یک‌بار دیگر حافظان محیط ‌زیست گرفتار یکی از صدها درگیری شدند که هر روز در معرض آن قرار دارند؛ این‌بار اما قرعه به نام محیط‌بانان صومعه‌سرا افتاد. محیط‌بانانی که ماموریت داشتند شکارچیان غیر مجاز را دستگیر کنند.

ماجرای ٢ ساعت گروگانگیری در اسارتگاه شکارچیان

سلامت نیوز: یک‌بار دیگر حافظان محیط ‌زیست گرفتار یکی از صدها درگیری شدند که هر روز در معرض آن قرار دارند؛ این‌بار اما قرعه به نام محیط‌بانان صومعه‌سرا  افتاد. محیط‌بانانی که ماموریت داشتند شکارچیان غیر مجاز را دستگیر کنند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،4محیط‌بان که به صورت دو گروه ٢ نفره بودند  از ساعت ٤ بامداد به سمت منطقه حفاظت‌شده در محدوده پناهگاه حیات‌ وحش سرخانکل تالاب بین‌المللی انزلی رفتند و ٨ ساعت کمین کردند تا مردان اسلحه به دستی را که یک هفته در این منطقه جولان می‌دادند و پرندگان و مرغان تالاب را شکار می‌کردند  را  دستگیر کنند.  ثانیه‌ها و دقایق به سختی می‌گذشت تا این‌که ظهر سر و کله متخلفان محیط‌ زیست پیدا شد. متخلفان در حالی که با دو قایق پر از شکار پرندگان و با اسلحه به سمت ماموران محیط ‌زیست می‌آمدند با محیط‌بانان درگیر شدند؛ درگیری‌ای که  با  گروگانگیری و آسیب محیط‌بانان همراه بود.  متخلفان غیر مجاز با اسلحه، داس  و لوله‌های فلزی با محیط‌بانان درگیر شدند و بشدت ٣ محیط‌بان را زخمی و راهی بیمارستان کردند. حمزه عشوری، رئیس محیط ‌زیست صومعه‌سرا در گفت‌وگو با  پرده از جزییات این ماجرا برداشت. در ادامه را با رئیس محیط‌ زیست صومعه‌سرا  می‌خوانید.   


چه زمانی در جریان تخلفات این دو شکارچی غیر مجاز قرار گرفتید؟
از یک هفته پیش از حادثه بود که از گزارشات مردمی متوجه  رفت‌وآمدها‌ی متخلفان در منطقه سرخا‌نکل و سلکه شدیم. این افراد با اسلحه شکاری در منطقه پرندگان را شکار می‌کردند.  ماموران ما به منطقه رفتند و قایق  این متخلفان را دیدند که پر از خون شکار بود. با توجه به گزارشات زیاد مردمی و شناسایی دقیق متخلفان کارهای اداری انجام شد تا این شکارچیان غیر مجاز دستگیر شوند.


ماموریت کی انجام شد؟
ساعت ٤ صبح سه‌شنبه بود که علی قاسمی، فرمانده پناهگاه حیات وحش سلکه شهرستان صومعه‌سرا،  به همراه محیط‌بانان امین آقایی و محمدعلی پهلوان  و بابک پورشفیع به  منطقه رفتند تا پرونده این شکار غیر مجاز برای همیشه بسته شود.


  آغاز‌کننده درگیری، شکارچیان بودند؟
ساعت ١٢ ظهر بود که ٢ متخلف با ٢ قایق به سمت ماموران که ٨ ساعت در کمین بودند، آمدند. وقتی محیط‌بانان را دیدند به عقب برگشتند و در همین حین اسلحه‌ای که در دستشان بود را به سمت شکارچی دیگری پرتاب کرد که  از دستشان افتاد و اسلحه به پهلوی قایق خورد و تیر  شلیک شد؛ همین‌جا بود که متهمان ادعا کردند محیط‌بانان به سمت آنان تیراندازی کردند اما این در حالی بود که ماموران ما به سلاح سازمانی تجهیز هستند و حکم تیر داشتند و نیازی نبود که با سلاح متخلفان تیراندازی کنند. متهمان که اسلحه‌شان را داخل تالاب دیدند، سعی کردند به عقب برگردند؛ همانجا بود که محیط‌بانان لاشه حدودا ١٠٠ پرنده شکارشده را که شامل طاووسک، خروس کلی، مرغابی و پرندگان حمایت‌شده بود را دیدند. محیط‌بانان توانستند چند لاشه پرنده به همراه اسلحه‌ای که داخل تالاب افتاده بود را ضبط کنند؛ اما متهمان با قایق به سمت تالاب برگشتند و در تماسی تلفنی از بستگانشان خواستند تا به منطقه بیایند.


با ورود خانواده متهمان چه اتفاقی افتاد؟
چند نفر از اعضای خانواده ٢ متهم وارد منطقه شدند و با لوله آهنی به سمت محیط‌بانان حمله‌ور شدند و همانجا بود که علی قاسمی، فرمانده پناهگاه حیات وحش سلکه شهرستان صومعه‌سرا  را به گروگان و با لوله آهنی سر و صورت همکاران ما را نشانه گرفتند و به آنها آسیب رساندند. وقتی من متوجه این درگیری شدم با همکارانم از سمت صومعه‌سرا به سمت تالاب رفتم. وقتی رسیدیم در مسیر  یکی از همکارانم را دیدم که لاشه پرندگان  را که  از شکارچیان گرفته بود به همراه اسلحه توقیف‌شده متهمان در دست داشت. به محض این‌که پیاده شدیم، یکی از بستگان شکارچیان با لوله آهنی  به سمت همکارم که داخل ماشین نشسته بود، حمله کرد و او را هم مورد ضرب‌وشتم قرار داد. دست راستش که از شیشه ماشین بیرون بود را ضربه زد و تاندون دستش پاره شد؛ حتی می‌خواستند به من هم آسیب برسانند که نتوانستند. اگر افراد بومی در منطقه نبودند بلایی بدتر سر ما می‌آوردند. همان موقع بود که ماموران نیروی انتظامی سر رسیدند. یکی از این محیط‌بانان به دلیل شدت جراحات وارده برای ادامه مداوا به بیمارستان پارس رشت منتقل شد و دو نفر دیگر از محیط‌بانان نیز به دلیل شکستن دست و آسیب‌دیدن از ناحیه صورت به بیمارستان فومن منتقل شدند.


 شکایت هم کردید؟
من به همراه همکارانم به دادسرای صومعه‌سرا رفتیم و طرح شکایت کردیم؛ همان ساعت دادستانی دستور پیگیری پرونده را داد.


 از سرنوشت متهمان هم خبر دارید؟
از همان ساعت‌های اولیه درگیری با اخذ دستور از مقام قضائی دستگیری شکارچیان متخلف در دستور کار قرار گرفت و درنهایت با کمک عوامل انتظامی ٢ نفر از متخلفان  دستگیر شده و از آنان ٢ قبضه سلاح شکاری غیر مجاز نیز کشف شد. اما ضاربان همچنان متواری هستند. در حال حاضر نیز این متخلفان در اختیار مقام محترم قضائی هستند و پرونده در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha