رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق فکر توسعه مازندران گفت:نگهدارنده‌های شیمیایی در سوسیس و کالباس عاملی برای بروز سرطان است اما اگر میزان استاندارد آن رعایت شود منعی ندارد.

سرطان‌زا بودن نگهدارنده‌ شیمیایی در سوسیس و کالباس

سلامت نیوز:رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق فکر توسعه مازندران گفت:نگهدارنده‌های شیمیایی در سوسیس و کالباس عاملی برای بروز سرطان است اما اگر میزان استاندارد آن رعایت شود منعی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رضا اسماعیل‌زاده کناری درباره مهم‌ترین چالش‌های فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس اظهار کرد: وجود نگهدارنده‌های شیمیایی مثل نیتریت و نیترات و استفاده از ضایعات در برخی فرآورده‌های گوشتی از مشکلات سوسیس و کالباس بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با نظارت دامپزشکی و هیات نظارت بر مواد غذایی جلوی استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس گرفته شده است، تصریح کرد: در گذشته برخی از کارخانه‌ها از امعا و احشا مرغ در این فرآورده های گوشتی استفاده می‌کردند اما اکنون با منع استفاده از ضایعات، از قسمت‌های اصلی مرغ، خمیری تهیه و در سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.

سرپرست پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مازندران با بیان اینکه تولید خمیر مرغ در کارخانجات تهیه سوسیس و کالباس ممنوع شده و به صورت مجزا در کارخانه‌هایی با استانداردهای بالا تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: کیفیت سوسیس و کالباس های تولید شده با وجدان شرکت‌ها رابطه مستقیم دارد، برخی از کارخانه‌ها از گوشت، فرآورده های گیاهی و دوز استاندارد نگهدارنده استفاده می‌کنند و برخی نیز برعکس این عمل خواهند کرد.

اسماعیل زاده کناری در مورد نگهدارنده موجود در فرآورده‌های گوشتی و مضرات آن گفت: هرچند نگهدارنده‌های شیمیایی سرطانزا هستند اما وجود نیترات و نیتریت به صورت  استاندارد آن یعنی بین 100 تا 120 میلی‌گرم در کیلوگرم مجاز بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری افزود: اگر به سمتی حرکت کنیم که نگهدارنده‌های طبیعی جایگزین نگهدارنده‌های شیمیایی شود، فرآورده‌هایی چون سوسیس و کالباس به راحتی می‌تواند جزیی از سبد غذایی خانواده‌ها باشد.

وی یادآور شد: اکنون در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی نگهدارنده‌های طبیعی تولید می‌شود اما به دلیل نبود ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه این نتایج علمی ارزشمند هنوز به بخش صنعت راه پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از نگهدارنده‌های طبیعی در مردم ارتقا یابد، تصریح کرد: اگر تقاضا برای استفاده از نگهدارنده‌های طبیعی افزایش یابد قطعا کارخانه‌ها مجاب خواهند شد به سمت این مواد بروند.

رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق فکر توسعه مازندران با اشاره به اینکه به هیچ عنوان از ضایعات دامی در تهیه سوسیس و کالباس استفاده نمی‌شود، گفت: ضایعات کشتارگاه‌ها معمولا به خوراک دام و طیور ارتقا می‌یابد اما به هیچ وجه وارد صنعت غذایی نمی‌شود.

وی درباره بوی بد کارخانجات فرآورده‌های گوشتی خاطرنشان کرد: سیستم تصفیه فاضلاب کارخانجات فرآورده‌های گوشتی و لبنی از نوع هوازی یا لجن فعال است و باید طوری عمل کند که ضایعات حاصله تخمیر شود، اما اگر این فاضلاب خوب هوادهی نکند بوی تعفن به اطراف پخش خواهد شد.

اسماعیل زاده کناری افزود: این بو ناشی از عملکرد نامطلوب سیستم فاضلاب بوده و هیچ ربطی به درون کارخانه و وجود ضایعات ندارد؛ به علاوه معمولا باید شرکت‌های فرآورده‌های گوشتی حدود یک کیلومتر خارج از شهرها احداث شود تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha