دبیر علمی بخش زنان، نازایی و ناباروری سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران، گفت: پزشکی شخصی در نازایی، توانسته به موفقیت هایی در زمینه درمان زوجین نابارور دست یابد.

خبر خوش برای زوجین نابارور/ درمان بیمار با پزشکی شخصی

سلامت نیوز:دبیر علمی بخش زنان، نازایی و ناباروری سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران، گفت: پزشکی شخصی در نازایی، توانسته به موفقیت هایی در زمینه درمان زوجین نابارور دست یابد.
  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، سهیلا انصاری پور، با اشاره به اینکه پزشکی شخصی تحول عظیم در حوزه جنبه‌های مختلف سلامت شامل پیشگیری، تشخیص و درمان بر اساس یافته‌های مولکولی ژنتیکی هر فرد  است، افزود: ‌در این روش افراد، سرویس پزشکی متناسب با ژنتیک خود دریافت می‌کنند.

وی در آستانه برگزاری سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران در ارتباط با پزشکی شخص محور یا پزشکی شخصی در نازایی و IVF اظهارداشت: فارماکوژنومیکس یک روش نوید بخش و نوین در حوزه پزشکی امروزی است و در واقع این شیوه تحول عظیم در حوزه جنبه‌های مختلف سلامت شامل پیشگیری، تشخیص و درمان بر اساس یافته‌های مولکولی ژنتیکی هر فرد است.

انصاری پور افزود: این رویکرد تحت عنوان پزشکی ژنومی نیز گفته می‌شود و ‌در این روش افراد، سرویس پزشکی متناسب با ژنتیک خود دریافت می‌کنند. همچنین یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ورود پزشکی شخصی در نازایی در واقع اشتراک و عبور آن از آزمایشگاه IVF به منظور پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی به کمک تکنیک PGDاست؛ اگرچه امروزه انجام  IVF  کمتر بدین منظور بکار می رود.

دبیر علمی بخش زنان، نازایی  و ناباروری سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران ادامه داد: بر اساس اطلاعات مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا (CDC) سالیانه ۱۵۰ هزار تولد در آمریکا با نقائص تولد بدنیا می آیند که از این بین ۲۰ درصد یا  ۳۰ هزارمورد مادرزادی هستند و به‌نوعی توسط  IVF  وPGD قابل کنترل‌اند.

انصاری‌پور با اشاره به اینکه با کمک IVF می توان موتاسیون ژنتیکی فرد مشکوک را توسط تکنیک های پیشرفته میکرواری شناسایی و با انتخاب جنین سالم از انتقال بیماری به نسل بعدی جلوگیری کرد،‌ گفت: در مقابل ژن تراپی درمان فرد مبتلا را امکان پذیر می‌ کند.

وی افزود: مثال دیگر پزشکی فرادقیق (precision medicine)  معرفی روش PGS یا غربالگری ژنتیکی جنین در موارد شکست مکرر IVF و یا سقط مکرر به منظور افزایش احتمال بارداری و کاهش رخداد سقط مجدد  است. در این تکنیک با انتخاب جنین سالم از لحاظ تعداد کروموزوم‌ها، احتمال بارداری موفق افزایش می‌یابد. اگرچه هنوز در مورد انجام روتین آن توافق نظر وجود ندارد.

دبیر علمی بخش زنان، نازایی و ناباروری سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران، خاطرنشان کرد: کاربرد دیگر پزشکی شخصی در نازایی، سعی در شناسایی پلی مورفیسم های مختلف ژنی رسپتور گنادوتروپینی در احتمال پاسخ های ضعیف و یا شدید تخمدان به تحریک هورمونی است.

انصاری‌پور افزود: کاربرد دیگر این روش استفاده از رویکرد درمان اختصاصی (individualized medicine) در درمان بیماران است نکته قابل توجه این بوده که  بین درمان اختصاصی (individualized medicine) و پزشکی فرادقیق ( precision medicine ) تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارند و اصولا  این دو واژه  یکسان نیستند.

وی گفت: در حال حاضر  بااستفاده از بیومارکرهایی مانند AMH در تعیین دوز مورد نیاز گنادوتروپین برای تحریک تخمدان استفاده می شود. مطالعات مختلف برای پیشگویی پاسخ تخمدان به دوز های ثابت و individualized گنادوتروپین طراحی شده است.

دبیر علمی بخش زنان، نازایی  و ناباروری سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران، مثال دیگر طراحی پزشکی شخص محور، تعیین بازه زمانی گیرندگی اندومتر در سیکل های IVF برای افزایش احتمال لانه گزینی بر اساس ژنومیکس اندومتر است. در این تکنیک برای هر بیمار زمان مناسب انتقال جنین معین و جنین در زمان حداکثر بیان ژن‌های receptivity منتقل می شود.

انصاری‌پور اظهارداشت: سندرم تخمدان پلی سیستیک یکی از شایع‌ترین اختلالات غددی در خانم‌ها محسوب می‌شود و با عوارض متعدد کوتاه مدت و دراز مدت همراه است. علیرغم معرفی کرایتریای تشخیصی روتردام، به دلیل بروز آن با تظاهرات مختلف، تلاش در جهت شناسایی بیومارکر مولکولی با حساسیت و ویژگی بالا برای رد و تشخیص صحیح این سندرم لازم است.

وی گفت: از طرفی شناسایی پلی مورفیسم‌های ژنی مختلف در تعیین ارتباط این سندرم با احتمال بروز عوارضی مانند سقط مکرر و دیابت و...، کمک کننده است.

انصاری‌پور افزود: علاوه بر انتخاب جنین سالم بر اساس تست های ژنتیکی، دیگر روش های مولکولی مانند تست های پروتئومیکس، متابولومیکس محیط کشت جنین در انتخاب جنین سالم کمک می‌کند. هتروژنی یا ناهمگونی بیماران نشان از بر هم کنش فاکتورهای مختلف زنتیکی و محیطی در تظاهرات بیماری می کند و لذا بیماران را به گروه‌های مختلف جهت انتخاب مناسب‌ترین و بهترین درمان،تقسیم می‌کنند. از مصادیق کاربرد individualized medicine در طب نازایی که مبتنی بر استفاده از یک روش تشخیصی و یا درمانی بر اساس ویژگی های هر بیمار و نه انتخاب یک روش واحد برای همه بیماران است.

وی بیان داشت: انتخاب دوز داروهای تحریک تخمک گذاری، تعداد انتقال جنین مناسب برای هر بیمار، انتخاب روش انتقال جنین و انتقال فریز برای همه یا خیر و یا جنین بلاستوسیست برای همه یا خیر و دیگر روش های انتخابی در تست های تشخیصی و درمانی است.‌

دبیر علمی بخش زنان، نازایی و ناباروری سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران، گفت: در سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی (24 تا 26 بهمن ماه 97 ) سعی بر آن داریم تا با حضور اساتید و فرهیختگان خارجی و داخلی مطالب روز این حوزه را به بحث و بررسی بپردازیم.

سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران توسط مرکز تحقیقات پزشکی شخصی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و با همکاری  سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور با محوریت سرطان، بیماری های قلب و عروق، نازایی و ناباروری، ۲۴ تا ۲۶ بهمن 97 در مرکز همایش های بین المللی صدرا برگزار می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha