پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 263383

چیزی که امروز درباره محصولات تراریخته مطرح است این است که هر مسئولی به نوعی در این مساله دخالت می‌کند. باید محصولات تراریخته وارداتی به تایید سازمان بهداشت و درمان، سازمان استاندارد کشور، مجموعه‌های جهاد کشاورزی، به خصوص مجموعه‌های مدیریت و معاونت غذا و دارو و وزارت بهداشت برسد.

آگاهی از محصولات تراریخته حق مردم است

سلامت نیوز:چیزی که امروز درباره محصولات تراریخته مطرح است این است که هر مسئولی به نوعی در این مساله دخالت می‌کند. باید محصولات تراریخته وارداتی به تایید سازمان بهداشت و درمان، سازمان استاندارد کشور، مجموعه‌های جهاد کشاورزی، به خصوص مجموعه‌های مدیریت و معاونت غذا و دارو و وزارت بهداشت برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،این مجموعه‌ها بر محصولات تراریخته برچسب مخصوص تاییدیه استاندارد بزنند تا مشخص شود که کدام محصولات تراریخته و کدام محصولات ارگانیک است. این در حالی است که چنین برچسبی روی محصولات تراریخته ایران دیده نمی‌شود. نظارتی تا به حال بر محصولات تراریخته ندیدم و نظارت اصلی بر عهده کمیته غذا و دارو وزارت بهداشت است. علاوه بر آن فیلتری در مجموعه جهاد کشاورزی داریم، اما یک برچسب مشخص که بر روی کالا زده شود و مشخص کند که محصول ارگانیک یا تراریخته است، کمتر دیده می‌شود. البته نباید حق افرادی که این استاندارد را رعایت می‌کنند نادیده گرفت.

این کار باید به صورت دقیق انجام شود تا در مردم اعتمادسازی شکل بگیرد تا مردم با توجه به دستوری که روی مواد غذایی نوشته شده است، به راحتی استفاده کنند. این نظارت البته همه جا به درستی رعایت نمی‌شود. اخیرا در کمیسیون کشاورزی و دستگاه‌های مربوطه درباره قانونی بحث شد که باید محصولات وارداتی مورد آزمایش قرار بگیرند که آیا تراریخته هستند یا نه.

بی خطر بودن برای مصرف کننده باید به وسیله آزمایشگاه تایید شوند تا مصرف کننده از استفاده محصول برای کشت یا برای مصرف دام مطمئن شود. نظارت بر مجموعه تولیدات داخلی بیشتر از محصولاتی است که از خارج از کشور وارد می‌شود.

اما آیا این نظارت از فیلترها انجام می‌شود و اینکه دستگاه نظارتی دیگری در این خصوص ورود می‌کند یا نه مساله‌ای است که به صورت شفاف کمتر دیده شده است. باید به گونه‌ای محصولات برچسب گذاری شوند که مصرف کننده در نخستین نگاه درباره کیفیت آن اطلاعات لازم را کسب کند و بعد تصمیم بگیرد که از این مواد استفاده کند یا نکند.

اینها مواردی است که باید در نظر گرفته شود تا مصرف کننده بتواند آن محصول را برای خود و خانواده تهیه کند. در هر صورت نسبت به مجموعه‌هایی که مسئولیت استانداردسازی این محصولات را دارند، اعتمادی وجود دارد، آنها باید به مساله ورود کنند و درباره محصولات شفاف سازی کنند در این زمان مردم می‌توانند به گفته‌های مسئولان اعتماد کرده و از محصولات استفاده کنند.

این مساله چندین بار در کمیسیون کشاورزی مطرح شد و با حضور وزیر بهداشت و درمان، معاون امور غذا و دارو و مدیر کل مجموعه موضوع بررسی شده است.

پاسخ‌هایی داده شد که برخی از نمایندگان را راضی نکرد. درباره انباشتگی برخی مواد گزارش‌هایی ارائه دادند. کشورهای همسایه افغانستان و عراق در مرز محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرند.

این به علت انباشتگی مواد سمی و محصولات تراریخته است و حق است که مردم درباره این موضوع آگاه باشند. اگر به آمار بیماران سرطانی توجه داشته باشید، می‌بینید که همواره در حال رشد است .

با پیشرفت علم و تکنولوژی امید به زندگی بالا رفته است و طبیعی است که آمار انسان‌های مبتلا به سرطان بالا خواهد رفت اما ما سرطان را در سنین پایین می‌بینیم که عامل سوال است و هر فردی که بخواهد در اینباره اطلاعات بدست آورد باید با کمک دستگاه‌های مربوطه به این اطلاعات برسد. این آگاهی حق مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha