پس از چند روز، نگرانی از وخامت حال دانشجویان مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد همچنان وجود دارد. با آنكه اكثر دانشجویان مصدوم از بیمارستان مرخص شده اند اما همچنان پنج دانشجو در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان ها بستری هستند و همگان امید به بهبود حال‌شان هستند.

نوشداروهای پس از مرگ/مدیران میانی متخلف دانشگاه آزاد بركنار و اتوبوس های كهنه متوقف شدند

سلامت نیوز:پس از چند روز، نگرانی از وخامت حال دانشجویان مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد همچنان وجود دارد. با آنكه اكثر دانشجویان مصدوم از بیمارستان مرخص شده اند اما همچنان پنج دانشجو در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان ها بستری هستند و همگان امید به بهبود حال‌شان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،در روزهای گذشته با وجود آنكه مسئولان ارشد دانشگاه آزاد در انفعالی محسوس از پاسخ رسمی و شفاف درباره حاشیه‌های پیرامون علوم و تحقیقات و حادثه پیش آمده سرباز زده اند، اما بخشی از رسانه‌ها و البته افكار عمومی در فضای مجازی پیگیر اتفاق افتاده و پاسخگو كردن مسئولان در این زمینه هستند. هشتگ‌هایی نیز در همین باره در فضای مجازی به راه افتاد و تا تقاضای استعفای مسئولان ارشد و هیات مدیره دانشگاه آزاد نیز پیش رفت تا خون خواهی از دانشجویان قربانی در حادثه دانشگاه، ابتر نماند. در روزهای گذشته، پنج نفر از مسئولان میانی دانشگاه آزاد از مقام خود عزل شدند تا همچون همیشه پاسخ‌گویی شفاف مسئولان مغفول ماند.

مسئولانی كه استعفا نمی‌دهند!

مسئولان دانشگاه آزاد همچنین دو روز قبل در تصمیمی به مثابه كه نوشداروی پس از مرگ سهراب، اعلام كردند كه از امروز تردد اتوبوس‌های فرسوده در مسیر دانشگاه ممنوع و قرار است اتوبوس‌های تازه به جابه‌جا كردن دانشجویان بپردازد. مقدم فر، مشاور فرهنگی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه تردد سرویس‌های فرسوده در این واحد متوقف شده است، گفت: مسئولان قول به‌کارگیری سرویس‌های جدید را داده‌اند و می‌توانیم اطمینان دهیم که این حوادث تکرار نخواهد شد. این اتفاق تلخ، درسی بوده که مجتمع‌های آموزشی و مسئولان دانشگاهی بدانند دانشجویان فرزندان این ملت و امانت دست آن‌ها هستند. اما برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسمی كه برای یادبود قربانیان حادثه دانشگاه برگزار شده بود، ضمن اعتراض به هزینه نشدن شهریه دانشجویان برای آن‌ها تاكید كردند كه پیشتر در این نشریه در خصوص فرسودگی اتوبوس‌ها با مدیر ترابری واحد مصاحبه انجام شده و این موضوع به آن‌ها تذکر داده شده بود. همچنین از پنج مسئول عزل شده دانشگاه، دو نفر پیشتر عزل شده بودند و کم‌ترین انتظار ما، در این خصوص استعفای رضا مسعودی، رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.

«پروانه سلحشوری» نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در واكنش به حادثه دانشگاه آزاد و عدم عذرخواهی و استعفای مسئولان دانشگاه در گفت‌و‌گویی گفت: در هر کشور دیگری بود مسئولان آن بلافاصله استعفا می‌دادند. در این کشور ارزان‌تر از جان انسان چیزی وجود دارد؟ مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم و تحقیقات حداقل احترامی که می‌توانستند به افکار عمومی بگذارند این بود که استعفا دهند، در مقابل قصوری که انجام شد، استعفا کم ترین اقدام بود.پس از تغییراتی که در ریاست دانشگاه آزاد به وقوع پیوست و پس از دوره آقای هاشمی، به تدریج با افت علمی و کارآیی دانشگاه آزاد مواجه شدیم، اکنون نیز این حادثه یک هشدار جدی به مسئولان است. ضعف نظارت بر دانشگاه آزاد مانند صداوسیما باعث به چشم آمدن ناکارآمدی آن شد. از آنجایی که نمی‌توان برای بعد نظارتی دانشگاه اقدامی انجام داد و مجلس هم نمی‌تواند آنچنان که باید روی این نهاد نظارت داشته باشد، پاسخگویی لازم هم در این نهاد وجود ندارد. متوجه شدم پزشکی قانونی اعلام کرده اتفاقی که برای راننده رخ داده ناشی از سکته نبوده است، پس از آن هم دانشجویان اعلام کردند اتوبوس ترمز بریده است.

مقصران بروز این حادثه باید در قیامت به خداوند جواب بدهند. این نماینده اصلاح طلب اظهار كرد: نهادی که پول‌های زیادی از دانشجویان دریافت می‌کند باید در این موارد بی‌نقص باشد اما ما همواره می‌دانستیم ایمنی و خدماتی که به دانشجویان ارائه می‌شود با پولی که از آن‌ها دریافت می‌شود همخوانی ندارد و روز به روز وضعیت در دانشگاه‌ها بدتر می شود. مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و رییس دانشگاه علوم و تحقیقات باید به‌طوركامل پاسخگو باشند. شاید در حال حاضر سازوکار قانونی وجود نداشته باشد که این افراد به مردم و نمایندگان پاسخگو باشند اما نمی‌توان از تمام این اتفاقات به سادگی عبور کرد. وقوع این حوادث در کنار بی مسئولیتی‌ها و نابسامانی‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، باعث می‌شود جو یأس و ناامیدی بیش از پیش فضای جامعه را فرا بگیرد. مسئولان دانشگاه آزاد با این توجیه که راننده درحال رانندگی سکته کرده، قصد داشتند قانون را هم دور بزنند و کار خود را موجه جلوه دهند و خطای خود را بپوشانند.

تحقیقات امروز به نتیجه می رسد

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز كه گزارش دستگاه متبوعش می‌تواند نقش مهمی در پیگیری پروند حادثه اتوبوس دانشگاه داشته باشد، گفته این زمینه سه تیم تشکیل شده‌اند، تیم کارشناسان رسمی و پلیس که حوزه تصادفات را رسیدگی می‌کنند، تیم کارشناسان فنی و مکانیک هستند که بحث مکانیک خودرو را بررسی می‌کنند و تیم آخر نیز کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه هستند. سرهنگ مهماندار با بیان اینکه معاینه فنی این اتوبوس ۲۲ آذر منقضی شده و از سال ۱۳۹۱ نیز جزو خودروهای فرسوده بوده، گفت: خودروهای فرسوده برابر قانون روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. اکنون با اجرای فاز دوم طرح کاهش، تمام دوربین‌های سطح شهر تهران این تخلف را رصد کرده و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند.

افزون بر این، اگر میزان خلافی خودرویی بیش یک میلیون تومان باشد، خودرو را توقیف می‌کنیم، اما با توجه به اینکه این اتوبوس داخل معابر داخلی دانشگاه بوده، پلیس بر آن نظارتی نداشته و اساسا امکان ورود به آن فضا را بر اساس قانون نداشتیم. آن اتوبوس فقط یک‌صد هزار تومان جریمه داشته که مربوط به تخلف دیگری بوده است. این نشان می‌دهد که این خودرو اصلا از محیط دانشگاه خارج نشده که دوربین‌های ما آن را رصد کنند.وی با اشاره به اینکه نصب علائم و همچنین ایمنی مسیر بر عهده دانشگاه است، گفت: علتش این است که آن محوطه، بخش اختصاصی مربوط به دانشگاه است؛ بنابراین شهرداری، وزارت راه و نهاد دیگری در آنجا دخالت ندارد. هر کسی در رابطه با زمین اختصاصی خود مسئولیت دارد که موضوعات ایمنی را رعایت کند. حال اینکه از چه مشاوری استفاده کند، بر عهده خودش است. در این حوزه نقص قانون وجود دارد، نه به این معنی که قانونی نداریم، بلکه مسئولیت به‌صورت کلی مشخص شده است.

هر سازمان و نهادی مسئولیت ایمن‌سازی معابر داخلی خود را بر عهده دارد. عدم اجرای این موارد، تبعات بعدی را برای آن دستگاه دارد و دستگاه قضایی به آن ورود می‌کند. پلیس هیچ تکلیفی برای متوقف کردن خودروی فاقد معاینه فنی ندارد و تنها می‌تواند چنین خودرویی را جریمه کند. ابزارهایی که در اختیار سازمان‌ها، شرکت‌ها و به کارگیرندگان اتوبوس قرار دارد، بسیار قوی‌تر از ابزارهایی است که در اختیار ماست. اختیار پلیس جریمه روزانه ۵۰ هزار تومان خودروی فاقد معاینه فنی است، اما اگر اتوبوسی شرایط فنی لازم را نداشته باشد، سازمان‌ها به‌راحتی می‌توانند از به کارگیری آن خودروها خودداری کنند. به تمام سازمان‌ها و دانشگاه‌ها توصیه می‌کنم در این رابطه یک بازنگری داشته باشند و از مشکلات بعدی که می‌تواند برای خانواده‌ها و خودشان ایجاد شود، پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha