عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه میزان بروز سنگ های کلیوی در کشورهای توسعه یافته شایع تر است، اذعان کرد: متاسفانه در کشور ما به دلیل مصرف زیاد انواع غذاهای آماده و کم فیبر این بیماری در حال گسترش است.

غذاهای آماده و تنقلات ناسالم مستعد کننده افراد برای ابتلا به سنگ کلیه
سلامت نیوز :یک فوق تخصص بیماری‌های کلیوی با تاکید بر اینکه مصرف موادغذایی کلسیم دار در تشدید این بیماری تاثیری ندارد، به افراد مستعد به سنگ کلیه توصیه کرد همراه با رژیم غذایی کم نمک و مصرف آب فراوان و پیگیری آزمایشات، کپسول‌های کلسیمی و ویتامین D را کمتر مصرف کنند.

دکتر فرخ لقا احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سنگ کلسیم شایع‌ترین نوع سنگ در افراد است، گفت: این سنگ به شکل اکسالات کلسیم و در بسیاری از موارد به صورت خالص وجود ندارد بلکه به صورت ترکیبی (کلسیم و اسیداوریک) یافت می شود و موارد نادرتر سنگ های کلسیم به صورت فسفات کلسیم است که در شرایط خاص مانند پرکاری غده پارا تیروئید، اسیدوز توبولی کلیه و کلیه های اسفنجی دیده می شود.

این فوق تخصص کلیه با تصریح اینکه شیوع سنگ کلیه هر دو جنس زن و مرد را مبتلا می سازد، بیان کرد: در مردان 4 تا 6 در صد شیوع آن بالاتر است و میزان بروز سنگ های عفونی در میان زنان در پی عفونت های ادراری شایع تر است.



این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه میزان بروز سنگ های کلیوی در کشورهای توسعه یافته شایع تر است، اذعان کرد: متاسفانه در کشور ما به دلیل مصرف زیاد انواع غذاهای آماده و کم فیبر این بیماری در حال گسترش است.

این فوق تخصص کلیه در مورد مصرف خشکبار و میوه افزود: مصرف خشکبار شور و گریپ فرود به بیماران توصیه نمی شود چرا که باعث رشد سنگ کلیه می شود.

دکتر احمدی درد را مهمترین علامت این بیماری دانست و افزود: درد معمولا ابتدا در ناحیه پهلوها و پایین دنده ها ظاهر شده و به تدریج به کشاله ران و پا انتشار می یابد و با دفع سنگ درد بیمار متوقف می شود. حالت تهوع، تکرر و قرمز بودن ادرار از دیگر علائم این بیماری محسوب می شود.

این فوق تخصص بیماری های کلیوی با بیان این مطلب که درمان سنگ کلیه از طریق تغییر رژیم غذایی و جراحی صورت می گیرد، گفت: اگر سنگ کمتر از شش میلی متر به شرطی که در حالب باشد هیچ گونه مشکلی پیدا نمی شود اما در سنگ های بزرگتر در صورت عوارض به سنگ شکن نیاز دارد.

دکتر احمدی در پایان یادآور شد: افرادی که سابقه سنگ کلیه را دارند باید هر سال یک بار برای اطمینان از سلامتی خود به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha