کارشناس اداره کل داروسازی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: بر اساس آئین نامه دارویی هنرمندان نباید برای مردم دارو را تبلیغ کنند و این عمل فقط برعهده داروسازان و پزشکان است.

هنرمندان نباید دارو تبلیغ کنند

سلامت نیوز: کارشناس اداره کل داروسازی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: بر اساس آئین نامه دارویی هنرمندان نباید برای مردم دارو را تبلیغ کنند و این عمل فقط برعهده داروسازان و پزشکان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، امین مطلبی در نشست خبری دومین کنگره بین المللی داروسازی نوین افزود: اخیرا هنرپیشه ای در فضای مجازی دارویی را تبلیغ کرده که در دست بررسی است.
وی اظهار داشت: تخلفات دارویی را سازمان غذا و دارو به کمیسیون ماده قانونی 20 می فرستد و تمام دفاعیات در آنجا بررسی می شود.
مطلبی گفت: داروهای مکمل، بدن سازی، تقویت جنسی و زیبایی بیشترین تبلیغ را در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی دارند که شماره آنها را پیدا کرده و به دادگاه می فرستیم تا جلوی اینگونه تبلیغات گرفته شود.
وی ادامه داد: بیشتر تبلیغات دارویی به صورت غیرمجاز و در ماهواره ها انجام می شود اما شرکت های داخلی دارای مجوز هستند تبلیغ دارویی آنها با کنترل دولت بلامانع است.
کارشناس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تا پایان سال مشکلی در تامین مواد اولیه و بسته بندی دارو وجود ندارد، تصریح کرد: در سازمان تلاش می کنیم تا یک سال دیگر نگرانی خاصی برای تامین دارو نداشته باشیم.
مطلبی مشکل اصلی برخی از شرکت های دارویی را نداشتن نقدینگی دانست و گفت: برخی شرکت ها به دلیل اینکه نتوانسته اند هنوز مطالبات خود را از برخی سازمان ها بگیرند، هرچند به آنها ارز تخصیص داده شده اما پول برای تامین مواد اولیه ندارند و این یک مشکل بزرگ است.

* تحریم ها مشکلات زیادی در امر دارو به وجود آورده است
رئیس دومین کنگره بین المللی داروسازی نوین در ادامه این نشست گفت: تحریم های چند جانبه در حوزه دارو نیز اثر می گذارد و با توجه به اینکه 170 کارخانه داروسازی در کشور داریم، گروهی از مواد اولیه دارو تحریم شده است و در مسایل مبادلات مالی از طریق بانک نیز مشکل به وجود آمده که فعالیت کارخانه ها را با پیچیدگی روبرو کرده است.
فرشاد حسینی شیرازی افزود: همچنین مشکلاتی در مسایل داخلی دارویی با بانک، گمرک و کارخانه ها داریم که باید بانک ها مهربانه تر به این موضوع توجه کنند.
وی با اشاره به اینکه برگزاری کنگره بین المللی داروسازی نوین می تواند در تامین مواد اولیه دارو کمک کننده باشد، اظهار داشت: دولت آمریکا مشکلات سنگینی بر دنیا تحمیل کرده است و بسیاری از سخنرانان بین المللی که تمایل دارند در این کنگره شرکت کنند، به دلیل مشکلات ایجاد شده از سوی ترامپ، نمی توانند در این جلسه حضور یابند. با این حال سعی داریم با همراهی دست اندرکاران و مسئولان سازمان غذا و دارو محیطی را فراهم کنیم تا مساله تحریم بر دارو و مشکلات را ایجاد نکند.
حسینی شیرازی افزود: ورود شرکت های تولید کننده دارویی دست اندرکاران تولید دارو و سازمان غذا و دارو در این همایش کمک کننده است و مشکلات تحریم را کاهش می دهد.
وی با اشاره به بحث طرح ژنریک دارویی، گفت: این طرح نجات بخش سیستم دارویی کشور است و باید به آن نگاه ویژه شود.
حسینی شیرازی افزود: یکی از مشکلات ما آن است که وزارت بهداشت نگاه معکوس به طرح ژنریک دارو دارد و دیدگاه آن است که از پزشک و بیمار شروع می کند ولی نگاه اول باید از تجهیزات و پزشک و دارو شروع شود.
وی گفت: طرح ژنریک دارو بسیار مهم است و فضای رقابت سالم را در برابر تجاری سازی دارو به وجود می آورد و سازمان غذا و دارو تمام تلاش خود را برای ایجاد فضای سالم به کار خواهد گرفت.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه 98 درصد فارغ التحصیلان داروسازی در داروخانه ها کار می کنند، گفت: مشکل داروسازان ناهماهنگی در درآمد است، ایران از ارزانترین کشورها برای ارایه خدمات دارویی در دنیا است اما سود و درآمد داروخانه ها ناهماهنگ بوده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.
شیرازی افزود: این سود نابسامان در داروخانه ها مشکل هایی را به وجود آورده است و باید سامانه دارویی اصلاح و حمایت دولتی در این زمینه تبیین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha