چندی پیش گزارشی از تولید سیب‌زمینی‌هایی با نیترات بالا توسط کشاورزان همدانی در اراضی استان کرمانشاه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که در آن استفاده بی‌رویه کودشیمیایی و اسید توسط کشاورزان همدانی را عامل بالا بودن تجمع نیترات در سیب‌زمینی‌ها اعلام کردند.

ماجرای استفاده از اسید در مزارع سیب زمینی به کجا رسید؟

سلامت نیوز:چندی پیش گزارشی از تولید سیب‌زمینی‌هایی با نیترات بالا توسط کشاورزان همدانی در اراضی استان کرمانشاه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که در آن استفاده بی‌رویه کودشیمیایی و اسید توسط کشاورزان همدانی را عامل بالا بودن تجمع نیترات در سیب‌زمینی‌ها اعلام کردند.

به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، براساس استانداردها میزان مجاز ازت در سیب‌زمینی در کشور ایران 190 تا 200ppm است و بالاتر از این میزان قابل قبول نیست. انتشار خبر وجود نیترات در سیب‌زمینی‌ موجب نگرانی مردم، مسئولان و حتی کشاورزان شده است چرا که آنچه در این گزارش منتشر شده کشاورزان همدانی را متهم قرار داده و این درحالیست که همدان یکی از قطب‌های تولید و صادرات سیب‌زمینی به کشورهایی همچون روسیه و عراق است و اگر ذره‌ای نیترات بالاتر از حد استاندارد باشد به طور قطع هیچ یک از کشورهای خارجی متقاضی خرید سیب‌زمینی همدان نخواهند بود.

براین اساس ایسنا به دنبال راستی‌آزمایی تولیدات سیب‌زمینی همدان رفت و از سازمان جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان درخواست همکاری کرد که این پیشنهاد بلافاصله از سوی هر دو نهاد مورد استقبال قرار گرفت و تیمی برای نمونه‌برداری از تولیدات کشاورزان همدان به مزارع استان اعزام شد.

در این امر مدیرعامل شرکت تعاونی سیب‌زمینی‌کاران بهار، مسئولان و کارشناسان سازمان جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات، خبرنگار و عکاس ایسنا شرکت داشتند که با حضور سرزده به مزارع از کشاورزان درخواست نمونه کرده که با همکاری و استقبال کشاورزان استان این کار صورت گرفت.

بزرگنمایی‌هایی با انگیزه سیاسی نه کارشناسی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه مورد اتهام قرار دادن تولیدکنندگان و کشاورزان کم‌لطفی به این قشر است، گفت: عده‌ای در فضای مجازی به دنبال متزلزل کردن بخش کشاورزی هستند.

محمدشهرام پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سیب‌زمینی پس از گندم و برنج سومین محصول مورد نیاز مردم بوده و امروزه با توجه به گرانی گوشت و مرغ، سیب‌زمینی ارزان‌ترین غذا برای مردم است.

وی با تأکید بر اینکه میانگین تولید سیب‌زمینی استان سالانه بالا می‌رود، تصریح کرد: اگر سیب‌زمینی همدان مشکل داشت عراق این محصول را وارد نمی‌کرد بنابراین این بزرگنمایی‌ها با انگیزه سیاسی است نه کارشناسی و اگر جلوی صادرات را باز کنند تمام انبارهای همدان خالی می‌شود.

تولید بالای سیب‌زمینی به علت مدیریت مزرعه و به‌زراعی است

وی با بیان اینکه امروزه کشور در تولید گندم به پایداری رسیده و واردات گندم نداریم بلکه این محصول صادر هم می‌شود، افزود: تولید بالای سیب‌زمینی به علت مدیریت مزرعه و به‌زراعی است و این فکر که کارهای غیرمعقول می‌توان تولید را بالا برد، غیرممکن است.

پرورش با اشاره به اینکه تولید سیب‌زمینی در همدان 10 تن بالاتر از میانگین کشوری است، یادآور شد: بذر مناسب، سیستم‌های آبیاری و عملیات به‌زراعی پکیج کاملی است تا میانگین تولید در همدان بالاتر رود به طوریکه سالانه بین 930 تا 940 تن سیب‌زمینی در استان تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان‌جهادکشاورزی استان همدان اظهار کرد: به منظور مصرف بهینه آب در مزارع سطح زیرکشت را کاهش داده‌ایم به طوریکه سطح زیرکشت سیب‌زمینی از 30 هزار هکتار به 22 هزار هکتار رسیده است.

استفاده از اسید در مزارع پایه علمی ندارد

وی در رابطه با این ادعا که در مزارع سیب‌زمینی از اسید استفاده می‌شود، ادامه داد: از اسید اصلاً استفاده نمی‌شود چرا که کوچکترین اثری نخواهد داشت.

پرورش با اشاره به اینکه خاک‌های همدان رو به قلیایی شدن می‌روند، یادآور شد: از گوگردهای معدنی در خاک‌های استان به منظور هدایت مواد غذایی به گیاه استفاده شده اما از اسید به هیچ وجه استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از اسید در مزارع پایه علمی ندارد، افزود: جایگزین اسید در مزارع گوگرد است که ارزانتر بوده اما استفاده از اسید نه پایه علمی داشته و نه اینکه توجیه اقتصادی دارد.

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به تشکیل کمیته محصول سالم در استان، ادامه داد: نتایج آنالیز نشان می‌دهد همدان یکی از سالم‌ترین استان‌های تولیدکننده سیب‌زمینی در کشور است به طوریکه آلودگی به فلزات سنگین در همدان گزارش نشده است.

پرورش با تأکید اینکه کشاورزان به این نتیجه رسیدند که استفاده از اسید نه تنها مفید نیست بلکه برای خودشان مضر است، یادآور شد: امسال در همدان حتی یک مورد گزارشی از مصرف اسید نداشته‌ایم و استفاده از این ماده فقط پول هدر دادن است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی که صاحب‌زمین است هیچ‌گاه زمین خود را با سم و کود نابود نمی‌کند، اظهار کرد: باید به محصولات داخلی اعتماد کنیم چرا که اگر این میزان تولید را نداشتیم باید با قیمت گزاف از خارج وارد می‌کردیم.

کشاورزان همدانی از سموم بیولوژیک استفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه در محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای همدان از سموم کمتری استفاده می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت سموم کشاورزی واقعا گران شده و هزینه آن کمرشکن است، مصرف سموم کمتر شده و از طرفی کشاورزان همدانی از سموم بیولوژیک استفاده می‌کنند.

پرورش درباره این باور مردم که غده‌های بزگ سیب‌زمینی دارای نیترات بیشتری است، افزود: غده بزرگ جذب بیشتری از مواد را دارد اما این بدان معنا نیست که غده‌های کوچک سالم‌تر هستند.

وی با بیان اینکه همدان قطب تولید بذر سیب‌زمینی است، تأکید کرد: استان‌های غیرحرفه‌ای در تولید سیب‌زمینی نباید وارد بحث در این زمینه شوند و اینکه یک فرد ادعا کند تولیدات همدان کیفیت مطلوب ندارد مورد قبول نیست.

همدان؛ تأمین‌کننده بذر سیب‌زمینی کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سالانه 100 هزار تن بذر در کلاس B مورد نیاز استان همدان است، افزود: استان‌های اردبیل، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، گرگان و جیرفت از استان همدان بذر تهیه می‌کنند.

کارشناس زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه 49 سردخانه به ظرفیت 126 هزار تن در همدان احداث شده است، گفت: 10 واحد سردخانه محصولات کشاورزی نیز به ظرفیت 37 هزار تن از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مجوز گرفته و در حال بهره‌برداری است.

زارعی افزود: همچنین 65 واحد به ظرفیت 180 هزار تن در حال احداث است که از نقاط قوت استان در سطح کشور به شمار می‌رود و اثر بسیار مثبت در کاهش ضایعات و حفظ کیفیت محصول دارد به طوریکه ضایعات در سردخانه‌ها از 30 درصد به 5 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 5 واحد سورت و بسته‌بندی سیب‌زمینی در همدان، تصریح کرد: در استان همدان 5 واحد سورت و بسته‌بندی سیب‌زمینی به ظرفیت 100 هزار تن وجود دارد.

کارشناس زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: همچنین 3 واحد پروژه فرآوری محصول سیب‌زمینی با ظرفیت 90 هزار تن تولید با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در حال احداث است.

زارعی با اشاره به سطح زیرکشت 22 هزار هکتاری سیب‌زمینی در استان همدان، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود 920 هزار تن محصول از این سطح تولید شود که از این میزان 9200 هکتار با تولید 380 هزار تن برای تولید تابستانه و 12 هزار و 800 هکتار با تولید 530 هزار تن برای تولید پاییزه کشت است.

وی با تأکید بر اینکه درجه مکانیزاسیون در آماده‌سازی زمین، کاشت و برداشت 100 درصد است، یادآور شد: 1471 دستگاه سیب‌زمینی‌کار، 166 دستگاه کلتیواتور، 1324 دستگاه سیب‌زمینی‌کن و 498 دستگاه کودپاش حیوانی در مزارع استان استفاده می‌شود و درجه مکانیزاسیون در مرحله داشت 80 درصد است.

کارشناس زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به تغییر آرایش کشت و افزایش تراکم در واحد سطح در مزارع سیب‌زمینی، خاطرنشان کرد: تغییر آرایش کشت و افزایش تراکم در واحد سطح در مزارع سیب‌زمینی باعث شده میزان تولید استان در مقایسه با میانگین کشوری 10 تن بالاتر باشد.

میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های استان همدان 41ppm است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آزمایشات صورت گرفته بر روی نمونه‌های سیب‌زمینی استان، اظهار کرد: خوشبختانه در نمونه‌های آزمایش شده میزان نیترات کمتر از حداستاندارد است و اینکه گفته می‌شود سیب‌زمینی همدان دارای ازت بالایی است، درست نیست.

دکتر قاسم اسدیان با تأکید بر اینکه آزمایشات صورت گرفته در مرکز تحقیقات به منظور دقت بالا دو بار انجام شده است، گفت: میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های استان همدان 41ppm است که نشان می‌دهد در محصولات استان سلامت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین نیترات موجود در سیب‌زمینی‌های استان همدان 25 درصد کمتر از استاندارد ایران است، تصریح کرد: این میزان نیترات کمتر از حد استاندارد بوده و قابل‌قبول است.

اسدیان با بیان اینکه نمونه‌های آزمایش شده از نقاط مختلف استان بوده است، یادآور شد: نزدیک به 30 نمونه سیب‌زمینی تولید شده در استان همدان از نقاط مختلف استان از جمله بهار، کبودراهنگ، رزن و همدان تو سط کارشناسان در مرکز تحقیقات مورد آزمایش نیترات قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سرانه مصرف سیب‌زمینی در همدان 45 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: هر چه میزان مصرف بالا باشد استاندارد نیترات پایین‌تر می‌شود اما اگر مصرف کم باشد حتی باقیمانده کود و سم در محصول زیاد باشد، تأثیری در انسان نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارقام مختلف سیب‌زمینی از نقاط متفاوت استان نمونه‌برداری و آزمایش شده است،  تصریح کرد: میزان نیترات در نمونه‌های گرفته شده از نقاط مختلف استان بین 15.4 ppm تا 189 ppm متغیر بوده که بیشتر آنها کمتر از حد استاندارد بوده و فقط یک نمونه دارای 189ppm نیترات بوده است.

اسدیان تأکید کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان حاضر است در تمامی محصولات کشاورزی و در هر منطقه‌ای از استان آزمایشات مورد نظر را انجام دهد.

حال می‌توان به مردم استان این نوید را داد که سیب‌زمینی‌های همدان سالم بوده و هیچ نگرانی از بابت محصولات استان نداشته باشند اما نکته‌ای که باید متذکر شد این است که هر گونه ادعایی در زمینه محصولات کشاورزی و یا هر مصحول دیگری باید براساس مستندات علمی و توسط کار کارشناسی باشد نه اینکه با نگاه به جامعه کوچکی که اقدام به استفاده از سموم و کودهای شیمیایی می‌کنند این موضوع را به سایر کشاورزان تعمیم داد.

البته باید از کسانی‌که این گزارش نه چندان حرفه‌ای را تهیه و منتشر کردند، تشکر کنیم چرا که این اقدام آنها باعث ایجاد حساسیت در استان شد که حتی مسئولان و کشاورزان استان همدان خود خواستار شفاف‌سازی موضوع شدند و خوشبختانه کشاورزان همدانی از این آزمون سربلند بیرون آمده و نشان دادند سلامت مردم و هموطنانشان بیش از منافع اقتصادی برایشان اهمیت دارد.

ایسنا به فعالان مدنی پیشنهاد می‌دهد در صورتی‌که نسبت به سلامت محصولات کشاورزی در استان دچار شبهه هستند این موضوع را با ‌این خبرگزاری در میان بگذارند تا از طریق مراکز علمی و دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و اذهان عمومی را روشن سازند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha