دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در عین حال که ما قدردان زحمات پرستاران عزیز هستیم اما آنها باید بدانند همیشه حق با بیمار است و همراهان بیمار نیز به دلیل اینکه عزیزانشان بر تخت بیمارستان با بیماری دست و پنجه نرم می کنند، وضعیت روحی مناسبی ندارند، بنابراین در این شرایطی که بیمار و همراه وی تنش ایجاد می کند، این زبان نرم و مهربان پرستار است که آبی روی آتش می شود.

پرستاران باید کنترل هوشمندانه بر رفتار خود داشته باشند / تاکید بر دوری از خشم تنها روی کاغذ کافی نیست

سلامت نیوز: دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در عین حال که ما قدردان زحمات پرستاران عزیز هستیم اما آنها باید بدانند همیشه حق با بیمار است و همراهان بیمار نیز به دلیل اینکه عزیزانشان بر تخت بیمارستان با بیماری دست و پنجه نرم می کنند، وضعیت روحی مناسبی ندارند، بنابراین در این شرایطی که بیمار و همراه وی تنش ایجاد می کند، این زبان نرم و مهربان پرستار است که آبی روی آتش می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، این روزها شاهد گلایه مندی شهروندانی هستیم که به بیمارستان ها و مراکز درمانی  مراجعه می کنند و در مواجهه باپرستاران با برخوردهای خسته و ناامید کننده آنها مواجه می شوند. البته باید تاکید داشت هستند پرستارانی که با تمام سختی کار ،سعی در رفتار مناسب با بیماران و همراهان آنها دارند که آمار آنها کم هم نیست ولی رفتار مناسب پرستاران چگونه باید باشد و در صورت خروج از این نوع رفتار ، بیمار و یا همراهان بیمار چه باید بکنند؟

در این خصوص با دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده ایم که در ادامه خواهید خواند.

بشیر خالقی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا در انتقاد به رفتارهای نادرست اغلب پرستاران مراکز درمانی اظهار داشت: در عین حال که ما قدردان زحمات پرستاران عزیز هستیم اما آنها باید بدانند همیشه حق با بیمار است و همراهان بیمار نیز به دلیل اینکه عزیزانشان بر تخت بیمارستان با بیماری دست و پنجه نرم می کنند، وضعیت روحی مناسبی ندارند، بنابراین در این شرایطی که بیمار و همراه وی تنش ایجاد می کند، این زبان نرم و مهربان پرستار است که آبی روی آتش می شود.

وی تصریح کرد: درست است که برخی از بیماران و همراهان مشکل ساز می شوند، که در شرایط حاد قوانین برخورد متناسب با افراد خاطی را اجرا خواهد کرد اما در بسیاری ازمواقع به دلیل مشکلات کوچک کار بالا می گیرد که در این مواقع پرستاران باید مطابق با آموزه های خود، کنترل هوشمندانه بر رفتار داشته باشند تا به مراتب بیمار یا همراه بیمار را به آرامش دعوت کنند نه اینکه خود عامل درگیری شوند.

خالقی ادامه داد: چرا که این زحمتکشان شغل خود را پذیرفته اند و با علم به اینکه در محیط بیمارستان با افراد شاد و سرخوش مواجه نخواهند شد، حرفه خود را انتخاب و هر یک در نقطه ای مشغول به فعالیت شده اند، وظیفه پرستار، علاوه بر احیای بیماران، مهربانی و صبوری است در غیراینصورت رفتارهای نامناسبی که از سوی اغلب پرستاران در مراکز درمانی دیده می شود، به هیچ وجهه قابل توجیه نیست.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان بیان داشت: درست است که فشار کار بر روی پرستاران خدوم کشور زیاد است اما باید گفت این فشار کار و نارضایتی از حقوق در حال حاضر در اکثر مشاغل ها وجود دارد و تنها مختص پرستاران نیست.

وی افزود: پرستاران عزیز باید بدانند رفتار نامناسب با بیمار و همراه بیمار، کادر پرستاری را تحت شعاع قرار داده و اعتماد مردم به آنها سلب خواهد شد، بنابراین این قشر زحمتکش قبل از هرگونه رفتار دور از شان، ابتدا به این موضوع  توجه کنند که قبل از ورود به مراکز درمانی قراردادی را امضاء کرده اند که رسالتشان در آن قید شده بود، گذراندن واحد های روانشناسی برای آموزش چگونگی کنترل خشم و رفتار مناسب در رشته تحصیلی این افراد گنجانده شده که اهتمام و بکارگیری از آن ضروری است.

خالقی در پایان گفت: برای کنترل رفتار و همراه بودن با صبر و شکیبایی، باید آموزش در کنار کار به طور مستمر برای کادر پرستاری انجام شود و همچنین مدیران بیمارستان فقط بر روی کاغذ پرستاران را از رفتارهای خشونت آمیز منع نکنند، خودشان وارد عمل شده و به منظور آگاهی از رفتار پرسنل، به بخش ها سرکشی کنند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha