شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

کافی است این روزها از خیابان عبور کنید با افرادی که تا کمر به درون سطل‌های زباله رفته‌اند و در میان زباله‌ها به دنبال روزی برای خود و خانواده‌شان هستند.

زباله‌گردی محصول دنیای مدرن

سلامت نیوز: کافی است این روزها از خیابان عبور کنید با افرادی که تا کمر به درون سطل‌های زباله رفته‌اند و در میان زباله‌ها به دنبال روزی برای خود و خانواده‌شان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،گفتنی است زباله‌گردی یکی از پدیده‌های دنیای به نسبت مدرن امروز است که امروزه به یکی از آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است و می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را از نظر روحی و جسمی هم برای زباله‌گردها و هم برای مردم جامعه به دنبال داشته باشد. شایان ذکر است افزایش زباله و همچنین تفکیک آن یکی از محصولات جوامع مدرن است چرا که در گذشته به این میزان از پلاستیک و کاغذ استفاده نمی‌شد و سپس اینکه افراد در گذشته پلاستیک‌های خود را جمع‌آوری کرده و به افراد دوره گرد می‌فروختند و در قبال آن پلاستیک و نمک دریافت می‌کردند اما امروزه به دلیل کوچک شدن منازل مسکونی دیگر امکان جمع کردن پلاستیک‌ها وجود ندارد و هم اینکه میزان زباله‌های خشک نیز به دلیل تغییر سبک زندگی و مصرف بیش از اندازه از فست‌فودها و غذاهای نیمه آماده بسیار افزایش یافته است.

همچنین به دلیل وجود مشغله‌های کاری دیگر زمانی برای انجام این کار ندارند و به راحتی تمام زباله‌های خود را در درون یک کیسه قرار می‌دهند که این خود نقش تاثیر گذاری در افرایش زباله‌گردها در شهرها و به خصوص پایتخت شده است.به طور کلی باید در نظر داشت که زباله‌گردی که شاید در ظاهر بیشتر به منظور حفاظت از محیط زیست و تفکیک زباله‌ها صورت می‌گیرد اما در عمل متاسفانه راهی برای افزایش آلودگی محیط زیست شده است، چرا که با حضور گسترده زباله‌گردها شاهد کیسه‌های پاره بر اطراف سطل‌های زباله هستیم که این خود می‌تواند باعث آلودگی‌های بیشتر شود همچنین بنا به اظهار برخی از کارشناسان محیط زیست این پدیده می‌تواند باعث افزایش حیوانات موذی در خیابان‌ها و به طبع در واحدهای مسکونی نیز شود که برای رهایی و نابودی این حیوانات بالطبع باید هزینه‌های بسیار بالایی را صرف کرد که البته استفاده هر گونه سم‌کش نیز خود می‌تواند تاثیرات منفی دیگری را به دنبال داشته باشد. بدیهی است زباله‌گردها به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی و بهداشتی، همواره در معرض ابتلا به بیماری‌ها و به خصوص بیماری‌های واگیردار مانند هپاتیت و ایدز قرار دارند که این خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای جامعه محسوب شود، چرا که در درجه اول احتمال انتقال این بیماری به دیگران نیز وجود دارد و سپس اینکه هزینه‌های درمان این افراد بر دولت تحمیل خواهد شد که این خود می‌تواند جای بسی تامل داشته باشد.

فقر عاملی برای زباله‌گردی

آنچه مسلم است نامناسب بودن وضعیت معیشتی افراد عاملی برای زباله‌گردی محسوب می‌شود، چرا که طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش آمار بیکاری و همچنین بالا رفتن قیمت کالا‌ها شاهد افزایش بی‌سابقه زباله‌گردها در کلانشهرها و به خصوص تهران هستیم که این خود مهر تاییدی بر ادعای ما دارد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که نبود شغل و پرداخت نکردن حقوق مزایا نیز از دیگر دلایل گرایش افراد به زباله‌گردی به حساب می‌آید چرا که طبق بررسی‌های به عمل آمده، متوسط درآمد زباله‌گردها در شهری مانند تهران روزانه بالغ بر 70 هزار تومان است که این رقم در مقابل دریافتی روزانه کارگران بسیار کم و ناچیز است.

طلای کثیف اسبابی برای برده کشی

همان گونه که می‌دانیم امروزه مافیای طلای کثیف به راحتی اقدام به برده کشی از نوجوانان، جوانان، سالمندان و حتی زنان می‌کند که البته حضور زنان در میان زباله‌گردها بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بیشتر به صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد. باید در نظر داشت که طبق قوانین موجود مسئول جمع آوری زباله شهرداری است اما این سازمان با واگذاری بخشی از مسئولیت خود به بخش خصوصی باعث بروز مشکلات بسیاری در شهرها شده است، هرچند بنا به اظهار نظر برخی از کارشناسان، حضور بخش خصوصی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد اما این در حالی است که متاسفانه در خصوص تفکیک زباله‌ها ماجرا به طور کامل عکس شده، چرا که بسیاری از این افراد تنها در پی کسب سود بیشتر اقدام به بهره‌کشی از نیروی کار می‌کند که این خود نشان از تضعیف حقوق آنها را دارد اما در مقابل مسئولان گویا نسبت به این مساله بی‌تفاوت شده‌اند از این رو باید متذکر شد که واگذاری بخشی از مسئولیت‌ها به بخش خصوصی نمی‌تواند باعث نظارت نکردن دولت شود همچنین باید یادآور شد که واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی در ایران امری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا است، بنابراین این نوع واگذاری بخش خصوصی و رها کردن آن جای بسی تامل دارد.

کتفی‌ها بیشتر حاشیه‌نشین هستند

بنا به اظهار نظر برخی از جامعه‌شناسان بسیاری از زباله‌گردها و همان کتفی‌ها بیشتر در حاشیه‌های شهرها سکونت دارند و از آنجا که متاسفانه از میزان تحصیلات،سطح فرهنگی و اجتماعی بالایی برخوردار نیستند و همچنین تخصص کافی را نیز برای انجام شغلی ندارند بنابراین به راحتی به این مشاغل سیاه روی می‌آورند کارهایی که در ابتدا سلامت روحی و روانی خود را به مخاطره می‌اندازد. به عبارت ساده‌تر طبق شواهد موجود زباله‌گردها در حاشیه شهرها سکونت دارند و حتی در برخی از موارد نیز خارج از حاشیه شهری و حریم تهران زندگی می‌کنند مانند ورامین، پاکدشت و در حاشیه جنوب شرقی استان تهران واقع هستند.

روزها و شب‌ها با کامیون در سطح شهر رها می‌شوند و در ساعاتی خاص نیز این افراد را جمع‌آوری می‌کنند. بدیهی است بیشتر زباله‌گردها و کتفی‌ها در شهر تهران را افغانستانی‌ها و کودکان تشکیل می‌دهند هستند که توسط عده‌ای سودجو این افراد مدیریت می‌شوند و بسیار گسترده هستند. به عبارت ساده‌تر زباله‌گردها زیر نظر مستقیم دلالان به کار خود ادامه می‌دهد. بدین معنا که کتفی‌های که در خیابان‌ها مشغول به کار هستند زیر نظر مستقیم فردی سودجو مشغول به کار هستند به گونه‌ای که فرد دیگری بدون اجازه مسئول منطقه نمی‌تواند در آنجا مشغول به کار شود، چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی جامعه زباله خشک بسیار ارزشمند شده است و متأسفانه مافیا هم از شرایط موجود نهایت سوءاستفاده را می‌کنند.

انکار افزایش کتفی‌ها در سطح شهر

آنچه مسلم است امروزه باوجود پیگیری برخی از اعضای شورای شهر تهران پیمانکاران شهرداری این موضوع را به طور کامل تکذیب کرده‌اند همچنین به هنگام طرح این موضوعدر جلسه شورا مبنی بر اینکه پیمانکاران شهرداری تهران کودکان را در بحث پسماند به کار می‌گیرند،شهرداری نیز این موضوع را به طور کامل تکذیب کرد.اما این در حالی است که چندی پیش حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست استان تهران گفته بود که بیشتر زباله‌گردها را پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری تشکیل می‌دهند.

برای مثال شهرداری تهران جمع‌آوری زباله‌های یک منطقه را به یک پیمانکار واگذار کرده است و آن پیمانکار افرادی را برای تفکیک زباله به کار گرفته است. به عبارت بهتر واقعیت موجود شهر خلاف این ادعا است که این خود می‌تواند نشان از شانه خالی کردن این افراد از انجام مسوولیت‌های خود است، چرا که اگر روزی به صورت قانونی و جدی با این افراد مقابله شود به طور حتم پیمانکاران شهرداری ضررهای بسیاری خواهند خورد تا جایی که حتی می‌تواند به دلیل بیگاری از کودکان راهی زندان نیز شوند اما این افراد به دلیل آشنایی کامل با قوانین موجود هیچ ردی از خود بر جای نمی‌گذارند.

طرح مدیریت پسماند سدی برای زباله‌گردها

پرواضح است یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش روز افزون زباله‌گردها بنا به اظهار نظر کارشناسان اجرای طرح جامع مدیریت پسماند است چرا که در صورت تحقق این مهم به طور حتم دیگر شاهد این حجم بالای زباله‌گردها در سطح خیابان‌ها نیز نخواهیم بود. باید در نظر داشت که اگر افراد زباله‌های خشک خود را در سطل‌های جداگانه بریزند دیگر فردی برای جدا سازی زباله تا کمر در سطل‌های زباله خم نخواهد شد و این آلودگی‌های شهری نیز کاهش خواهد یافت که البته لازمه تحقق این مهم در ابتدا فرهنگ‌سازی و آموزش است،همچنین ارائه خدمات مناسب می‌توان راهکار مناسب دیگری برای اجرایی شدن طرح جامع مدیریت پسماند شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha