یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

در تاریخ 30 دی 95 اتفاق تلخی افتاد؛ ساختمان عظیم پلاسکو بر اثر آتش‌ سوزی گسترده، فروریخت و در زیر آوار و آتش و دود، عزیزانی از آتش نشانان فداکار و مردم جان خود را از دست دادند و تلفات جانی و مالی سنگین و جبران ناپذیری بر پیکره جامعه فرود آمد.

پلاسکو در سایه مدیریت بحران

سلامت نیوز:در تاریخ 30 دی 95 اتفاق تلخی افتاد؛ ساختمان عظیم پلاسکو بر اثر آتش‌ سوزی گسترده، فروریخت و در زیر آوار و آتش و دود، عزیزانی از آتش نشانان فداکار و مردم جان خود را از دست دادند و تلفات جانی و مالی سنگین و جبران ناپذیری بر پیکره جامعه فرود آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،یکی از مهمترین مراکز تولید و توزیع پوشاک در این حادثه از بین رفت و موجب سرگردانی و بلاتکلیفی کسبه‌ای که بعضا سابقه 40 ساله فعالیت اقتصادی در این مجتمع را داشتند، شد. اینچنین، اتفاق تلخ شهری و ماندگار در تاریخ شهرسازی و تاریخ اجتماعی کشور رخ داد. فرو ریختن ساختمانی در دسترس و در قلب پایتخت، کارایی دانش و مدیریت شهری را به چالش کشید و نشان داد که شهر تهران تا چه اندازه آسیب پذیر است. به نظر می‌رسد مشغول بودن به امور روزمره، باعث شده به مسائل کوتاه مدت بیندشیم و همین عامل کاهش ایمنی شده است.

این موضوع که قبل از این حادثه یا هر رویداد مشابه دیگر، چه اقداماتی برای ایمن‌سازی و پیشگیری از وقوع بحران صورت گرفته است و اینکه مدیریت و تجهیزات و استفاده از آنها چه میزان کافی و موثر بوده است و بعد از حادثه، جبران خسارات تا چه اندازه صورت گرفته و آیا این مقوله سبب پیگیری و تمهیدی برای پیشگیری از اتفاقات مشابه شده است یا خیر، بحث مدیریت بحران را بیش از پیش برای پایتخت پر اهمیت می‌سازد. اگر حوادث طبیعی و یا غیرطبیعی مشابه یا گسترده‌تر به وقوع بپیوندد، بخشی از خسارت‌ها ناشی از عدم توانایی در مدیریت بحران خواهد بود.

وقوع بحران، اجتناب ناپذیر است، اما با شناخت آن و برنامه‌ریزی مناسب و جلب مشارکت و همکاری تمام نیروها می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و به طور کلی با انسجام گروهی قوی، بررسی شرایط، آینده نگری، بحث و گفت و گو، تجزیه و تحلیل مسائل و اتخاذ تصمیم مناسب می‌توان بحران را مدیریت کرد و آثار تخریب و خسارات انسانی و اقتصادی آن را به حداقل رساند. برای مدیریت بحران لازم است، وقوع بحران‌ها را از حیث زمینه‌ها، عوامل بروز و همچنین پیامدهای آنها مورد کنکاش و تجزیه و تحلیل قرار داد. در این راستا برش‌های زمانی قبل، حین و بعد بحران و همچنین احصاء برنامه‌ها، اقدامات و فعالیت‌ها متناظر برای هر مرحله حائز اهمیت است. رایج‌ترین و مقبول‌ترین برنامه‌ها و اقدامات، پیشگیری و آمادگی در قبل بحران و مقابله، مواجهه و پاسخگویی در حین بحران و عادی سازی شرایط زندگی بعد از بحران را باید مورد ارزیابی قرار داد.

همچنین اولویت گذاری آنها از جنبه‌های اساسی باید به درستی انجام شود تا ضریب اطمینان را در رابطه با اثربخشی مدیریت سوانح و حوادث افزایش دهد. مدیریت بحران به قدرت، مهارت و توان مدیریتی مسئولان بستگی دارد. در این بین باید به دیدگاه افکار عمومی هم توجه کرد، چرا که افکار عمومی می‌تواند مسیر مداخله در بحران را هموار و هدایت کند. بنابراین بر رسانه‌هاست تا در راستای آگاهی ‌بخشی اجتماعی و شهروندی و بالا بردن آگاهی شهروندان در مورد قلمرو مسئولیت‌شان و فرهنگ امدادرسانی در جامعه‌ای که زندگی می‌کنند، نقش مهم و موثری اجرا کنند.

امیدواریم حادثه پلاسکو حداقل در سایه مدیریت پس از بحران ترمیم یابد و با هماهنگی دستگاه‌ها تحت مدیریت یکپارچه از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود. نباید منتظر ماند تا ساختمانی فرو ریزد، اتوبوسی واژگون شود، هواپیمایی سقوط کند، مدرسه‌ای آتش گیرد و سپس در فکر چاره برآییم. با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری برای افزایش امنیت و رفاه اجتماعی به طور مستقیم می‌توان اعتماد اجتماعی كه اصلی‌ترین سرمایه هر كشوری است را افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha