هرساله با فرا رسیدن فصل گرما استقبال مردم از عینك‌های آفتابی بیشتر شده و در این میان بازار دست‌فروشان نیز پر رونق‌تر می‌شود. دست فروشانی كه در تمام سطح شهر به عرضه عینك‌های آفتابی با قیمت بسیار ارزان اقدام می‌كنند وهیچ گونه اطمینانی به استاندارد بودن آنها نیست. عینك‌هایی كه در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف با ظاهری زیبا و چشم‌نواز و با قیمتی ارزان عرضه می‌شوند، هر عابری را به خرید وسوسه می‌كنند. اما آیا این عینك‌ها از استانداردهای لازم برخوردارند و این استانداردها تا چه اندازه اهمیت دارند و در كل عینك آفتابی استاندارد چه ویژگی باید داشته باشد؟

علیرضا یاوریان فر، رئیس اتحادیه سازندگان عینك در گفت وگو با ایسنا گفت: عینك‌های آفتابی استاندارد باید نمره طبی نداشته، صاف و بدون خش و دارای توانایی جذب اشعه ماورا بنفش تا 400 نانومتر باشد تا صدمه‌ای به چشم نرساند.

وی افزود: عینك‌های غیراستانداردی كه نتوانند این اشعه را جذب كنند باعث پیری زودرس چشم، آب مروارید و تاثیر در شبكیه می‌شود و اگر درصد ضخامت آن در حد معمول نباشد باعث آستیگمات‌هایی در سطح چشم خواهد ‌شد.


وی در پاسخ به این سوال كه آیا نظارتی بر فروش عینك‌های آفتابی توسط دست فروشان صورت می گیرد، توضیح داد: به علت نداشتن محل خاص هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌شود و فقط توسط شهرداری تعدادی از آنها جمع شده و طی چند سال گذشته افرادی را برای نظارت آموزش داده‌ایم .


یاوریان فر با بیان این كه بیشترین واردات به صورت قاچاق انجام می گیرد، تصریح كرد: اتحادیه فقط به مكان‌هایی كه مجوز و محلی برای فروش دارند نظارت دارد، بهترین كار برای جلوگیری از دست فروشی، نظارت بیشتر بر ورودیهای مرزهای كشوراست.


جذب80 درصد ازنورمرئی و 99 درصد از اشعه ماورا بنفش ویژگی عینك آفتابی استاندارد

وی با اشاره به نزدیك شدن فصل گرما و استقبال فراوان مردم از عینك‌های آفتابی اظهار داشت: به همین منظور كارگروه‌هایی تشكیل شده كه از 30 فروردین ماه امسال نظارت بر مغازه داران درسطح شهرآغاز شده كه در نتیجه بعد از تشخیص عرضه محصولات غیراستاندارد، افراد متخلف به سازمان بازرسی كشور برای پیگیری تحویل داده می‌شوند.

رییس اتحادیه سازندگان عینك در ادامه از مردم خواست تا از خرید هر گونه عینك های آفتابی از دست فروشان با هرنوع مارك خاصی خودداری كرده و قبل از خرید هرگونه عینك آفتابی از استاندارد بودن عینك انتخاب شده اطمینان حاصل كنند. 

 

پیری زودرس چشم،‌ آب مروارید، كدورت عدسی و قرنیه چشم عوارض استفاده از عینك‌های آفتابی غیراستاندارد

 

راه تشخیص عینك‌های استاندارد، كنترل آن به وسیله دستگاه و اعتماد به شركت سازنده آن است

دكتر سید مهدی مدرس زاده، فوق تخصص بیماریهای شبكیه نیز گفت: عینك‌های استاندارد باید حداقل از80 درصد نورمرئی و 99 درصد اشعه نامرئی ماورا بنفش جلوگیری كند كه تشخیص این ویژگی تنها با آزمایش عینك توسط دستگاه‌های مربوطه امكان پذیر است.

وی خاطرنشان كرد: راه‌ تشخیص انعكاس عینك ازاشعه ماورا بنفش، كنترل آن به وسیله دستگاه و اعتماد به شركت سازنده آن است.


دكتر مدرس‌زاده در ادامه به ایسنا گفت: در روزهای آفتابی شدید، افرادی كه به قایقرانی می‌روند و از سطح آب نور شدید به چشمانشان بازتاب می‌شود و یا افرادی كه درحین رانندگی نورآفتاب به چشم آنها برخورد می‌كند باید برای جلوگیری از عوارض ناشی از این نورهای شدید از عینك‌های آفتابی استفاده كنند.


وی با اشاره به این كه میزان نور فضای باز50 برابر میزان نور فضای بسته است، اظهار داشت: نور مرئی هم ضرر داشته و در صورتی كه بیش از حد به چشم بدون واسطه تابیده شود باعث فعالیت زیاد سلول‌های بینایی شبكیه ‌شده و واكنش شیمیایی چشم به میزان متناسب با نور نمی‌تواند عمل كند و سبب تجمع موادی در سلولهای مخروطی و استوانه‌ای در شبكیه می‌شود.


استفاده نكردن از عینك آفتابی در درازمدت باعث پیری چشم و آب مروارید می‌شود

این متخصص بیماریهای شبكیه با بیان اینكه استفاده نكردن از عینك آفتابی در درازمدت باعث پیری چشم و آب مروارید می‌شود، اذعان داشت: به طور كلی نور آفتاب به خصوص فضاهای باز برای چشم انسان ضرر دارد بنابراین برای رعایت بهداشت چشم، استفاده ازعینك آفتابی ضروری است.

وی با اشاره به اینكه برخورد نورشدید آفتاب با چشم، باعث واكنش‌های شیمیایی بسیار پیچیده در چشم می‌شود، تصریح كرد: بنابراین همه افراد در آفتاب و نور شدید باید از عینك آفتابی استفاده كنند و اشخاصی كه كارشان ایجاب می‌كند كه در آفتاب شدید قرار گیرند مانند كارگران ساختمانی، كشاورزان و غیره زدن عینك آفتابی اهمیت بیشتری دارد.


فرهنگ استفاده از عینكهای آفتابی در همه كشور و درتمام فصول فراگیر شود


این متخصص چشم خاطرنشان كرد:‌ باید فرهنگ زدن عینك آفتابی در همه كشور و درتمام فصول فراگیر شود. همچنین افرادی كه از عینك‌های طبی استفاده می‌كنند می توانند از فیلترهای آفتاب‌گیر بهره ببرند.


وی با بیان این كه علاوه بر روزهای آفتابی، در روزهای ابری نیز70 درصد اشعه ماورا بنفش در هوا وجود دارد، توضیح داد: این اشعه پوست را به چروكیدگی و پیری زودرس دچار می‌كند كه این عارضه به خصوص در روستاییان مشاهده می‌شود. بیشترین آسیب نور به پرده‌های شبكیه است زیرا پرده شبكیه لایه بینای چشم است، بنابراین در اثر آسیب به آن، دید مركزی چشم كم شده و علاوه برآن باعث كدورت در عدسی، قرنیه و آب مروارید در چشم می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha