن از شر این عفونت چشمی را برایتان بیان کنیم:

از کمپرس آب گرم استفاده کنید
اولین نکته برای چگونگی خلاص شدن از شر گل‌مژه این است که از یک کمپرس گرم استفاده شود. خوب است از کمپرسی استفاده کنید که آن‌قدر گرم باشد که بتوانید به مدت 5 تا 10 دقیقه آن را روی پلکتان نگه دارید و این کار را چند بار در طول روز تکرار نمایید.

لوازم آرایش چشم کهنه را دور بیندازید
متأسفانه اگر در طول دوره‌ای که مبتلا به گل مژه بوده‌اید از ریمل و خط‌ چشمی استفاده کرده‌اید اکنون وقت آن رسیده است که آن لوازم آرایش چشمتان را دور انداخته و با موارد جدیدی جایگزین کنید؛ زیرا ممکن است لوازم آرایش چشم قدیمی‌تان به باکتری استافیلوکوک، همان میکروبی که موجب بروز گل‌مژه می‌شود، آلوده شده باشد. این مورد درباره‌ی لوازم آرایش قدیمی که تاریخ انقضایشان به پایان رسیده است نیز صدق می‌کند.

اولین نکته برای چگونگی خلاص شدن از شر گل‌مژه این است که از یک کمپرس گرم استفاده شود. خوب است از کمپرسی استفاده کنید که آن‌قدر گرم باشد که بتوانید به مدت 5 تا 10 دقیقه آن را روی پلکتان نگه دارید و این کار را چند بار در طول روز تکرار نمایید

پلکتان را تمیز نگه‌دارید
تمیز کردن پلک به طور مرتب می‌تواند به کاهش میزان باکتری اطراف چشم و یا به بهبود زخم کمک کند. پیشنهاد می‌شود که مناطق آسیب دیده را با یک گوش پاک‌کن و مقدار کمی شامپو بچه‌ای که چشم شما را تحریک نمی‌کند، پاک کنید.
اگر شما ابزارهای آرایشی خود را به اندازه کافی نشویید، ممکن است اتفاقات ناخوشایند زیادی برای چشم‌هایتان رخ دهد.

از لنز تماسی استفاده نکنید
در طول مدت زمانی که دچار گل‌مژه هستید، بهتر است تا مادامی که این مشکل به طور کامل درمان نشده است، به جای لنزها، از عینک طبی‌تان استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود همیشه لنزها و مخزن نگه‌داری آن‌ها به طور مرتب تمیز شوند و در صورتی که نیاز است، لنزها و محفظه نگه‌داری آن‌ها تعویض شده تا از عفونت چشمی جلوگیری شود.

به ترکاندن گل‌مژه‌ی جوش مانند فکر نکنید
اگر عفونت پلک به صورت یک جوش خود را نشان داده است، احتمالاً برای فشردن و ترکاندن آن بسیار وسوسه خواهید شد. اما شاید این کار ظاهر پلک را به حالت قبلی بازگرداند اما می‌تواند به بروز عوارض جانبی دیگری ختم شود. اگر زمان بهبودی افزایش یابد و عفونت ثانویه پدید آید، آنگاه نیازمند استفاده از آنتی‌بیوتیک خواهید شد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تنها در این شرایط به کمپرس آب گرم پناه ببرید و بگذارید خودش به مرور زمان بهبود پیدا کند.

از داروهای بدون نسخه برای کاهش درد کمک بگیرید
استفاده از این داروها، فرایند بهبودی گل‌مژه و عفونت را سرعت نمی‌بخشند، بلکه می‌توانند با کاهش درد، تحمل زمان مورد نیاز برای التیام را برایتان آسان‌تر کنند و در نتیجه مانع تحریک بیشتر ناحیه عفونی شده توسط شما خواهد شد.

در صورت عدم بهبودی عفونت، به چشم‌پزشک مراجعه کنید
اگر گل مژه بعد از چند روز استفاده از کمپرس آب گرم، تمیز نگه‌داشتن پلک چشم و انجام دیگر اقدامات درمانی، التیام پیدا نکرد، وقت آن است که برای مشورت و یافتن راه درمان مؤثر برای خلاص شدن از این عفونت به چشم‌پزشک مراجعه نمایید. بزرگ‌ترین اشتباه افراد این است که در صورت طولانی شدن زمان بهبودی، به جای مشورت با متخصص، فقط انتظار می‌کشند.

از انجام رفتارهایی که احتمال ابتلا به گل‌مژه را بالا می‌برند، دوری کنید
بهترین توصیه برای چگونگی خلاص شدن از شر گل‌مژه تنها اقداماتی نیست که در موارد قبل به آن اشاره کردیم. بلکه بهترین کار در مرحله اول این است که نه تنها اطراف چشم، بلکه لنزها، دست‌ها و هر چیزی که با چشم‌ها در تماس خواهند بود، باید تمیز نگه داشته شوند. مراقب باشید به طور مرتب لوازم آرایش چشمتان را تعویض کرده و هرگز آن‌ها را با دیگران به اشتراک نگذارید. در نهایت مطمئن شوید که هر شب آرایش چشم‌هایتان را به طور کامل پاک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha