شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 261335

با توجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده بوده و موجب آلودگی هوا و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریع‌تر باید نوسازی شوند.

مصایب واردات اتوبوس‌های دست‌دوم

سلامت نیوز: با توجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده بوده و موجب آلودگی هوا و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریع‌تر باید نوسازی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوس‌ها هشت سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از سه‌هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند. یکهزار و ۷۱۰ اتوبوس در تهران کمتر از هشت سال سن دارند که ۲۷.۳ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند. سن ۹۹۵ اتوبوس به هشت سال رسیده که 9/15درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند و سه‌هزار و ۵۶۳ دستگاه اتوبوس سنشان بیش از هشت سال است که ۵۶.۸ درصد ناوگان را تشکیل داده‌اند.

در این میان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به طرح پیشنهادی مبنی ‌بر واردات اتوبوس دست‌دوم، گفت: اتوبوس‌های دست‌دوم زیر پنج سال با سوخت یوروچهار در شرایط بحرانی امروز خیلی بهتر از برخی اتوبوس‌های خودمان است که بالای ۱۰سال سن دارند و استانداردشان یورودو است.

با این وجود، در مهر سال جاری، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات اتوبوس دست‌دوم به کشور شایعه است و صحت ندارد. امیرحسین قناتی با رد اخباری درباره واردات اتوبوس‌های دست‌دوم به کشور به بهانه تحریم افزود: وزارتخانه هیچ مجوزی برای واردات اتوبوس دست‌دوم و کارکرده صادر نکرده و صددرصد با این موضوع مخالف است. به گزارش خانه ملت، در شهریور هم مجید کیان‌پور، نماینده مجلس در واکنش به برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای واردات و خرید اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی برای رفع کمبود ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، گفت: به‌طور حتم اینگونه طرح‌ها و اقدامات کاملا غیرکارشناسی و ناپخته است و اجرای آن مشکلاتی را برای مردم تهران ایجاد می‌کند.

حمل‌ونقل شهری توسعه یابد

یک عضو شورای شهر تهران درباره خریداری اتوبوس‌های دست‌دوم  شورای شهر تهران روی توسعه حمل و نقل عمومی تاکید دارد و بر این باور است که باید استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری از 24درصد فعلی به بیش از 50درصد برسد. همچنین از طریق اقدامات مناسب می‌توان میزان سفرها از طریق حمل و نقل عمومی را افزایش داد. برای مثال هم‌اکنون از 18میلیون سفر روزانه ۲.۵ میلیون آن با مترو انجام می‌شود. در حالی که با اختصاص دوهزار واگن می‌توان تعداد سفرها را افزایش داد.

سیدمحمود میرلوحی تاکید می‌کند: در برنامه دوم توسعه تعداد اتوبوس‌ها در کشور ما بهتر از امروز بود. امروز تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌های تهران عمرشان بیش از 10سال است. این در حالی است که هرچقدر اتوبوس نو باشد، به نسبت بهتر کار می‌کند. در سال‌های اخیر اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل شهری افزوده نشده است، همین قضیه باعث بروز مشکلات عدیده شده است. به گفته او اگر بر اساس طرح سال گذشته دولت 19هزار اتوبوس تولید کند، طبیعتا سه هزار اتوبوس سهمیه شهر تهران است. میرلوحی می‌افزاید: شاید خریداری اتوبوس‌های دست‌دوم این پیام را به دنبال داشته باشد که دولت در اسرع وقت باید به دنبال توسعه حمل و نقل شهری باشد.

فعلا در حد پیشنهاد است

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به کمبود اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی گفت: رویکرد ما تامین اتوبوس‌های صفر، تازه و نو است و اساس نوسازی همین است، اما حال که وضعیت تولید و قیمت اتوبوس مناسب نیست و فن‌آوری‌های دنیا به سمت استانداردهای خیلی بالاتر رفته است، می‌توان از اتوبوس‌هایی استفاده کرد که به استانداردهای ما (مثل یوروچهار با فیلتر) می‌خورد و سن آنها زیر پنج سال است. چنین اتوبوس‌هایی بهتر از اتوبوس‌های فرسوده هستند و قیمت آنها خیلی مناسب‌تر است. پیمان سنندجی ادامه داد: در حوزه کامیون‌ها و کشنده‌ها هم مجوز واردات ماشین‌های دست‌دوم وجود دارد و واردات این ماشین‌ها به ناوگان در حال انجام است و هیچ مشکلی هم ایجاد نشده است.

واردات اتوبوس دست‌دوم زیر پنج سال نیز می‌تواند در افزایش کیفیت ناوگان اتوبوسرانی و خدمات آن اثرگذار باشد. او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است، اتوبوس‌های دست دوم زیر پنج سال هم ایجاد آلودگی کنند، گفت: استاندارد این اتوبوس‌ها به‌گونه‌ای است که با سوخت ما تطابق دارد؛ ضمن اینکه اتوبوس‌هایی با سن زیر پنج سال و سوخت یوروچهار خیلی بهتر از اتوبوسی است که استاندارد یورودو دارد و سن آن بالای ۱۰سال است. سنندجی با بیان اینکه واردکردن اتوبوس دست‌دوم فعلا در حد یک پیشنهاد است، عنوان کرد: نظر ما نوسازی ناوگان است، اما اگر با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها نتوانیم نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنیم، چه اشکالی دارد، استاندارد بالاتری به کشور وارد کنیم؟ اکنون بالاترین استاندارد ما در کشور برای اتوبوس یوروچهار با فیلتر DPF است. چرا اتوبوسی نیاوریم که این استاندارد را دارا باشد؟ او افزود: زمانی که فن‌آوری‌ها در دنیا ارتقا می‌یابند و استانداردها تغییر می‌کنند، اتوبوس‌های با استاندارد قبلی کنار گذاشته می‌شوند و استانداردهای جدید جایگزین می‌شوند.

او افزود: ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور این پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم و پیگیر هستیم، تا ببینیم نتیجه چه می‌شود. این پیشنهاد برای این است که از شرایط بحرانی خارج شویم. به گزارش ایلنا، سنندجی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر تهران مبنی ‌بر انتشار ۵۰۰میلیاردتومان اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی گفت: این مبلغ به سمت واردات اتوبوس‌های صفر برده می‌شود و با تحقق آن بخش عمده‌ای از مشکل ناوگان حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha