مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: دست دادن و روبوسی با راننده های حامل مرغ و جوجه، ممکن است موجب شیوع یک بیماری از انسان به انسان دیگر به دلیل تماس با حیوانات و سرایت آن حتی به استان‌های دیگر شود، به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و هشدارهای پزشکی باید به طور کامل باید مد نظر گرفته شود.

با راننده‌های ماشین حامل مرغ روبوسی نکنید!

سلامت نیوز:مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: دست دادن و روبوسی با راننده های حامل مرغ و جوجه، ممکن است موجب شیوع یک بیماری از انسان به انسان دیگر به دلیل تماس با حیوانات و سرایت آن حتی به استان‌های دیگر شود، به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و هشدارهای پزشکی باید به طور کامل باید مد نظر گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین رضوانی درباره عنوان شدن شناسایی ۲ کانون پرخطر آنفولانزای پرندگان در مازندران با تکذیب این موضوع توضیح داد: مازندران جزء استانهای پرخطر در حوزه آنفلوانزای پرندگان بوده و دلایل این امر از تراکم جمعیت، وجود مهاجرت پرندگان و پرورش طیور به صورت غیرمجاز است.

وی تصریح کرد: پرندگان و طیور در برخی مرغداری‌ها علایم بیماری نیوکاسل را دارند.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای مرغداری باید مقوله قرنطینه را جدی بگیرند، تصریح کرد: دریافت نشدن دان مرغ‌ها از مکان‌های مشخص و رعایت نکردن مسائل بهداشتی، سالن‌های غیر اصولی، عدم استفاده از سموم ضدعفونی کننده و خوراک نامناسب می‌تواند عامل شیوع بیماری‌های واگیردار باشد اما با توجه به آغاز فصل سرما، شیوع این بیماری‌ها امری طبیعی به نظر می‌رسد.

آنفولانزای پرندگان در مازندران گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران با اشاره به اینکه آنفولانزای پرندگان در مازندران گزارش نشده است، یادآور شد: در حال حاضر پرندگان و طیور در برخی مرغداری‌ها علایم بیماری نیوکاسل را دارند. بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی واگیردار شایع در میان بسیاری از انواع پرندگان است که دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی، روده‌ای و دستگاه عصبی را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران با اشاره به اینکه این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است، تصریح کرد: می‌توان گفت کسانی که با این پرندگان بیمار به نوعی در ارتباط هستند امکان آلوده شدن دارند؛ این ارتباط می‌تواند به صورت مستقیم با پرندگان زینتی و یا فراورده‌های طیور و حتی ترشحات و گوشت مرغ انتقال یابد، نیوکاسل در انسان به صورت ریختن اشک از چشم، بی‌خوابی و سر گیجه بروز می یابد و قابل درمان است.

رضوانی افزود: یکی از روزنه های شیوع ویروس آنفولانزای مرغی را باید در مهاجرت پرنده‌ها از زیستگاه‌های دیگر جستجو کرد. به تبع دوری کردن از لاشه‌های پرندگانی که به زمین افتاده‌اند و پرهیز از تماس مستقیم دست انسان با لاشه های اینچنینی از ضروریاتی است که باید عموم مردم نسبت به آن توجه کنند؛ در صورت مشاهده نامتعارف و فراتر از معمول چنین لاشه هایی از حیث کمی، باید مراتب ، سریعا به دستگاه های ذی ربط همچون دامپزشکی منعکس و گزارش شود.

نصف مرغداری‌ها پوشش بیمه ای ندارند

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2200 مرغداری گوشتی در استان داریم که نصف بیشتر آنها از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: اگر پوشش بیمه ای برای مرغداری ها لحاظ شود در صورت بروز هر مشکلی بیمه از آنها حمایت خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: در حال حاضر به دلیل عدم پشتیبانی پوشش بیمه‌ای مناسب، برخی دامداران انگیزه‌ای برای بیمه شدن ندارند.

واردات جوجه‌های MG + عامل شیوع بیماری و ضرر واحدهای دامی

رضوانی با اشاره به اینکه برخی مرغداران اقدام به  واردات جوجه‌های MG + ( نوعی بیماری که در آن جوجه وزن نمی گیرد) از استان‌های دیگر می‌کنند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که این جوجه ها بسیار ضعیف هستند در معرض بیماری قرار دارند. عموماً مرغدارانی که قرنطینه و سالن های مسقف ندارد و سیستم بهداشتی آنها بسیار ضعیف است تهدیدی برای بهداشت عمومی نیز تلقی می‌شود.

قرنطینه و اصول پرورش دو رکن اصلی جلوگیری از شیوع بیماری‌ها

رضوانی با تاکید بر اینکه قرنطینه و اصول پرورش دو رکن اساسی است که در صورت رعایت آن هیچ مشکل جدی برای دام و طیور پیش نمی‌آید، گفت: به طور مثال برخی از مرغداران به راننده های کامیون‌هایی که فضولات حیوانات را جابه‌جا می‌کنند و به اهواز و یا استان های دیگر می‌برند سفارش سویا و یا دان مرغ را می دهند،  اما به این نکته توجه نمی کنند که ممکن است این خودرها به فضولات دامی  آلوده باشد که منجر به آلودگی دانه مرغ شده و شیوع بیماری را در مرغ ها گسترش می‌دهد.

پیش از این غلامرضا توکلی، مدیرکل دامپزشکی البرز بر ضرورت تشدید اقدامات امنیت زیستی، بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحدهای پرورش مرغ استان تاکید کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرده، با توجه به بروز بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یک واحد مادر گوشتی در شهرستان نور و یک واحد طیور بومی در شهرستان بابل استان مازندران طی چند روز اخیر، به اطلاع تمامی پرورش دهندگان طیور اعم از طیور صنعتی و بومی می‌رساند که موارد ایمنی را برای جلوگیری از شیوع این بیماری در واحدهای خود رعایت کنند.

وی ادامه داده، با توجه به افزایش بقا و انتقال آسان ویروس در هوای سرد و مرطوب، ضرورت تشدید اقدامات امنیت زیستی، بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحدهای طیور استان ضروری تر از قبل به نظر می‌رسد. بر این اساس کارکنان این واحدها باید نسبت به حذف ترددهای غیر ضروری توجه داشته باشند و هر گونه تلفات غیر عادی را گزارش دهند.

این مسئول توضیح داده، صاحبان این واحدها در صورت مشاهده کاهش مصرف معنی‌دار آب و دان در طیور و کاهش معنی‌دار تولید باید به نزدیکترین اداره دامپزشکی مراجعه کنند. پرورش دهندگان طیور بومی بویژه در استان‌های شمالی از رها کردن و چرای آزاد طیور خودداری و پرندگان خود را محصور کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha