رئیس بیست و دومین کنگره سالانه طب فیزیکی،‌ توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، به طرح توانبخشی ملی اشاره کرد و گفت: تشکیل مراکز آکادمیک و آموزشی مجهز به سرویس جامع طب توانبخشی ضرورت دارد.

کشور در حوزه تجهیزات توانبخشی دچار کمبود است

سلامت نیوز:رئیس بیست و دومین کنگره سالانه طب فیزیکی،‌ توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، به طرح توانبخشی ملی اشاره کرد و گفت: تشکیل مراکز آکادمیک و آموزشی مجهز به سرویس جامع طب توانبخشی ضرورت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید منصور رایگانی، ‌در آستانه برگزاری بیست و دومین کنگره سالانه طب فیزیکی،‌ توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، اظهار داشت: این کنگره ۵ تا ۷ دی ماه ۹۷ در مرکز همایش‌های رازی با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته و به همت انجمن طب فیزیکی و با همکاری گروه‌های آموزشی طب توانبخشی و رشته‌های وابسته برگزار می‌شود.

وی افزود: تازه‌های حیطه طب فیزیکی و توانبخشی و پیشرفت‌های انجام شده طی یکسال گذشته همچنین تبادل اطلاعات علمی و تجارت تخصصی در این حوزه از محورهای اصلی همایش است . دردها و بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، توانبخشی بیماران دچار مشکلات نورولوژیک و بیماری‌های قلبی و عروقی، درمانهای مداخله ای درد با امکانات طب فیزیکی و توانبخشی،‌ مداخله تحت هدایت با دارو و تازه‌های درمانی در بیماری‌هایی همچون آرتروز؛ همچنین روش‌ها و تکنیک‌های درمانی در افراد دچار اختلالات حرکتی، ناتوانی و معلولیت‌ها در این همایش مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

رایگانی از مطرح کردن بحث طرح توانبخشی ملی کشور در این کنگره خبر داد و گفت: مباحث لازم در این زمینه برای ایجاد هسته اولیه این نقشه صورت می‌گیرد و صاحبنظران علمی،‌ متخصصان و دست‌اندرکاران اجرایی در سازمان‌هایی همچون وزارت بهداشت، بهزیستی، هلال‌احمر، بنیاد شهید و ... این موضوع را در همایش بررسی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات توانبخشی صورت گرفته در کشور پراکنده است، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های مختلف و مراکز آموزشی و برخی دانشکده‌ها و سازمان‌هایی همچون هلال‌احمر، بهزیستی، بنیاد شهید و برخی مراکز خصوصی به صورت پراکنده در این زمینه فعالیت می‌کنند و نیازمند الگویی همه‌جانبه‌ و جامع در ارتباط با طب فیزیکی و توانبخشی هستیم.

رایگانی با اشاره به اینکه در دنیا  توانبخشی رشته ای تخصصی از حیطه های پزشکی است، افزود: از وزارت بهداشت می‌خواهیم نسبت به راه‌اندازی مراکز آکادمیک و آموزشی مجهز به سرویس جامع طب توانبخشی اقدام کند چرا که این مساله هم به نفع بیماران بوده و هم در جهت تکمیل دوره‌های آموزشی و انجام کارهای تحقیقاتی موثر است.

رئیس بیست و دومین کنگره سالانه طب فیزیکی،‌ توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران خاطرنشان کرد: الگوی مجهز توانبخشی در دنیا تیمی است چرا که گروه بیماری‌های مختلف همچون MS ، پارکینسون، سکته‌های مغزی و...، گرفتار معلولیت و ناتوانی بوده و کمک به اینها کار تیمی می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر امکانات نیروی انسانی در حوزه طب توانبخشی حرف نخست را می‌زند ولی در حوزه تجهیزات و مراکز ارائه خدمات با کمبود مواجه‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha