رئیس انجمن سکته مغزی کم تحرکی را یکی از عوامل بروز سکته مغزی دانست و گفت: افزایش کم تحرکی و چاقی در بین ایرانی ها باعث شده سکته مغزی در هر گروه سنی رخ دهد؛ به طوری که اکنون شاهد بروز این بیماری حتی در سنین 20 تا 40 سالگی هستیم.

کم تحرکی، سن بروز سکته مغزی را به 20 سال رساند

سلامت نیوز:رئیس انجمن سکته مغزی کم تحرکی را یکی از عوامل بروز سکته مغزی دانست و گفت: افزایش کم تحرکی و چاقی در بین ایرانی ها باعث شده سکته مغزی در هر گروه سنی رخ دهد؛ به طوری که اکنون شاهد بروز این بیماری حتی در سنین 20 تا 40 سالگی هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بابک زمانی  اظهار داشت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور و پنجمین عامل مرگ و میر در کشورهای پیشرفته است؛ به طوری که سالانه حدود 160 هزار نفر در ایران دچار این بیماری می شوند و 30 درصد آنها زیر 50 سال قرار دارند.


وی با تاکید بر اینکه چاقی و کم تحرکی خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد، ادامه داد: ضعف ناگهانی یا بی حس شدن صورت، پاها یا یک طرف بدن، اختلال در دید، سردرد شدید ناگهانی، از دست دادن قدرت تکلم یا اشکال در حرف زدن و فهمیدن، سرگیجه بدون علت و از دست دادن تعادل از علایم سکته مغزی است.


این پزشک اضافه کرد: بیمارانی که تجربه سکته مغزی داشته‌اند، دچار نقص و ناتوانی دائم در فعالیت‌های خود می‌شوند که این ناتوانی بر عملکرد اجتماعی، شغلی، خانوادگی و روحی آنها تاثیر منفی می‌گذارد.


زمانی خاطرنشان کرد: هر اختلال عصبی که به ‌صورت ناگهانی ایجاد و مانع از رسیدن خون به سلول‌های مغزی شود، سکته مغزی است و رسیدگی به آن باید در کمتر از هشت ساعت انجام شود.


وی اظهار داشت: هر چه زمان رسیدن به مرکز درمانی و اقدامات درمانی طولانی‌تر باشد، اختلال در عملکرد مغز نیز بیشتر می شود؛ به طوری که بیماران دچار نقص تکلم ناشی از سکته مغزی می شوند، توانایی صحبت و برقراری ارتباط را از دست می‌دهند یا دچار فلج اندام‌ها و اختلال در راه رفتن و نوشتن می شوند و باید از طرف خانواده و جامعه حمایت شوند.


به گفته زمانی، با انجام فعالیت های بدنی روزانه و تغذیه سالم می توان تا حدود زیادی از سکته مغزی جلوگیری کرد؛ در مقابل مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می تواند سبب ضخیم شدن رگ های خونی و استفاده بیش از اندازه نمک ممکن است سبب بروز بیماری فشار خون و در نهایت سکته شود.
رئیس انجمن سکته مغزی افزود: با رعایت رژیم غذایی حاوی سبزی، میوه، غلات و ماهی می توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha