شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 26066

نوزادانی که از مادران دارای اضافه وزن متولد می‌شوند با احتمال بسیار بیش‌تری قبل از تولد، در حین زایمان یا به فاصله یک سال بعد از به دنیا آمدن جان خود را از دست می‌دهند.

سلامت نیوز :نوزادانی که از مادران دارای اضافه وزن متولد می‌شوند با احتمال بسیار بیش‌تری قبل از تولد، در حین زایمان یا به فاصله یک سال بعد از به دنیا آمدن جان خود را از دست می‌دهند.
محققان تقریبا 41 هزار بارداری را در 5 واحد زایمان در بیمارستان‌های شمال کشور انگلستان در بین سال‌های 2003 تا 2005 بررسی کردند.

در این مطالعات مشخص شد خطر مرگ نوزادان در داخل رحم مادر یا به فاصله یک سال بعد از تولد، در زنان دچار اضافه وزن که دارای شاخص جرمی بالای 30 هستند، دو برابر بیش‌تر از زنانی است که دارای وزن نرمال هستند و شاخص جرمی آن‌ها بین 18.5 تا 24.5 است.

به ازای هر 1000 تولد، تعداد نوزادانی که از مادران چاق متولد می‌شوند و تا یک سال بعد از تولد فوت می‌کنند تقریبا 8 مورد بیش‌تر از نوزادانی است که از مادران با وزن نرمال متولد می‌شوند.

تقریبا از هر هزار تولد در بین مادران دچار اضافه وزن، 16 مورد به مرگ منجر می‌شود، اما در این بین تعداد مرگ و میر نوزادان متولد شده از مادران دارای وزن نرمال 9 مورد در هر هزار تولد است. کم‌ترین میزان مرگ و میر متعلق به نوزادانی بود که از مادرانی با شاخص جرمی 23 متولد شده بودند.

شاخص جرمی بدن رابطه‌ای بین قد و وزن است. در صورتی که این عدد بین 25 تا 29.2 باشد فرد دچار اضافه وزن و در صورتی که بیش از 30 باشد فرد چاق محسوب می‌شود. دانشمندان برای توضیح این موضوع چند دلیل را مطرح کرده‌اند.

جودیث رانکین استاد دانشگاه نیوکاسل در این باره گفت: یکی از دلایل می‌تواند بالا رفتن فشار خون یا قند خون در بین مادران چاق در دوران بارداری باشد.

فهمیدن خطرات مرتبط با چاقی می‌تواند کمک زیادی به متخصصان در زمان بارداری مادران کند. محققان معتقدند با شناخت عوامل خطرزا بهتر می‌توان روی مادران دچار اضافه وزن نظارت کرد و از ابتلا به برخی از بیماری‌های خاص در فرزندشان پیشگیری کرد.

دکتر روث لب از دانشگاه نیوکاسل گفت: البته اکثر زنان در کشورهای توسعه یافته بدون توجه به وزنشان در دوره بارداری، فرزند خود را سالم به دنیا می‌آورند. اما به هر حال بهتر است زنان قبل از آن‌که برای بارداری تصمیم بگیرند تلاش کنند تا حد امکان به وزن نرمال نزدیک شوند.

به این ترتیب نوزدان بهترین شرایط را برای شروع زندگی خواهند داشت. البته مادران باید توجه داشته باشند که در دوره بارداری اقدام به کاهش وزن نکنند، چرا که این کار می‌تواند خطراتی برای نوزادان داشته باشد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل از مهم‌ترین فاکتورها در دوره بارداری است.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha