شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 261785

همه دست‌ها را بالا برده و اعلام برائت کردند. باد و باران به کمک مسئولان آمد و بوی مرموز و نامطبوع تهران را شست و با خود برد! همه نفسی به راحتی کشیدند! هیچ مقامی، مسئولیت انتشار بو را به عهده نگرفت تا افکارعمومی بپرسند آیا این بو نباید یک هشدار برای جست‌و‌جوی جدی باشد؟ آیا نمی‌تواند زنگ خطری برای یک فاجعه بزرگتر در ابعاد پایتخت باشد؟

همه بدنبال منشأ بوی مرموز

سلامت نیوز:همه دست‌ها را بالا برده و اعلام برائت کردند. باد و باران به کمک مسئولان آمد و بوی مرموز و نامطبوع تهران را شست و با خود برد! همه نفسی به راحتی کشیدند! هیچ مقامی، مسئولیت انتشار بو را به عهده نگرفت تا افکارعمومی بپرسند آیا این بو نباید یک هشدار برای جست‌و‌جوی جدی باشد؟ آیا نمی‌تواند زنگ خطری برای یک فاجعه بزرگتر در ابعاد پایتخت باشد؟

سؤالاتی که مسئولان سعی می‌کنند از کنار آن بگذرند! بخش شکاک و هوشیار جامعه هم می‌پرسد اگر تهران با یک حمله احتمالی رو به رو شود، چه سازمان و ارگانی پاسخگو خواهد بود؟ عملکردها به چه سمتی خواهد رفت؟ آیا مسئولان همچنان توپ را در زمین دیگری پرتاب می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،دو روز از انتشار بوی نامطبوع درتهران می‌گذرد اما هنوز مسئولان به سرمنشأ بو نرسیده‌اند. «احمد صادقی»، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، پاسخ به این سؤال را به جلسه امروز(شنبه) واگذار می‌کند و به «ایران» می‌گوید:« از همه دستگاه‌های مرتبط خواسته‌ایم تا گزارش‌های خود را به ستاد بحران بدهند.» «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از ادامه بررسی‌ها و پیگیری‌ها خبر می‌دهد.


دست‌های مسئولان دو سازمان متولی در حالی برای پاسخگویی خالی است که آمارهای همین سازمان‌ها نشان می دهد عصر روز چهارشنبه به دنبال آن بوی مرموز، آلودگی هوای تهران 40 واحد افزایش یافت و شاخص هوای پایتخت به عدد 144 رسید تا هوای تهران برای افراد حساس ناسالم اعلام شود. اما هیچ‌کس از منبع و منشأ آلودکننده پایتخت خبر ندارد. این بو در دو ساعت، بیشتر مناطق تهران را در برگرفت و مسئولان را سردرگم کرد. فرماندار تهران ایستگاه ملت را محل بوی نامطبوع دانست. البته انگشت‌ها به سمت ایستگاه مترو حسن آباد هم رفت اما مسئولان مترو تهران سفت و سخت پشت ایستگاه‌های مترو ماندند و گفتند بو نمی‌دهد. این درست در زمانی بود که برخی از مسافران قطارهای مترو از انتشار بوی فاضلاب خبر می‌دادند.

میدان انقلاب هم یکی از مناطقی بود که بسیاری فکر می‌کردند بتواند آن راز سر به مهر را در آن بشکافند اما جست‌و‌جو در آن نقطه مرکزی هم راه به جایی نبرد. فاضلاب شهری تهران به عنوان متهم ردیف اول بوی مرموز روی خط خبرها آمد. دست به تکذیب مسئولان حرف نداشت. هر گزینه‌ احتمالی خیلی زود از سوی مسئولان، سخنگوها و روابط عمومی‌های سازمان مربوطه تبرئه می‌شد. پالایشگاه تهران هم به نظر می‌رسد برای تبرئه خودش، فاضلاب شهری را پیش کشید. «محسنی بند پی» استاندار تهران ترکیدگی لوله گاز و شبکه فاضلاب را رد کرد اما احتمال داد یک ماده شیمیایی که بوی تندی دارد مانند «مرکاپتان» در جایی ریخته شده آن هم به صورت عمد یا سهو و این در قسمتی از فضای تهران منتشر شده بود که ظرف ۲-۳ ساعت برطرف شده است! اما هیچ‌کس نگفت چرا باید چنین ماده‌ای پخش شود و چه کسی ممکن است به چنین ماده‌ای دسترسی داشته باشد؟!


منبع بو، چاه فاضلاب پلاسکو!
چاه مخفی فاضلاب پلاسکو را رسانه‌ها روی میز گمانه زنی‌ها آوردند. دو رسانه به نقل از منبع آگاهی چاه 21 متری این پاساژ ویران را منبع بوی نامطبوع اعلام کردند. مسأله‌ای که از سوی نگهبان و کسبه اطراف پلاسکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما رد می‌شود. کسبه اطراف ساختمان پلاسکو همه بوی نامطبوع را استشمام کرده بودند اما همه چاه فاضلاب پلاسکو را مبرا از آن وضعیت می‌دانند.
یکی از آنها که مغازه‌اش دیوار به دیوار پلاسکو است می‌گوید:«اگر منشأ بو پلاسکو بود باید ما از بوی بد می‌مردیم.» او می‌گوید:«من وقتی به رسالت رفتم هم بو را حس می‌کردم.» فروشنده جوانی هم می‌گوید:«من با نگهبان‌های پلاسکو دوست هستم و مدام به داخل کارگاه درحال ساخت پلاسکو می‌روم اگر فاضلابش ایراد داشت من متوجه می‌شدم.»

کسبه‌ چهارراه استانبول هم دنبال منشأ بو هستند. یکی از آنها می‌گوید:« بو از سمت میدان انقلاب می‌آمد.» پنجره مغازه‌اش به پارکینگ پلاسکو باز می‌شود. از خبر تعجب می‌کند، می‌گوید:«بو را حس کردم ولی ربطی به پلاسکو ندارد.» نگهبان حاضر نمی‌شود در پلاسکو را به روی خبرنگار «ایران» باز کند اما می‌گوید:«از محیط زیست آمدند و پلاسکو را بررسی کردند اما چاه فاضلاب پلاسکو ایرادی نداشت.» شهرداری منطقه 12 هم پلاسکو را از خط خبرها به پایین می‌کشد تا همچنان تهران با یک سؤال بی‌جواب رو به رو شود!


 البته «شینا انصاری» مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست  از پایش مناطقی که شدت بو در آنها بالا بوده در هفته جاری به مدیریت محیط زیست استان تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: «در دو و سه ساعتی که بوی بد در تهران پراکنده بود نیتروژن و گوگرد در هوا افزایش یافت اما این افزایش قابل توجه نبود.» او بارش باران و برف را یک تداخل در کار تحقیق و بررسی کارشناسان می‌داند و می گوید: «بررسی بعد از باران هم چیزی را در دستگاه‌ها نشان نمی‌دهد. بنابراین پایش‌ها و آزمایش باید چند روز بعد از بارندگی انجام بگیرد.» به گفته او کارشناسان برای رسیدن به پاسخ باید یکسری گازها را که به صورت معمول اندازه‌گیری نمی‌شود هم اندازه‌گیری کنند تا به پاسخ برسند. او دانستن را حق مردم می‌داند و می‌گوید: «مردم نگران هستند وباید بدانند که منشأ و منبع بو چیست.»


همزمان با تهران، شهروندان ابهری هم از انتشار بو در سطح شهرشان خبر دادند. خبری که البته عمرکوتاهی داشت اما باعث شد تا بوی بدی که خرداد ماه سال گذشته خاش در سیستان و بلوچستان را تیتر خبرها کرده بود دوباره روی زبان‌ها بیفتد. بویی شبیه گوگرد و ماهی گندیده که کم‌کم در تمام شهر پیچید. بوی بد تهران تلفات انسانی نداشت اما بویی که در خاش پیچید 53 نفر را راهی بیمارستان کرد. مسئولان این استان جنوب شرقی 15 ساعت بعد منشأ بو را پیدا کردند.


بالگردهای اورژانس تا کوه تفتان بالا رفتند و برای یافتن منشأ آلودگی، کمیته‌ای متشکل از ستاد بحران، هلال‌احمر، گروه زمین‌شناسی دانشگاه سیستان، محیط‌ زیست ودانشگاه علوم پزشکی تشکیل و به خاش اعزام شدند. در نهایت فرماندار عامل بوی بد خاش را یک واحد تولیدی قیر اعلام کرد که با انجام کارهای غیرقانونی سبب آلوده‌کردن محیط‌ زیست و سلب آرامش از جامعه شهری این شهر شده بود! در تهران هم کمیته بحران تشکیل شد. قرار بود کمیته دومی هم تشکیل شود تا راز بوی بد پایتخت واکاوی شود که باران همه برنامه‌ریزی‌ها را شست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha