یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و وعده های سیاسیون در انتخابات‌های سال‌های اخیر زمینه‌سازی برای افزایش حضور زنان در فرصت‌های مختلف شغلی بود که با وجود وعده‌های فروان در عمل با چالش‌هایی مواجه و در نهایت به دست فراموشی سپرده می‌شد.

تبعیض مثبت به نفع زنان

سلامت نیوز:یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و وعده های سیاسیون در انتخابات‌های سال‌های اخیر زمینه‌سازی برای افزایش حضور زنان در فرصت‌های مختلف شغلی بود که با وجود وعده‌های فروان در عمل با چالش‌هایی مواجه و در نهایت به دست فراموشی سپرده می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،سهم 30 درصدی زنان از فرصت‌های شغلی در مدیریت شهری نیز از جمله وعده‌هایی بود که سال گذشته و در جریان انتخابات شوراها، بسیار از آن سخن گفته شد و دیروز نیز در جریان بررسی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهرداری تهران به آن پرداخته شد. اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز باردیگر بر ضرورت توجه به حضور زنان در مناصب شغلی تاکید و حتی شهرداری‌ها را موظف به اجرای قوانین شغلی زنان کردند.

توجه بیش از پیش به سهم 30 درصدی

در جلسه دیروز شورای شهر مواد مختلفی از قانون برنامه سوم توسعه شهرداری تهران بررسی شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ماده ۷۶ بود که در آن آمده است: شهرداری مکلف است در راستای تحقق عدالت جنسیتی و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر نسبت به ایجاد تعامل جنسیتی، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری، با اختصاص۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری تا پایان برنامه اقدام کند.

تدوین لایحه غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان با تاکید بر مشارکت فعال و بهره‌مندی زنان از امکانات فرهنگی، هنری و ورزشی در اختیار شهرداری و ارائه آیین‌نامه سازوکار اثربخشی آن، ظرف ۶ ماهه سال اول برنامه از دیگر اقداماتی است که شهرداری تهران باید در راستای آن عمل کند. حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده و در معرض آسیب از مسائل اجتماعی، با تجهیز و گسترش اقامتگاه‌های موقت و امن ویژه زنان با همکاری دستگاه‌های مرتبط و سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی هم دیگر بند مصوبه در برنامه سوم توسعه شهرداری در حوزه زنان بود که دیروز تصویب شد. در جریان بررسی یک بند از این ماده، شهربانو امانی پیشنهاد داد که این ۳۰ درصد پست‌های میانی به بالای مدیریتی به زنان اختصاص یابد و باید مشخص شود که سطوح مدیریتی به چه شکل خواهد بود. محمود میرلوحی دیگر عضو شورا نیز با موافقت با این بند گفت: براساس گزارش معاون منابع انسانی شهردار، تنها چهار درصد مدیران فعلی شهرداری را زنان تشکیل می‌دهد و این جایگاه باید ارتقا یابد.

زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم در این رابطه گفت: هدف ما از تصویب این ماده دسترسی زنان به قدرت در نهاد شهرداری است. وی با بیان اینکه اکنون زنان پست‌های میانی، کارشناسی ارشد و مدیریت در شهرداری تهران را تصدی می‌کنند، خاطرنشان کرد: نظر ما این است که پست‌هایی مانند مدیرکل، شهردار منطقه و معاون شهردار و حتی شهردار تهران به زنان برسد و این قانون زمانی موثر است که بتواند این دغدغه‌ها را مرتفع کند.پس از استماع نظرات مخالف و موافق، با رای قاطع اعضای شورای شهر تهران شهرداری موظف شد که نسبت به ایجاد تبعیض مثبت جنسیتی، ‌توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری تا پایان برنامه سوم برنامه توسعه پایتخت اقدام کند.

تصویب برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی

در ادامه جلسه دیروز شورای شهر همچنین فصل سوم برنامه پنج ساله شهرداری تهران با عنوان «پایداری اجتماعی و فرهنگی و مشارکت شهروندان» به تصویب اعضای شورای شهر رسید. بر این اساس شهرداری موظف است به منظور کمک به تحقق مدیریت یکپارچه هنر عمومی در شهر، تا پایان سال اول برنامه، لایحه برنامه راهبردی و عملیاتی هنر عمومی در شهر را به منظور ملاک عمل مشترک تمامی واحدهای شهرداری با لحاظ کردن ۶ بند، عملیاتی کند. بررسی ماده ۸۳ این برنامه نیز با اصلاح عبارت کمک به ترویج ورزش همگانی، فرهنگ ورزش، بهبود سرانه‌های ورزشی و کیفیت گذران اوقات فراغت، افزایش نشاط و امید اجتماعی شهروندان نیز با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

در بررسی این ماده، پیشنهاداتی برای اولویت قرار دادن زنان در یکی از بندها توسط زهرا نژادبهرام مطرح شد که به تصویب نرسید. در پایان این فصل، ماده ۸۴ که ساماندهی و تقویت نسبت میان مدیریت شهری و رسانه با هدف توسعه ارتباط با شهروندان و دسترسی آزاد به اطلاعات، آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهر است، توسط یکی از اعضا مطرح شد که به تصویب نرسید.

در ادامه جلسه امروز بررسی ماده ۷۷ در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت که در این ماده شهرداری موظف است در راستای دستیابی به استانداردهای شهر دوستدار کودک اقدامات زیر را به انجام رساند: نیازسنجی، تجهیز و توسعه مبلمان شهری و شهربازی با رعایت اصول ایمنی و استانداردسازی بوستان‌ها، ایجاد و تجهیز پاتوق‌های بازی در محلات با اولویت مناطق کمتر برخوردار، برگزاری رویدادهای مشارکتی کودکان در سطح شهر معطوف به مسائل شهری با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودک، اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک با تأکید بر اجرای برنامه‌های فراغتی، ورزشی و آموزش شهروندی با هدف شکوفایی خلاقیت‌ کودکان و نوجوانان.

شهرداری در مسیر چابک سازی

بر اساس مصوبات دیروز شورای شهر تهران، شهرداری مکلف شده در برنامه پنج ساله در رابطه با ایجاد، توسعه و تجهیز مراکز خدمات دهی اجتماعی اقدامات مشخصی را به صورت سالانه انجام دهد، همچنین نکته دیگر بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد بود که به عنوان یک حکم در برنامه مورد توجه قرار گرفت تا براساس یک برنامه عملیاتی روشن از این سازمان‌ها در حوزه‌های تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی، اجرا و پایش و دیده‌بانی کمک گرفته شود.

بحث تهیه سند جامع آموزش شهروندی نیز یکی دیگر از نکات مورد بحث بود که در چارچوب این سند که به‌هر حال شهرداری باید در این دوره پنج ساله آموزش‌هایی به شهروندان ارائه دهد، حوزه‌هایی همچون محیط زیست و تفکیک پسماند، حمل و نقل عمومی، شهرسازی و معماری و مواردی از این قبیل با رویکرد کلی بازسازی اعتماد عمومی مورد توجه قرار گیرد. نکته مورد اهمیت دیگر این بود که مقرر شد شهرداری با ادغام تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت دارند لایحه‌ای برای تشکیل سازمان گردشگری به شورا ارائه دهد که این سازمان متولی بحث گردشگری شهری باشد در همکاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در این مورد بحث شد که در راستای حجیم کردن سازمان شهرداری هست یا نه.

از آنجایی که مقرر شده این کار با ادغام و کاهش تعدادی از سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد، این اقدام گامی در راستای حجیم کردن شهرداری تلقی نخواهد شد و می‌تواند کارآمد باشد. از این رو مقرر شد که در عرصه عمومی توسعه فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی هنری با رویکرد تعامل خانوادگی به عنوان یک اصل صورت گیرد و خانواده محور برنامه‌ها دیده وتنظیم شود. همچنین بنا شد در این زمینه ما شهرداری را مکلف کنیم که لایحه‌ای تحت عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که مورد توجه فرهنگی اجتماعی شورای شهر است را تهیه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha