یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 261369

محیط‌بانان از مظلوم‌ترین و زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند. توجه به وضعیت آنها از سوی مسئولان امر باید در اولویت قرار بگیرد.

خبر خوش برای محیط‌بانان در بودجه ۹۸

سلامت نیوز:محیط‌بانان از مظلوم‌ترین و زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند. توجه به وضعیت آنها از سوی مسئولان امر باید در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،محیط بانان باید از مزایایی بیش از پیش برخوردار باشند. این در حالی است که هر از گاهی اخبار جراحت یا شهادت آنها به گوش می‌رسد. بر اساس گفته‌های کارشناسان هم اکنون سه هزار و 500 نفر از عرصه‌های طبیعی کشور حراست می‌کنند. بر اساس قانون محیط‌بانان همچون ماموران نیروی انتظامی سلاح داشته و بتوانند از خود دفاع کنند. هرچند تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده است.

در این شرایط سالانه تعداد قابل توجهی از جمعیت محیط‌بان کشور فوت کرده یا نقص عضو می‌شوند. از سوی دیگر تعداد محیط بانان کشور نیز اندک است. حراست بهینه از عرصه‌های زیستی کشور به هشت هزار و 500 محیط بان نیاز دارد که اکنون این تکلیف مهم با 37 درصد توان به بهترین شکل انجام می‌شود.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح ردیف‌های اصلی و متفرقه بودجه پیشنهادی محیط زیست کشور برای سال ۹۸، از افزایش ۴۰ درصدی بودجه عمرانی این سازمان خبر داد و از پایین بودن حقوق کارکنان سازمان محیط زیست انتقاد کرد. امیر زند ردیف‌‌های اصلی بودجه پیشنهادی سازمان محیط زیست برای سال ۱۳۹۸ را برشمرد و اظهار کرد: برای فصل کاهش آلودگی هوا، ۵/۵۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین برای فصل حفاظت از گونه‌های زیستی که شامل حفاظت و احیای تالاب‌های کشور از جمله تالاب انزلی، هامون، تالاب‌های استان فارس، حفاظت و احیای پارک ملی گلستان و مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان می‌شود ۱۶۷ میلیارد تومان پیش‌بینی و ۵/۱۸ میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه در امور محیط زیست لحاظ شده است. او ادامه داد: در ذیل ردیف‌های متفرقه در لایحه بودجه سال ۹۸ اعتباری به میزان صد میلیارد تومان برای ایجاد تاسیسات منطقه‌ای، تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت بخش خصوصی با هدف کاهش صدمات و خسارات ناشی از پسماند به‌خصوص در شهرهای شمالی کشور پیش‌بینی شده است.

رشد ۴۰ درصدی بودجه عمرانی محیط زیست

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه میزان اعتبار پیش ‌بینی‌ شده برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای(طرح‌های عمرانی)، ۲۴۳ میلیارد تومان است، تصریح کرد: اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان محیط زیست در سال ۹۸ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال‌جاری همراه بوده است. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست جزو معدود دستگاه‌های اجرایی کشور به شمار می‌آید که این درصد رشد در حوزه اعتبارات تملک دارایی برای آن در نظر گرفته شده است.

نگاه ویژه به محیط‌بانان در بودجه ۹۸

پازندی به اعتبارات هزینه‌ای پیش‌ بینی ‌شده برای سازمان حفاظت محیط زیست اشاره و اظهار کرد: اعتبار پیش‌ بینی شده برای هزینه‌های جاری این سازمان ۱۰۲ میلیارد تومان است که ۳۵ میلیارد تومان از این اعتبار برای اولین بار تحت عنوان برنامه ارتقای پوشش حفاظتی مناطق تحت مدیریت و حمایت از محیط‌بانان پیشنهاد شده است.

حقوق کارکنان محیط زیست پایین است

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در مورد بودجه هزینه‌ای سازمان با اشاره به پایین بودن حقوق کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود وظایف و ماموریت‌های خطیر و متنوع محوله به این سازمان، سرانه اعتبارات هزینه‌ای پیش‌ بینی شده که بخشی از آن صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان سازمان می‌شود.

از سرانه بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های همتراز کمتر و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده این کمبود اعتبار حتی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اعتبارات جاری است. به همین دلیل میزان پرداختی به کارکنان این سازمان در سطح پایینی قراردارد که رفع این موضوع نیازمند حمایت جدی مسئولان و به خصوص سازمان برنامه و بودجه کشور است. او در مورد مجموع نیروهای در حال فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور حدود 6 هزار و 500 نفر نیرو دارد و از این تعداد حدود سه هزار نفر محیط‌بان و بقیه کادر و کارشناس اداری هستند.

او با اشاره به حجم کار محیط‌بانان گفت: در حال حاضر برای هر 6 هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت، یک محیط‌بان وجود دارد. بر همین اساس تعداد کارکنان سازمان طبق چارت سازمان امور اداری و استخدامی کشور حدود 13 هزار نفر پیش‌ بینی شده است و برای جبران عملکرد گذشته با دستور عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و نظر مساعد رئیس جمهوری، اقدامات لازم برای استخدام و جذب سالانه تعداد ۳۵۰ نفر محیط‌بان و ۲۰۰ نفر کارشناس در دستور کار است.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به کمبود بودجه‌ هزینه‌ای این سازمان تاکید کرد: در سازمان محیط زیست به صورت روزانه شاهد جراحت و مصدومیت و شهادت تعدادی از همکاران‌مان هستیم؛ این در حالی است که به لحاظ محدودیت اعتبارات امکان رسیدگی مناسب به مجروحان و خانواده جانبازان و شهدای سازمان وجود ندارد. به گزارش مهر، این مقام مسئول در سازمان محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت نامناسب اعتباری سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: از سال‌های گذشته و دولت‌های قبل، به ‌رغم تاکیدات در خصوص اهمیت محیط زیست کشور، اما بنا به دلایل مختلف اعتبارات مناسبی برای طرح‌‌‌های حفاظت از محیط زیست تامین و تخصیص داده نشده است، البته ارائه نشدن برنامه مناسب و پیگیری آن توسط سازمان متبوع نیز یکی از دلایل این وضعیت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha