دولت دوم روحانی حاشیه‌های فراوانی داشت و این حواشی خط پایانی نیز ندارد و همچنان شاهد آن هستیم كه اختلاف نظر‌ها در میان شخصیت‌های اصلی كابینه هر روز بیشتر و گاهی نیز سر باز می‌كند و به حالت حذف از میدان یا استعفا خود را نشان می‌دهد.

آیا حوزه سلامت گرفتار سیاسی بازی های سازمان برنامه و بودجه می شود؟

سلامت نیوز:دولت دوم روحانی حاشیه‌های فراوانی داشت و این حواشی خط پایانی نیز ندارد و همچنان شاهد آن هستیم كه اختلاف نظر‌ها در میان شخصیت‌های اصلی كابینه هر روز بیشتر و گاهی نیز سر باز می‌كند و به حالت حذف از میدان یا استعفا خود را نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،در تازه‌ترین رویداد، چند روزی است كه خبر خداحافظی سید حسن‌قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت روحانی به گوش می رسد و برخی می‌گویند كه اختلاف سلیقه‌های او با تیم اعتدال و توسعه بر سر بودجه سبب این كناره‌گیری شده‌است. در همین راستا روز گذشته خبری آمد كه قاضی زاده هاشمی برای آخرین بار در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت شرکت کرد و در پایان جلسه با خداحافظی ‌از معاونان، این وزارتخانه را ترک کرد. البته بعد از آن گفته شد كه در حال حاضر وزیر مستعفی بهداشت در حال بازدید از یک آسایشگاه معلولان به عنوان آخرین اقدامش به عنوان یک وزیر است.

گفته شده است كه استعفا ی وزیر بهداشت، ‌به همراه نامه و ضمایمی خطاب به رییس جمهور و همچنین رییس دفتر رییس جمهور اواخر هفته گذشته داده شده است.‌ گفته می شود این استعفا در پی نارضایتی وزیر بهداشت از بودجه مصوب وزارت بهداشت و کم توجهی به طرح تحول سلامت بوده است .

توضیح یك مقام مسئول

بعد از اعلام رسمی خبر استعفا، علی اکبر حق‌دوست، معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: هنوز جزییات موضوع استعفای هاشمی مشخص نیست، البته اختلاف نظراتی ایجاد شده، اما فقط بحث مبلغ بودجه سال آینده در این زمینه مطرح نیست و پرداخت به موقع آن نیز بسیار اهمیت دارد. به نظر می رسد انتشار متن استعفا، می تواند برخی از ابهامات را رفع کند.‌ معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: اصل موضوع به مسائل دیگر از جمله برنامه تحول سلامت مربوط می شود زیرا منابعی که باید به برنامه تحول سلامت تخصیص پیدا کند، چه در حوزه بیمه سلامت و چه در حوزه وزارت بهداشت به اندازه کافی و به موقع نبوده است. هر چند باید گفت که بودجه برنامه تحول سلامت فقط چیزی حدود 20 درصد از بودجه وزارت بهداشت را شامل می شود. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از طرفی مشکلاتی در بودجه‌های جاری وزارت بهداشت نیز وجود دارد.

به طور مثال در دانشگاه های علوم پزشکی موضوع پرداخت پاداش بازنشستگی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و در هر بازدیدی که به شهرستان‌های مختلف می‌رویم، افرادی که مدت هاست بازنشسته شده‌اند می‌گویند که هنوز پاداش بازنشستگی خود را دریافت نکرده‌اند. وی گفت: این افراد حق دارند و مشکلاتی در این زمینه هم وجود دارد که به صورت مستقیم یا از طریق روسای دانشگاه های علوم پزشکی به وزارت بهداشت منتقل می شود. امیدواری ما این بود که بودجه مربوط به پاداش بازنشستگی به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند، اما هنوز تخصیص نیافته و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. حق دوست گفت: همچنین مباحث مربوط به خرید دارو و تجهیزات پزشکی و بدهی های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت نیز وجود دارد که اصلا ارتباطی به برنامه تحول سلامت ندارد.

وی درباره بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال 98 نیز اظهار داشت: محاسباتی که بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه در این رابطه انجام شده بود، مبنی بر تخصیص 16 هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت بود. به هر حال شاید علت تخصیص 12 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 98 به سازمان بیمه سلامت، مشکلات اقتصادی کشور باشد. معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی از شرکت های تولیدی دارو به علت تاخیر پرداخت بیمه‌ها در مرز ورشکستگی قرار گرفتند و اگر تولید این شرکت‌ها متوقف شود، مجبوریم با هزینه های بسیار زیاد دارو را وارد کنیم. در این صورت هم اشتغالزایی دچار مشکل می شود و هم تامین ارز برای واردات دارو دشوار خواهد بود. واكنش‌نماینده‌ها

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر، موضوع را به بودجه در نظر گرفته شده برای سال 98 حوزه سلامت و به خصوص سازمان بیمه سلامت مربوط دانستند. مسئولان وزارت بهداشت تاکنون به صورت مستقیم این شایعه را تایید یا تکذیب نکردند. نمایندگان نیز درباره این رویداد واكنش‌هایی نشان دادند و الیاس حضرتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر پس از انتشار پیامی در توییتر در گفت‌وگویی، روز گذشته از استعفای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان خبر داد و گفت كه بنده از کانال‌های مختلفی پیگیری کردم که قاضی‌زاده هاشمی سه جلسه است در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند و استعفا داده است. وی ادامه داد: دولت به دنبال یک سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان است.

نماینده تهران تاکید کرد: وزیر بهداشت و درمان به دلیل کاهش بودجه سلامت و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه استعفا داده است. همچنین محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره استعفای وزیر بهداشت، اظهار کرد: قاضی‌زاده‌هاشمی از سمت خود استعفا داده اما هنوز رییس جمهور نپذیرفته است.حسینعلی شهریاری، ریس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تایید این خبر که وزیر بهداشت در پی کاهش بودجه حوزه سلامت استعفا داده است، گفت: به نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه زاویه‌ای درباره سلامت مردم پیدا کرده است، چرا که این مشکلاتی را که به وجود می‌آورد به مردم صدمه می‌زند. وی افزود: دولت می‌خواهد مردم را به بهانه‌های مختلف به خیابان‌ها بکشاند و شاید حوزه سلامت یکی از حساس‌ترین مواضع باشد، کما اینکه شاهد هستیم که در ماه‌های اخیر مشکلاتی در پی کمبود منابع در بیمارستان‌ها برای مردم به وجود آمده است و کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد.

تكذیب‌های آبكی

در حالی که نمایندگان مجلس از استعفای وزیر خبر می‌دهند مسئولان دولتی آن را تا زمان تنظیم گزارش تکذیب كرده بودند. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور در حاشیه جلسه علنی یك‌شنبه مجلس، خبر استعفای وزیر بهداشت را تکذیب کرد. همچنین سبحانی فر، عضو فراکسیون امید و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نیز خبر استعفای وزیربهداشت را تکذیب کرد و گفت: وزیربهداشت به علت سرماخوردگی در محل کار خود حاضر نشده است!

گره یك وزارت

طرح تحول سلامت به عنوان بزرگ‌ترین طرح اجتماعی کشور كه انتقادهایی نیز به آن وارد شده است، سال ۹۳ درپی فرمایشات مقام معظم رهبری که بیماران جز درد و رنج بیماری دغدغه هزینه ای نباید داشته باشند، اجرایی شد. پس از اجرای طرح، مقام معظم رهبری فرمودند طرح تحول سلامت باید با قوت و حمایت ادامه پیدا کند اما متاسفانه دولت با وجود اینکه در انتخابات دولت دوازدهم از این طرح برای رای آوردن کمک گرفت اما در دولت دوازدهم حمایت‌های بودجه ای از این طرح نشد و وزارت بهداشت دچار چالش‌های بسیاری شد. صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی، ارائه‌کنندگان خدمت، بیمارستان ها و اخیرا بازنشستگان نیز دست به اعتراض برداشته اند و همه این‌ها از مشکلات بودجه‌ای آب می خورد و به گفته نمایندگان مجلس، دولت از طرح تحول سلامت بهره برداری سیاسی کرد.

به گزارش رسانه‌ها، حالا باید منتظر ماند و دید که آیا حوزه سلامت گرفتار سیاسی بازی های سازمان برنامه و بودجه می شود و در شرایط سخت اقتصادی کشور که باید از مردم در حوزه سلامت حمایت کرد با استعفای وزیربهداشت که نزدیک به ۳۰۰ سفر به شهرها و روستاهای دورافتاده داشته است، موافقت می شود یا دولت تلاش می کند تا با حل مشکلات و مخالفت با استعفای وزیربهداشت همچنان طرح تحول سلامت که نیاز دردمندان جامعه است با قوت ادامه پیدا کند یا به دلیل هزینه های سلامت مردم با استعفای وزیر موافقت می شود و پایه های طرح تحول سلامت که دچار لرزش شده اند بیش از پیش آسیب می بیند و با سلامت مردم بازی می شود؟!

یقه‌گیری در كابینه

محمدحسن‌قاضی‌زاده‌هاشمی كه اقوامی نیز در مجلس دارد، در این سال‌ها توانست با كمترین هزینه در وزارت بهداشت به كار خود ادامه دهد و برخی كنارزدن علی‌ربیعی از وزارت كار را نیز نتیجه درگیری با این فرد می‌دانستند. این رویه تاجایی پیش رفت كه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اسفند 96 در لفافه خطاب به هاشمی گفت كه متاسفم برخی وزارتخانه‌ها نمی‌توانند وظایف خودشان را به درستی ساماندهی کنند و تامین اجتماعی را به عنوان یک محل فرافکنی پیدا کرده اند، اما باید گفت این سازمان محل فرافکنی نیست. این وزارتخانه‌ها، همواره به جای اینکه کنترل هزینه دستگاه خود را داشته باشند، نظام ارجاع را به درستی در مراکز درمانی خودشان اجرا و گایدلاین‌های خود را ابلاغ کنند، تنها به منابع سازمان تامین اجتماعی چشم دوخته اند. [با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر ایجاد حسابی جدید برای واریز سهم درمان در قالب «نه/ بیست و هفتم حق بیمه» در خزانه دولت]مخالف ایجاد این حساب برای واریز سهم درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت هستم.

من این تصمیم را درست نمی‌بینم. البته واکنش‌های خود را به این قضیه در جلسه هیات دولت نشان داده‌ام و یک ساعت تمام در این زمینه صحبت کرده‌ام، چون این مشکل بسیاری از کارگران است. [در پاسخ به اینکه چرا با قانونی شدن واریز این وجه به حساب جداگانه مخالفت نکردند؟]من هم مانند کارگران معتقدم این کار خطای سیاستی بوده و در هیات دولت در مخالفت با آن صحبت کردم و از نظر احساسی و عقلانی، دیدگاه خودم را ارائه داده‌ام. ابایی ندارم که بگویم من مخالف این قانون هستم.

در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با تصویب این قانون، حاضر نشدم و به وظیفه خودم به عنوان یک عضو هیات دولت عمل کردم، اما مخالفتم را نسبت به تصویب آن در هیات دولت اعلام کردم. اکنون اعلام می‌کنم که این قضیه مشکلات جدی را به وجود می‌آورد. در بودجه ۷۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی که «نه/بیست‌وهفتم» آن را برای درمان محاسبه می‌کنند، این سازمان هر ساله بیشتر از این مبلغ برای درمان بیمه شدگان و مستمری بگیران هزینه می‌کند؛ هرچند سهم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت هیچ گاه به این سازمان پرداخت نمی‌شود.

اندكی بعد از آن یعنی در فروردین 97 سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی [در پاسخ به اینکه واریز سهم «نه/بیست‌وهفتم» به خزانه دولت اعتراض کارگران را در پی داشت، درباره نحوه هزینه‌کرد این مبلغ که البته مبلغ بزرگی هم هست، نظری دارید؟]: تا جایی که من قانون را می‌فهمم هیچ کسی جز سازمان تامین اجتماعی و رییس آن یعنی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حق برداشت از آن حساب را ندارند؛ نه رییس جمهور نه رییس سازمان برنامه و بودجه و نه رییس خزانه نمی‌توانند این کار را بکنند چراکه این پول برای سازمان تامین اجتماعی است و در عین حال قانون تامین اجتماعی هم مشخص کرده کجا باید هزینه شود.قانون گفته باید این پول برای درمان کارگران، زایمان و تصادفات هزینه شود. دلیل اینکه دولت این پیشنهاد را به مجلس داد، این شبهه وجود داشت که این پول تماما صرف درمان نمی‌شود.

البته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد ما نه تنها «نه/بیست‌وهفتم» را هزینه می‌کنیم، بلکه یک رقمی را هم بیشتر هزینه می‌کنیم. اگر این طور است که جای نگرانی نیست فقط خواستند این پول در ظرف شیشه‌ای برود که دولت و همه مردم ببینند و هزینه‌ها قابل رصد باشد. آن‌هایی که داد و بیداد می‌کنند و عده‌ای را بابت اینکه دولت و وزارت بهداشت و دیگران قصد سوئی از این هدف دارند، نگران می‌کنند، دو وجه بیشتر ندارد: یا از شفافیت می‌ترسند که بیجا می‌کنند، چون این پول مال کارگران است، یا اینکه نسبت به موضوع جاهلند، چون قانون گفته سازمان تامین اجتماعی موظف است پول را برای سه مورد هزینه کند و کسی حق دستبرد ندارد.

آن‌هایی که سروصدا راه انداخته‌اند، حتما دستبرد می‌زدند. من فکر نمی‌کنم این اتفاق می‌افتاد، اما آنچه دولت و مجلس تصمیم گرفته این بود که سازمان تامین اجتماعی مشکلات زیادی داشت، این پول هم تحریک کننده است و چون ممکن است آخرماه برای مستمری بازنشستگی و بیمارستان و بقیه مخارج کسری داشته باشند، هزینه شود، یا شاید من معتقد بودم دولت ممکن است پول تامین را ندهد و برای اینکه کمک به دولت کنند، سهم دولت را از سهم کارگران بپردازند. ما هیچ برنامه‌ای نداریم، ولی انتظار داریم قانون اجرا شود. در ارتباط با سازمان تامین اجتماعی دو مشکل داشتیم؛ آن دو مشکل هم یکی همین بوده که پول درمان را شفاف بکنید و هزینه فقط در حوزه درمان کارگران باشد، دوم آنکه در بیمارستان به نرخ دولتی پول بگیرید، همچنان که در پنج سال گذشته اینچنین بوده و بیشتر از آن خرید نکنند؛ یعنی خدمت را با پول کارگر گران‌تر نخرند؛ یعنی خدمت را دو و نیم برابر خرید نکنید؛ این ظلم به کارگر است و امیدوارم حل شود.

بازی دولتی با ملت‌

نبود شفافیت لازم در میان دولت، گنگ بودن تیم اطلاع‌رسانی كابینه، جای خالی سخنگوی لایق و كارآمد و بسیاری دیگر از مشكلات سبب شده است تا این روزها فضای‌مجازی ورسانه های غیررسمی به تریبونی برای بیان مهم‌ترین رویدادهای دولت مبدل شود! اتفاقی كه بارها سبب آشفتگی اذهان عمومی در روزگاری شده‌است كه مردم بیشتر گرفتاری معیشتی دارند.

شاید این عدم حضور به اختلاف سلیقه‌های قاضی‌زاده با تیم دولت به ویژه نوبخت منتهی شود و تصمیم‌گیری‌های رییس سازمان‌برنامه و بودجه نیز مناسب نباشد ولی اینكه بدون اطلاع و اعلام قبلی خبرهای استعفا در فضای‌مجازی انتشار یابد جای سوال دارد و مسئولان به جای این نوع اقدامات باید بكوشند تا مشكلات مردم را در میان جنگ اقتصادی حل كنند.شاید مسئولان ما هركدام جزو قشرثروتمند محسوب شوند و دردهای این روزهای كشور به آن‌ها فشاری وارد نكند ولی بی‌شك مردم زیر بار فشار كمرخم كرده اند و تاب و تحمل این نوع كشمكش‌های درون دولتی را به جای حل بحران‌ها ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha