روانشناس بالینی کودک و نوجوان، تلویزیون را خط قرمز سلامت کودکان عنوان کرد و گفت: مشاهده برنامه های تلویزیونی حتی کارتون های کودکانه موجب بروز اختلالات روانی و برهم خوردن تمرکز حواس در کودکان می شود و شدت اینگونه آسیب ها در کودکان زیر 2 سال به مراتب بیشتر است.

مشاهده برنامه های تلویزیونی تمرکز کودکان را ازبین می برد

سلامت نیوز: روانشناس بالینی کودک و نوجوان، تلویزیون را خط قرمز سلامت کودکان عنوان کرد و گفت: مشاهده برنامه های تلویزیونی حتی کارتون های کودکانه موجب بروز اختلالات روانی و برهم خوردن تمرکز حواس در کودکان می شود و شدت اینگونه آسیب ها در کودکان زیر 2 سال به مراتب بیشتر است.

به گزارس سلامت نیوز، ثریا علوی نژاد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برنامه های تلویزیونی را باید دشمن اصلی تمرکز حواس عنوان کرد چراکه با مشاهده اینگونه برنامه ها مواردی همچون صدا، نور، رنگ، تصویر و حرکت موجب برهم خوردن توجه و تمرکز افراد می شود.
وی افزود: وقتی توجه و تمرکز افراد به ویژه خردسالان ازبین برود، با اختلالات بسیار زیادی از جمله ضعف توجه و تمرکز، بیش فعالی و درخودماندگی (نه به میزان اوتیسم)، کری انتخابی (وانمود کردن به نشنیدن)، تاخیرهای شدید کلامی و عملی مواجه خواهند شد.
این روانشناس بالینی در توصیه به والدینی که کودک خردسال زیر 2 سال دارند، اظهار داشت: این دسته از خانواده ها توجه داشته باشند که به هیچ عنوان کودک خود را در مقابل تلویزیون روشن قرار ندهند؛ چراکه اثرات مخرب فراوان بر مغز و روان و همچنین بینایی فرزندشان خواهد داشت.
علوی نژاد تصریح کرد: تاثیرات پخش برنامه های کودک به خصوص برنامه های ماهواره ای روی کودکان، به مراتب بیشتر است؛ چرا که در این برنامه ها حتی در فیلم های کارتنی مسایل جنسی، عاشقانه، ازدواج و خیانت تبلیغ می شود و مشکل از جایی شروع می شود که فرزند خردسال با شخصیت های کارتنی همزاد پنداری می کند.
وی گفت: زمانی که کودکی با شخصیت های مورد علاقه خود همزاد پنداری می کند، استرس در کودک شروع می شود و به عبارت دیگر روانشناسان معتقد هستند زمانی که یک بچه حتی خردسال، فیلم نامناسبی را مشاهده کند، به میزان قابل توجهی به او استرس وارد می شود و ادامه این رویه به شدت بر روان و افکار و همچنین هیجانات کودک تاثیرات منفی خواهد گذاشت.
علوی نژاد اظهار داشت: مشاهده تلویزون برای کودکان اثرات مخرب دیگری همچون شب اداری، ناخن خوردن و احساس ناامنی خواهد داشت و متاسفانه والدین هم خیلی دیر یا اینکه اصلا متوجه این اختلال رفتاری فرزندان خود نمی شوند.
این روان شناس کودک و نوجوان اظهار داشت: اثرات مخرب و هیجانی تلویزیون حتی روی کودکان در سنین مدرسه هم تاثیرگذار خواهد بود و خیلی مواقع مشاهده شده که کودک نتوانسته در کلاس درس با این هیجانات کنار بیاید و والدین در زمانی که کارنامه فرزندان خود را دریافت می کنند، مشاهده خواهند کرد که تاثیر این هیجانات چه صدمات رفتاری و عملی بر کودک آنان گذاشته و آن زمان است که به فکر مراجعه به کلینیک های روان درمانی می افتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha