قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کارتن‌خواب‌ها از وجود گرمخانه‌ها مطلعند، گفت: کسی که به گرمخانه‌ها نمی‌آید، می‌خواهد در طول شب هم مواد مصرف کند و به سرما اهمیت نمی‌دهد.

۹۰ درصد کارتن‌خواب‌ها از وجود گرمخانه‌ها مطلعند/ مصرف مواد مانع حضور بی‌خانمان‌‌ها در گرمخانه می‌شود

سلامت نیوز:قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کارتن‌خواب‌ها از وجود گرمخانه‌ها مطلعند، گفت: کسی که به گرمخانه‌ها نمی‌آید، می‌خواهد در طول شب هم مواد مصرف کند و به سرما اهمیت نمی‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سید رحیم ابوالحسنی (قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران)  درباره جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها و انتقال آنان به گرمخانه‌ها و مددسراها گفت: دو طیف معتاد در سطح شهر تهران داریم، یکی معتادان ماده ۱۵ و دیگری معتادان ماده ۱۶؛ معتادان ماده ۱۵ افراد خودمعرف هستند که با پای خود می‌آیند و اقدام می‌کنند تا بتوانند اعتیاد خود را ترک کنند. عموم آنان جامعه هدف سازمان بهزیستی هستند و طیفی از آنها نیز جامعه هدف شهرداری هستند؛ از این منظر که اگر منطقه زیرساختی نیاز داشته باشد، آن زیرساخت از سوی شهرداری به‌طور رایگان و برای تسهیل در زمینه موضوعات ریالی ترک اعتیاد معتادان معرفی می‌شود.

قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: جمع‌آوری معتادان متجاهر خیابانی که از طیف معتادان ماده ۱۶ محسوب می‌شوند، به طور تخصصی، قانونی و براساس اسناد و دستورالعمل‌های بالادستی با پلیس تخصصی مبارزه با مواد مخدر است و هیچ دستگاهی حق ورود به این موضوع را ندارد.

ابوالحسنی افزود: زمانی که فرد با پای خود به گرمخانه می‌آید، به او کارتن‌خواب گرمخانه‌ای می‌گویند، اما زمانی که یک فرد در یک مکان بیتوته می‌کند، چند نوع مواد مصرف می‌کند و تمایلی به حضور در گرمخانه‌ها ندارد، قبل از اینکه کارتن‌خواب باشد یک معتاد متجاهر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تعداد زیاد کارتن‌خواب‌هایی که در سطح شهر پراکنده هستند و در برخی کلونی‌ها مثل حوالی میدان شوش عده آنها بیشتر هم هست، همه کارتن‌خوابان و معتادان ماده ۱۵ از وجود گرمخانه‌ها و شرایط آنها اطلاع دارند، گفت: گشت‌های فوریتی در سطح شهر فعال هستند و گرمخانه‌ها به اندازه کافی معرفی شده‌اند. شبکه کارتن‌خواب‌ها این اطلاعات را به همدیگر می‌رسانند، اما یک مددجو که نخواهد از این مراکز استفاده کند و به دلیل مصرف چند نوع مواد صنعتی یا سنتی رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشد، متجاهر محسوب می‌شود و جامعه هدف پلیس تخصصی مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شود.

ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که چرا یک فرد (چه معتاد و چه غیرمعتاد) با وجود شرایط امن در گرمخانه‌ها نباید در شب‌های سرد پاییز و زمستان به این مراکز مراجعه کند، اظهار کرد: نام این افراد معتاد است و طبیعتا تفکر منطقی و استدلال درست ندارند و نمی‌توانیم از آنها انتظار رفتار منطقی داشته باشیم.

قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: یک عدد ۱۵ تا ۲۰ هزار نفری از کارتن‌خوابان و معتادان در شهر تهران داریم که حداقل ۹۰ درصد آنان از وجود گرمخانه‌ها باخبر هستند؛ چراکه این مراکز از سال ۸۳ راه‌اندازی شده‌اند و طرح جدیدی نیست که بگوییم کارتن‌خواب‌ها آمار آن را ندارند. ضمن اینکه هر مددجویی که مراجعه می‌کند، سابقه یک بار مراجعه به گرمخانه‌ها و مددسراهای ما را داشته است.

وی تاکید کرد: من با این موضوع مخالفم که کارتن‌خواب نمی‌داند گرمخانه‌های شهرداری وجود دارند یا اگر می‌داند جامعه هدفی است که ما باید به اجبار به گرمخانه منتقلش کنیم. قطعا کسی که به گرمخانه‌ها نمی‌آید، می‌خواهد در طول شب هم مواد مصرف کند و به سرما اهمیت نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha