سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 264301

چرب بودن مو، مشکلی است که خانم ها و آقایان بسیاری آن را تجربه می کنند.این مشکل باعث می شود حتی آرایش موها هم زیبا به نظر نرسد چون موها به هم می چسبد و کم پشت دیده می شود.

اگر موهای چرب آزارتان می دهد...

سلامت نیوز: چرب بودن مو، مشکلی است که خانم ها و آقایان بسیاری آن را تجربه می کنند.این مشکل باعث می شود حتی آرایش موها هم زیبا به نظر نرسد چون  موها به هم می چسبد و کم پشت دیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روزنامه خراسان ،چرب بودن پوست سر، عوارضی مانند خارش پوست سر، شوره و کثیف به نظر رسیدن موها را به دنبال دارد.در ادامه به دلایل این چربی اضافه و راه های طبیعی کاهش آن اشاره می کنیم :


3علت چربی موی سر
درماتیت
این بیماری شایع پوست بر بسیاری از افراد تاثیر می گذارد. درماتیت ممکن است در دوران کودکی شروع شود و معمولا به شکل لکه های زرد یا قرمز همراه با خارش و پوسته شدن بروز می کند و بیشتر در پوست سر صورت و گردن و دیگر قسمت های بدن که دارای فولیکول های مو و غدد سباسه است رخ می دهد.


نوع و جنس مو
نوع موی شما نیز مهم است. اگر موهای خوبی دارید، باید بدانید که شما هم مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فردار، ریشه های چرب تری دارند.


توازن نداشتن هورمونی
این مشکل در سن بلوغ و در نوجوانان شایع تر است، به خصوص در پسران که به این هورمون نیاز بیشتری دارند.اگر چه چربی پوست سر به بروز علایم بیشتر در مردان نسبت به زنان منجر می شود اما در دوران حاملگی و یائسگی نیز می تواند اثر منفی داشته و همچنین با مشکلات تیروئید مرتبط باشد.


راه های پیشنهادی برای درمان
موهایتان را مرتب بشویید
اغلب کسانی که موهای چربی دارند، باید روزی یک بار موهایشان را با شامپوی مخصوص بشویند چرا که شامپو کردن روزانه، چربی اضافه مو را از بین می‌برد.


روش صحیح شست وشوی موها
نکته جالب و حائز اهمیت این است که شست و شوی بیش از حدمی تواند پوست سر ‌را برای تولید چربی های طبیعی تحریک کند، به همین دلیل از شست و شوی چند باره مو پرهیز و حد تعا‌دل را رعایت کنید.در شست و شوی روزانه موی سر از ناخن‌هایتان استفاده نکنید و به اصطلاح مو را چنگ نزنید و فقط کمی شامپو روی پوست سر بریزید و به آرامی آن را شست و شو دهید.


  از رنگ کردن مکرر موهای چرب خودداری کنید
 موهای رنگ شده در ترشح چربی، بیشتر از غده های زیر پوست سر موثرند به همین دلیل چربی موها نیز بیشتر می شود.


از سرکه سیب استفاده کنید
یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید ؛ موهای خود را با شامپوهای ملایم و سپس با این محلول بشویید. چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از آب سرد شست و شو دهید.  این درمان باید 2 تا 3 بار در هفته تکرار شود.


استفاده از کاندیشنر یا حالت دهنده ممنوع
‌‌‌‌‌‌نکته قابل توجه و مهم در شست و شو با حالت دهنده‌های داخل حمام یا به اصطلاح کاندیشنر این است که این مواد می‌تواند در چرب شدن موموثر باشد. در صورتی که کف سر شما چرب و ساقه موهایتان خشک است، توصیه می‌شود از کاندیشنرفقط برای ساقه مو استفاده کنید.


به فرمولاسیون شامپو اهمیت بدهید
متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که در شست و شوی مو به نوع پوست سر توجه کنید چرا که شامپوی مخصوص موهای چرب، دارای فرمولاسیونی است که به کاهش چربی پوست سر کمک می‌کند.


محصولات سیلیکون دارممنوع
باید توجه داشته باشید برای پیشگیری از چرب شدن موها باید از مصرف محصولات حاوی سیلیکون اجتناب کنید.شامپوها، کرم‌ها و صاف کننده‌های موی حاوی سیلیکون موجب براق شدن و چرب به نظر رسیدن مو می‌شوند. همچنین با جلوگیری از ورود رطوبت به مو، موجب ترشح چربی و چرب شدن موها می‌شوند.


برس تان را مرتب بشویید
شاید برایتان جالب باشد بدانید، برسی که با آن موهایتان را شانه می کنید، در چرب شدن و کثیف به نظر رسیدن موهایتان موثر است چرا که بخشی از چربی و گرد و خاک روی دانه‌های شانه به پوست سر منتقل و با تحریک پوست سر موجب چرب شدن موهایتان می‌شود. برای پیشگیری از این موضوع توصیه می‌شود برس موهایتان را با صابون بشویید.
 
موی فر ازحرکت سبوم جلوگیری می کند و موجب چرب شدن ریشه مو می شود. افرادی که دارای موهای ضخیم تر هستند، فولیکول های زیادی دارند و فولیکول بیشتر، غدد سباسه بیشتری دارد  و درنتیجه موجب تولید چربی بیشتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha