برخی اخبار حکایت از اختلافات برادران نوبخت با وزیر بهداشت دارد و دلیل استعفای وزیر بهداشت را سیاسی کاری رییس سازمان برنامه و بودجه و عملکرد وی در این سازمان می دانند به طوری که رییس کمیسیون بهداشت مجلس به طور واضح به این مسئله اشاره کرده و گفته است:« سازمان برنامه و بودجه موضع سیاسی با سلامت مردم دارد.»

سازمان برنامه و بودجه موضع سیاسی با سلامت مردم دارد

سلامت نیوز: برخی اخبار حکایت از اختلافات برادران نوبخت با وزیر بهداشت دارد و دلیل استعفای وزیر بهداشت را سیاسی کاری  رییس سازمان برنامه و بودجه و عملکرد وی در این سازمان می دانند به طوری که رییس کمیسیون بهداشت مجلس  به طور واضح به این مسئله اشاره کرده و گفته است:« سازمان برنامه و بودجه موضع سیاسی با سلامت مردم دارد.»


به گزارش سلامت نیوز، امروز الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در توییتی از استعفای وزیر بهداشت خبر داده و دلیل این استعفا را اعتراض به کاهش بودجه سلامت عنوان کرده است. حضرتی حتی اعلام کرده دولت به دنبال تعیین سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان است.


بنابر اخبار برخی خبرگزاری ها ️وزیر بهداشت شنبه دو هفته پیش در اعتراض به بودجه سلامت در سال ۹۸ و بخصوص به دلیل عدم تخصیص بودجه تصویب شده برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی کتباً در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، استعفا داده است اما رییس جمهور تاکنون پاسخی به نامه استعفای وزیر بهداشت نداده و دکتر قاضی زاده هاشمی تا مشخص شدن وضعیت استعفا، همچنان در وزارت بهداشت مشغول به کار است.


برخی اخبار حکایت از اختلافات برادران نوبخت با وزیر بهداشت دارد و دلیل استعفای وزیر بهداشت را سیاسی کاری محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و عملکرد وی در این سازمان می دانند به طوری که رییس کمیسیون بهداشت مجلس دکتر حسینعلی شهریاری به طور واضح به این مسئله اشاره کرده است.
دکتر شهریاری در گفت و گویی با باشگاه خبرنگاران به صراحت گفته است:« سازمان برنامه و بودجه موضع سیاسی با سلامت مردم دارد. سازمان برنامه و بودجه سازمان "و" است و نه برنامه دارد و نه بودجه و بر اساس شاخص‌ها عمل نمی‌کند و عملکرد آن بر اساس رانت و جناح‌بازی و سیاسی‌کاری است و نمونه‌های بسیاری برای آن می‌توان مثال زد.»


البته موضع گیری های علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت مجلس( که برادر محمد باقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه است )درباره بودجه سلامت نیز قابل تامل است. در حالی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همیشه به دنبال حمایت و افزایش بودجه حوزه سلامت بوده است اما این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بودجه تعیین شده برای وزارت بهداشت را کافی دانسته و نظری خلاف نظر بقیه اعضا و بخصوص ریاست کمیسیون بهداشت مجلس دارد و به نظر می رسد اظهار نظرات او به نوعی در دفاع از عملکرد برادرش در سازمان برنامه و بودجه است چراکه اگر نقدی به عملکرد وزیر بهداشت داشته چرا بعد از خبر استعفای وزیر عنوان کرده است؟


علی نوبخت در گفت و گویی با خبرگزاری فارس در واکنش به خبر استعفای وزیر بهداشت به دلیل کاهش بودجه سلامت گفته است: «بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه است، وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مسئله استعفای وزیر نیز فرار روبه‌جلو است. با توجه به منابع خزانه، بودجه وزارت بهداشت به‌طور دقیق تعیین شد و حتی می‌توان یک‌سوم این مبلغ ر‌ا صرفه‌جویی کر‌د.»


شهریاری نیز در واکنش به اظهارات علی نوبخت درباره پرداخت بودجه‌های اضافی به حوزه سلامت گفته است:« نمایندگان مجلس مختار هستند که نظرات خود را درباره بودجه اعلام کنند، اما متاسفانه به نظر می‌آید در سال ۹۸ با بودجه پیشنهادی دچار چالش‌های جدی در حوزه سلامت شویم. »


بنا به گفته شهریاری در رابطه با بیماران خاص که ۲ سال پیش بودجه این بخش ۲۶۰ میلیارد تومان بود این ردیف در بودجه ۹۸ به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که تعداد بیماری‌های خاص نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. منابع مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج چیزی بیش از هزار میلیارد تومان است، اما ردیف بودجه‌ای آن ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.


وی همچنین به کاهش بودجه تعالی جمعیت در لایحه سال ۹۸ اشاره کرد و عنوان کرده است:« بودجه بیماران پیوندی نیز با وجود تصویب تعرفه‌ها در دولت کاهش داده شده است. منابع آسیب‌های اجتماعی را در بخش بیمه همگانی گنجانده اند تا قابل رصد نباشد و مشخص نشود چه اتفاقی برای این بودجه خواهد افتاد. »

به نظر می رسد در شرایط کنونی استعفای وزیر بهداشت بحرانی جدی را در نظام سلامت کشور به دنبال خواهد داشت. باید دید رییس جمهور در این میان سلامت مردم را بر سیاست مقدم می شمارد یا مغلوب فشارهای سیاسی شده و با استعفای وزیر بهداشت موافقت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha