متخصصان بر لزوم نگهداری صحیح و حفاظت دقیق از دندان‌های شیری کودکان به دلیل تاثیر بر رشد دندان‌های دائمی سالم و زیبا تاکید دارند.

استفاده از مسواک انگشتی برای کودکان

سلامت نیوز:متخصصان بر لزوم نگهداری صحیح و حفاظت دقیق از دندان‌های شیری کودکان به دلیل تاثیر بر رشد دندان‌های دائمی سالم و زیبا تاکید دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، درآمدن دندان مرحله‌ای طبیعی از زندگی کودک به شمار می‌رود؛ از رویش نخستین دندان شیری یعنی 6 ماهگی باید به حفاظت و تمیزکردن دندان‌ها توجهی ویژه معطوف داشت و تلاش کرد کودک را به اهمیت این موضوع آگاه کرد.

مدیرگروه سلامت دهان و دندان علوم پزشکی شیراز گفت: تمیزنگهداشتن دندان و لثه برای کمک به رویش و سلامت دندان‌ها بسیار اهمیت دارد لذا توصیه می‌کنیم در دوران کودکی، از مسواک انگشتی استفاده شود.

شاهرخ قیصری گفت: برای استفاده صحیح از مسواک انگشتی ابتدا بهتر است دست ‌های خود را قبل از استفاده از مسواک انگشتی با آب و صابون بشوییم؛ سپس شیرخوار را در حالی که سرش به سمت بدن و پاهایش از ما دور است، قرار دهیم .

این دندانپزشک توصیه کرد: برای باز کردن دهان شیرخوار لازم است انگشت سبابه خود را به آهستگی به گونه شیرخوار فشار دهیم، مسواک انگشتی را روی انگشت اشاره قرار دهیم و به آرامی و با حرکات ملایم لثه و سطوح دندانی شیرخوار را تمیز کنیم .

او با بیان اینکه برای کودکان زیر دو سال نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست، گفت: مسواک انگشتی را بعد از استفاده باید شست و در محلی خشک و به دور از آلودگی قرار داد .

قیصری اضافه کرد: استفاده از مسواک ‌های انگشتی با توجه به طراحی و نحوه استفاده از آن و همچنین کوچک بودن فضای دهان کودک، اغلب هم برای پدر و مادر و هم برای کودک، راحت‌ تر است .

او ادامه داد: پدر و مادر باید در هنگام تمیز کردن دندان‌ های شیرخوار، با هوشیاری تمام به صورت چشمی دندان‌ ها را معاینه کنند و در صورت مشاهده هر گونه نشانه تغییر رنگ و لکه بر روی دندان، به ویژه طوق دندان ‌های پیشین که محل شایع پوسیدگی است، به دندانپزشک مراجعه کنند .

مدیرگروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نخستین نوبت دندانپزشکی شیرخوار باید حدود شش ماهگی تا یک سالگی انجام پذیرد تا در صورت نیاز، اقدامات لازم برای پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی شدید، انجام گیرد .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha