رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران گفت: یارانه شیر و لبنیات كه جزء مواد غذایی سالم هستند در حالی حذف می‌شود كه دولت هنوز قند، شكر و روغن را كه بر سلامت مردم تأثیر منفی بسزایی دارد به صورت یارانه‌ای و كوپنی توزیع می‌كند.

سلامت نیوز :رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران گفت: یارانه شیر و لبنیات كه جزء مواد غذایی سالم هستند در حالی حذف می‌شود كه دولت هنوز قند، شكر و روغن را كه بر سلامت مردم تأثیر منفی بسزایی دارد به صورت یارانه‌ای و كوپنی توزیع می‌كند.

به گزارش فارس، ایرج خسرونیا با اعلام این مطلب افزود: هر چند دولت وعده داده كه یارانه شیر و لبنیات را به صورت نقدی پرداخت كند، اما به دلیل انجام نگرفتن فرهنگ‌سازی مصرف مواد غذایی بهینه مانند گروه لبنیات به ویژه شیر، بیم آن می‌رود كه یارانه‌های دریافتی از سوی مردم صرف دیگر هزینه‌های جاری زندگی و نه خرید لبنیات شود.

وی با اشاره به اینكه بدن احتیاج كامل به مواد پروتئینی و اسید آمینه‌های ضروری دارد و ضروری است، حداقل به طور هفتگی از این گروه مواد غذایی استفاده شود، تصریح كرد: گران شدن قیمت لبنیات و دسترسی نداشتن مردم به مواد پروتئینی ارزان قیمت به ویژه در روستاها در آینده نه چندان دور، عوارضی از قبیل پوكی استخوان را در افراد به همراه دارد.

رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران یادآور شد: توزیع كوپن برای قند و شكر و روغنی كه سیاستی مقطعی مربوط به زمان جنگ بود، متأسفانه هنوز ادامه دارد و این روند طی سال‌های گذشته افزایش سطح انواع چربی‌های خون از قبیل كلسترول و تری گلیسرید، سرم خون، چاقی، دیابت، انسداد و تنگی عروق و ... را در قالب غذاهای پركالری به دنبال داشته است.

وی گفت: بدون شك كم شدن مصرف بنزین و گازوئیل فوایدی را برای سلامت مردم به دنبال داشت، اما بدون فرهنگ‌سازی و اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمند كردن یارانه‌ها به حوزه سلامت، حذف یارانه شیر مخاطراتی را برای سلامت هموطنان به همراه دارد.

خسرونیا اضافه كرد: در كنگره امسال كه 22 تا 25 اردیبهشت در مركز همایش‌های رازی تهران بر پا می‌شود، سعی خواهد شد، توجه به مقوله هدفمند كردن یارانه‌ها با تأكید بر محصولات سلامت بخش در میزگردهایی كه با حضور كارشناسان مربوط و مسئولان برپا می‌شود به بحث گذاشته شود.

وی گفت: در صورت حذف یارانه‌های دولتی از داروها و امور بهداشتی درمانی با توجه به اینكه هموطنان ما برای امور بهداشت و درمان خود هیچ گونه برنامه‌ای را در نظر ندارد در صورت ابتلا به بیماری فرد و خانواده‌ وی با كمبود منابع مالی روبه‌رو خواهند شد.

به گفته رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران، هر چند مردم ما برای مصرف برق، گاز، آب از قبل پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهند، ولی بسیار كم دیده شده كه آنان برای بروز بیماری‌های مختلف و امور سلامت، پس‌اندازی را در نظر گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به امكان شیوع برخی بیماری‌های واگیردار در نقاطی از كشور در صورت درمان نشدن شخص، تنها فرد بیمار زیان نمی‌كند بلكه انتقال بیماری ممكن است، باعث شیوع بیماری شود.

خسرونیا گفت: ضروری است، 10 درصد از درآمد هدفمند كردن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص یابد و با توجه به بودجه قبلی، این حركتی مثبت و رو به جلو به شمار می‌رود كه بسیاری از مشكلات موجود در امر بهداشت و درمان را رفع خواهد كرد.

وی اظهار داشت: بدون شك سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت را نمی‌توان هزینه دانست و سرمایه‌گذاری در این امر را می‌توان بیمه كردن سلامت هموطنان و جلوگیری از هزینه‌های سرسام‌آور درمان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha