نگرانی بیماران و متخصصان قلب از افزایش عمل آنژیوگرافی در کشوردر ماه‌های گذشته بسیاری از بیماران که برای مشکلات قلبی و عروقی به بیمارستان‌های مختلف مراجعه می‌کنند، تحت عمل آنژیوگرافی قرار می‌گیرند؛ اقدامی که اگرچه در بیمارستان‌های دولتی هزینه‌های چندان بالایی ندارد اما در بیمارستان‌های خصوصی با قیمت‌های بسیار گزاف 6 تا 8میلیون تومان در هر بار همراه است.

بیماران زیر تیغ آنژیوگرافی‌های غیرضروری

سلامت نیوز:نگرانی بیماران و متخصصان قلب از افزایش عمل آنژیوگرافی در کشوردر ماه‌های گذشته بسیاری از بیماران که برای مشکلات قلبی و عروقی به بیمارستان‌های مختلف مراجعه می‌کنند، تحت عمل آنژیوگرافی قرار می‌گیرند؛ اقدامی که اگرچه در بیمارستان‌های دولتی هزینه‌های چندان بالایی ندارد اما در بیمارستان‌های خصوصی با قیمت‌های بسیار گزاف 6 تا 8میلیون تومان در هر بار همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ، در این بین به اعتقاد بسیاری از پزشکان، انجام آنژیوگرافی مکرر می‌تواند مشکلات عدیده و جدی را برای بیماران به همراه داشته باشد. بررسی‌های همشهری در گفت‌وگو با بیماران و برخی پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های تخصصی قلب حاکی از این است که درآمد پزشکان، یکی از دلایل تجویز مکرر و قابل‌توجه عمل آن‍ژیوگرافی است و در برخی از مواقع بعد از انجام این عمل بیمار متوجه می‌شود که اصلا نیازی به انجام آنژیو نداشته است.
افزایش تعداد عمل‌های آنژیو در ماه‌های گذشته و تماس‌های تعدادی از بیماران با روزنامه باعث شد که به سراغ بیمارستان‌ها، متخصصان و بیماران برویم. محمد صابری که پدرش را آنژیوگرافی کرده‌اند، می‌گوید: مبلغ 6میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که با احتساب دو شب بستری‌بودن حدود 10میلیون تومان هزینه‌مان شد. در نهایت پزشک متخصص اعلام کرد که بیمارتان مشکلی ندارد. با توجه به ناراحتی مکرر به نزد پزشک متخصص دیگری رفتیم که متوجه شدیم نوع بیماری پدرم به‌گونه‌ای است که اصلا نیازی به آنژیوگرافی و این همه هزینه نداشته و در واقع پزشک معالج به‌دلیل کسب درآمد بیشتر، جان و پول ما را به بازی گرفته است.

17میلیون هزینه آنژیوگرافی و جراحی
همسر یکی دیگر از بیماران هم که آنژیو انجام داده است، می‌گوید: پزشک به ما گفت که 30درصد گرفتگی عروق قلبی دارد و باید اورژانسی آنژیو شود. باتوجه به اینکه بیمارستان دولتی که پزشک در آن حضور داشت وقت ندادند، مجبور شدیم به بیمارستان خصوصی در غرب تهران مراجعه کنیم که حدود 5میلیون تومان از ما هزینه دریافت کردند. بعد از انجام عمل برای پیگیری‌های درمان نزد پزشک متخصصی برای تحت کنترل‌بودن بیمار رفتیم ولی او با بررسی اعلام کرد که اصلا نیازی به آن‍ژیو نبوده است. این صحبت را وقتی به پزشک معالج انتقال دادیم، در جواب گفت: حداقل خیالتان راحت است که بیماری همسرتان موضوع جدی نبوده است.
سارا که در طول یک سال پدرش 2بار آنژیوگرافی قلب انجام داده است هم می‌گوید: جدا از اینکه نمی‌دانیم که آیا این 2‌بار برای پدرم نیاز بوده است یا نه، هزینه‌های درمانی است که به ما تحمیل شده است. بدون اینکه بیمه حمایت کند، باید هزینه‌ها را پرداخت می‌کردیم؛ به‌نظر شما برای یک فرد بازنشسته 17میلیون هزینه آنژیوگرافی و جراحی و بستری هزینه کمی است؟

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟
محمدی، سرپرستار بخش قلب یکی از بیمارستان‌های خصوصی هم در این‌باره می‌گوید: هزینه آنژیوگرافی در بیمارستان‌های خصوصی در فردی که بیمه پایه ندارد ۶ میلیون تومان و هزینه آنژیوپلاستی از 14 تا 20میلیون تومان است.
 این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند فرق آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟ در واقع جدا از اینکه هزینه‌های این کار بسیار بالا‌ست، مردم حتی آگاهی‌هایی نیز درباره این اقدامات ندارند. آنژیوگرافی و سیتی‌آنژیو هر دو برای تشخیص گرفتگی عروق قلب استفاده می‌شود اما سیتی‌آنژیو باید در بیمارانی که احتمال گرفتگی عروق قلبی آنها متوسط باشد، استفاده شود.
اگر پزشکان برای بیماران در همان مراحل اولیه سیتی‌آنژیو تجویز کنند، درصورت بالا‌بودن امکان گرفتگی عروق قلبی، بیمار دوباره مجبور است آنژیو‌گرافی کند و هزینه‌های تحمیلی بر او دوچندان خواهد شد.

آنژیوگرافی دلیلی برای درآمد بیشتر
یک پزشک متخصص قلب هم که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید: متأسفانه دراغلب بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل درآمدهای بالایی که از این موضوع کسب می‌شود، آنژیوگرافی به‌کرات برای بیماران تجویز می‌شود و آنچه شاهد هستیم، هزینه‌های تحمیلی بسیاری است که بر خانواده‌ها و بیماران می‌شود. متأسفانه نبود نظارت سبب چنین اقدامات سودجویانه‌ای شده است.


 آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرام، آزمایشی است که در آن تصویر اشعه‌ایکس از سرخرگ‌های کرونری و عروقی که خون را به قلب می‌رسانند، گرفته می‌شود. در زمان آزمایش آنژیوگرام، یک رنگ مخصوص به وسیله یک کاتتر (لوله نازک مخصوص) که درون یک رگ خونی قرار داده شده است، به داخل سرخرگ‌های کرونری فرستاده می‌شود. این رنگ باعث می‌شود که رگ‌های خونی در تصویر اشعه ایکس قابل مشاهده باشند. آنژیوگرافی به پزشکان امکان می‌دهد که چگونگی جریان‌یافتن خون به داخل قلب را به‌وضوح مشاهده کنند. به این ترتیب امکان تشخیص کوچک‌ترین مشکلات مربوط به سرخرگ‌های کرونری نیز برای پزشکان فراهم می‌شود. آنژیوگرافی ممکن است برای بیمارانی که به آنژین صدری (درد قفسه سینه) مبتلا هستند یا افرادی که مشکوک به بیماری سرخرگ‌های کرونری هستند، تجویز شود. این آزمایش اطلاعاتی را در مورد وضعیت سرخرگ‌های کرونر از قبیل آترواسکلروز، برگشت خون (برگشت جریان خون از طریق دریچه‌های قلب) یا انباشتگی خون در یک محفظه قلب به‌دلیل نقص در عملکرد یک دریچه قلبی، فراهم می‌کند.


 پزشکان از تخلف مصون نیستند

بابک شریف‌کاشانی، رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری درباره موضوع تجویز مکررو بدون دلیل عمل آنژیوگرافی برای بیماران به همشهری می‌گوید: آنژیوگرافی یک روش تشخیصی برای بررسی و شناسایی گرفتگی عروق قلب قلمداد می‌شود و پزشک معمولا با توجه به ضرورت چنین نیازی این کار را انجام می‌دهد. به‌طور مثال اینگونه نیست که بدون انجام بررسی‌های اولیه برای بیمار آنژیوگرافی تجویز شود و باید با توجه به نتایج معاینات و آزمایشات قبلی و برای به‌دست آوردن نتایج بهتر آنژیوگرافی تجویز شود. البته این صحبت به این معنی نیست که همه گروه‌های پزشکی مصون هستند و کار اشتباه و تجویز نادرست انجام نمی‌دهند اما واقعیت این است که نگرانی و عدم‌اعتماد و بدبینی به پزشکان می‌تواند به ضرر بیماران تمام شود چرا که باعث می‌شود درمان لازم را به موقع نگیرند. وی در ادامه می‌گوید: البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که هزینه‌های سلامت افزایش پیدا کرده و بار آن این روزها بیشتر بر دوش مردم است چرا که همین چند‌ماه پیش اکثر بیمه‌ها وابسته به سقف تعهدات‌شان آنژیوگرافی را تحت پوشش قرار می‌دادند اما هم‌اکنون بیمه‌های تکمیلی که در گذشته بیمارستان‌های خصوصی را پوشش می‌دادند هم‌اکنون با بسیاری از این بیمارستان‌ها به‌دلیل بدهکاری‌ها و بدعهدی‌هایی که وجود دارد قطع همکاری کرده‌اند و همه اینها باعث می‌شود که بار مالی بر مردم افزایش پیدا کند.دکتر بابک شریف‌کاشانی در ادامه می‌گوید: البته از آنجا که هزینه‌های آنژیوگرافی در این یک سال افزایش قابل‌توجهی داشته است و فشار آن بر بیماران افزایش داشته ، نارضایتی‌ها بیشتر شده است. اما واقعیت این است که هر بخشی یک کیفیت کلی دارد که اگر مثلا تعداد آنژیوگرافی زیاد شود بخش نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. به هر حال مردم باید بدانند که نظارت وجود دارد اما تخلف هم درهرحال می‌تواند رخ دهد.


وی درباره اینکه در طول سال باید چه تعداد آنژیوگرافی برای بیماران انجام شود نیز می‌گوید: این موضوع تابع هیچ قوانینی نیست به این علت که به‌طور مثال یک بیمار پیوند قلب باید در 3‌ماه نخست چندین بار آنژیو شود بنابراین نمی‌توان گفت که پزشکان برای درآمد بیشتر این کار را انجام می‌دهند چون حداقل در بیمارستان‌های دولتی چنین موضوعی صحت ندارد.وی در ادامه می‌گوید: یادمان باشد بسیاری از کارها و روش‌های درمانی از طریق آنژیوگرافی انجام می‌شود یعنی 15سال پیش همه بیماران اگر آنژیوگرافی می‌شدند برای عمل و درمان قلب بود اما الان برای باز کردن رگ‌های قلب این کار باید انجام شود به همین سبب یکی از دلایلی که گفته می‌شود تعداد آنژیوگرافی رو به افزایش است همین موضوع است چون تعداد عمل‌ها کاهش پیدا کرده است.در نهایت با توجه به اینکه در هر شغل و هر موضوعی تخلف می‌تواند رخ دهد سازمان نظام پزشکی، بیمه‌گری‌ها و کنترل کیفی بیمارستان‌ها می‌توانند در این زمینه ورود و نظارت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha