حسن روحانی با شعار «مهندسی سلامت مردم ایران ‌زمین» به عرصه انتخابات قدم گذاشت.بیراه نیست اگر بگوییم این شعار در انتخاب او توسط مردم بی‌تاثیر نبود؛ مردمی كه به دنبال تغییرات بنیادین پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

بیم و هراس فعالان محیط‌زیست از امضای مجوز تراریخته ها از سوی وزیر بهداشت جدید

سلامت نیوز: حسن روحانی با شعار «مهندسی سلامت مردم ایران ‌زمین» به عرصه انتخابات قدم گذاشت.بیراه نیست اگر بگوییم این شعار در انتخاب او توسط مردم بی‌تاثیر نبود؛ مردمی كه به دنبال تغییرات بنیادین پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، پس از پیروزی در انتخابات، او حسن قاضی زاده هاشمی از خانواده قاضی‌زاده‌های معروف را به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برگزید. وزیری كه با دوربین و میكروفن‌ها ایاغ شده و با مطرح كردن طرح تحول سلامت توجه عده كثیری را به خود جلب كرد. هاشمی بلد بود از رسانه به نفع خود سود ببرد و مخاطبان خود را سیراب كند. هاشمی وزارتخانه‌ای را تحویل گرفت كه با تنش‌های بسیاری روبه‌رو بود. قیمت داروها در چند ماه آخر دولت دهم سیر صعودی داشت و بیماران با كمبود دارو روبه‌رو بودند. دلالان دارو پا را از بازار سیاه خود (ناصرخسرو) فراتر گذاشته و بساط‌شان را جلوی داروخانه‌های دولتی پهن كرده بودند.

هاشمی در بدو ورود قول داد كه اول مهر سال 92 یعنی دو ماه پس از شروع وزارتش قیمت دارو به ثبات رسیده و كمبود آن مرتفع شود. او با تاخیر یك هفته‌ای توانست افسار ارابه لجام گسیخته دارو را كشیده و قیمت‌ها را به ثبات برساند و آرامش نسبی به بازار دارو بازگشت. این در حالی بود كه دكتر ظریف، قبل از ورود به گود مذاكرات برجام، یكی از دلایل نشستن پای میز مذاكره را مشكلات دارویی و بیماران كشور عنوان كرده بود. شناسایی دانه درشت‌ها گرفتن پول‌ از بیمار به دور از چشم سازمان‌های نظارتی توسط پزشكان كه به زیرمیزی‌ معروف است، به امری عادی تبدیل شده بود. هاشمی به محض ورود، از برخی پزشكان زیرمیزی بگیر كه به دانه‌درشت‌ها معروف شدند، لیستی تهیه كرده و آن را به مراجع قضایی ارسال كرد. اما تهیه این لیست و اجرای طرح‌ تحول سلامت نه تنها سد راه گرفتن زیرمیزی‌ نشد بلكه دانه درشت‌ها وزیر را تهدید به استیضاح كردند. دلیل این تهدید در مصاحبه 24بهمن 1392 مسعود پزشكیان خفته است. پزشكیان كه در دوره قبل مجلس، عضو كمیسیون بهداشت و درمان بود در مورد دانه‌درشت‌ها به صراحت اعلام كرد: «نمایندگان با پزشكان معمولی قرارداد ندارند، بلكه با پزشكان آنچنانی قرارداد دارند». تصویب بودجه طرح تحول سلامت طرح تحول سلامت با فراز و نشیب‌های بسیار آغاز شد و بودجه آن با دردسرهای فراوان در سال92 به تصویب مجلس نهم رسید. در آن سال و حین تصویب بودجه سال93، عبدالرضا مصری، نماینده مجلس پشت تریبون قرار گرفت و درخواست كرد: «بودجه پیشنهادی دولت برای شروع طرح تحول سلامت به بیمه‌ها تعلق گیرد چرا كه بیمه‌ها بار این طرح را به دوش می‌كشند». آن روز پنج‌شنبه بود و اعضای كمیسیون بهداشت و درمان در مجلس حاضر نبودند تا جلوی این درخواست را بگیرند، این شد كه بودجه طرح تحول سلامت به بیمه‌ها رسید. اما فشار رسانه‌ها كه در گزارش‌های خود این اتفاق را به شوخی مجلس با سلامت مردم تعبیر كرده بودند، در كنار اعتراض اعضای كمیسیون سلامت باعث شد این مصوبه به كمیسیون تلفیق برود. در كمیسیون تلفیق نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند كه بودجه به وزارت بهداشت تعلق گیرد. با تزریق این بودجه طرح تحول سلامت كلید خورد. طرحی مطلوب همگان طرح تحول سلامت مطلوب بسیاری از مردم به‌خصوص مردم مناطق محروم بود و موجب شد خانه‌های بهداشت كه به مخروبه‌های بی‌ساكن تبدیل شده بودند، دوباره راه افتادند.

از سوی دیگر به حقوق پزشكانی رسیدگی شد كه در مناطق دور افتاده و محروم، خدمت می‌كردند و سال‌ها افزایش حقوقی را شاهد نبودند. پزشكانی كه با سلامت بیش از 23میلیون ایرانی سر و كار داشتند اما این طرح سیر صعودی خود را ادامه نداد و به تدریج شرایط به قبل از دوران طرح تحول سلامت بازگشت؛ چرا كه بیمه‌های درمانی از پس هزینه‌های بیماران بر نیامدند و بدهی‌ آن‌ها به داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و پزشكان افزایش یافت. این زنجیره معیوب، داروسازان را به مرز ورشكستگی كشانده و فروش دارو به داروخانه‌داران محدود شد. وزیر اینجا، وزیر آنجا، وزیر همه جا پس از گذشت چند سال، هاشمی، وزیر بهداشت وقت خود را صرف مسائل دیگری كرد كه با بهداشت و درمان ارتباطی نداشت. به عنوان مثال در حادثه منا، به عنوان نماینده دولت در منا حاضر شد تا از نزدیك این حادثه را مدیریت كند. در حالی كه هاشمی وزیر بهداشت بود نه وزیر امور خارجه، اما او به سرعت خود را به منا رساند تا ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار دهد. در آن زمان پرستاران، آزمایشگاهی‌ها، پرسنل و متخصصان رادیولوژی و... به شرایطی كه طرح تحول سلامت برای آن‌ها به وجود آورده، معترض بودند و به دفعات متعدد جلوی ساختمان وزارت بهداشت تجمع كردند. اما بی‌اعتنایی وزیر بهداشت و معاونانش آن‌ها را خسته كرد و دیگر حتی تجمع‌ هم جواب نمی‌داد. خودت بمال وزیر معروف شد. به نظر می‌رسد وزیر بهداشت و درمان امسال خواهش‌های خود را فراموش كرده است. او كه خواهش می‌كرد مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند، پس از انتخابات در یكی از سخنرانی‌هایش گفت: «بالاخره همینی است كه هست. شما رای دادید، رییس جمهور و نماینده انتخاب كردید. بیخود اعصاب و روان همدیگر را آزار ندهیم. فعلا همین است». حرف‌های جنجالی هاشمی حتی با شعارهای طرح تحول سلامت نیز فرسنگ‌ها فاصله داشت. در یكی از سفرهای استانی وزیر بهداشت، نانوای بجستانی میانسالی از هزینه سنگین فیزیوتراپی گلایه می‌کند. هاشمی به او پاسخ می‌دهد: «خودت فیزیوتراپی كن دیگر... کاری ندارد فقط باید بمالی دیگر!»

حاشیه های بیماری «اس ام آی» نیز گریبان گیر این وزیر شده است. بیماری «اس‌ام‌ای» به عنوان آتروفی عضلانی نخاعی نیز شناخته می‌شود. در این بیماری عضلات شل شده و اختلال در راه رفتن، کنترل سر و گردن و عملکرد بلع و تنفس ایجاد می‌شود. این بیماری داروی داخلی ندارد و اجازه ورود داروهای خارجی آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی صادر نمی‌شود. خانواده این بیماران به‌تازگی تجمعات زیادی داشتند اما وزیر بهداشت با حضور در صدا و سیما آب پاكی را روی دست همه‌شان ریخت. او در پاسخ به این سوال كه چرا اجازه ورود داروهای اس‌ام‌ای صادر نمی‌شود، گفت: «مردم اجازه می‌دهند برای دو، سه سال عمر بیشتر ما هر سال یك میلیارد هزینه كنیم؟ ما از این بیماری‌ها متعدد داریم كه هزینه‌های فوق‌العاده زیادی دارند در عین حال طول عمر بیمار پایین و محدود است». استعفا قبل از استیضاح علی نوبخت، رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از استعفای هاشمی از وزارت بهداشت به این اقدام واكنش نشان داده و می‌گوید: «به نظر من استعفای آقای هاشمی فرار رو به جلو محسوب می‌شود چرا كه یك هفته قبل از استعفای وزیر بهداشت، با امضای 35نماینده مجلس استیضاح قاضی‌زاده هاشمی کلید خورده بود». شاید این استیضاح براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۶ كلید خورده باشد. گزارشی که دلیل کسری بودجه قابل توجه و هنگفت سازمان بیمه سلامت را به دلیل اجرای طرح تحول سلامت می‌داند. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هزینه اجرای این طرح در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ افزایشی ۱۵۲ درصدی داشته است. انتخاب سرپرست وزارت بهداشت و درمان هاشمی پس از بروز اختلاف با محمدباقر نوبخت در خصوص بودجه وزارت بهداشت و درمان، استعفا داد. او دلیل استعفای خود را اعتراض به كاهش بودجه سلامت و پرداخت نكردن به موقع این بودجه عنوان كرد. اما وزیر بهداشت به مساله مهم دیگری اشاره كرده و گفت: «می‌خواهند دوباره گرفتن زیرمیزی شروع شود!» در حالی كه زیرمیزی‌ها همچنان وجود دارند و در دوره وزارت هاشمی هرگز به نقطه صفر نرسیدند. استعفای هاشمی از سوی رییس جمهوری پذیرفته شد تا جنجال‌ها فروكش كند. روحانی سعید نمكی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی كرد.

این در حالی بود كه نمایندگان در مجلس و كمیسیون بهداشت و درمان اعلام كردند كه سرپرست را قبول نمی‌كنند چرا كه اوضاع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مساعد نیست.

محصولات تراریخته تعیین تكلیف می‌شوند؟

دوستدارن و فعالان محیط‌زیست تلاش كردند تا سعید نمكی صندلی سبز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را تصاحب نكند اما روز 15بهمن، سرنوشت سلامت 80میلیون ایرانی با ۲۲۹ رای موافق (از ۲۵۹ رای) به دست سعید نمكی سپرده شد. سعید نمكی در همایش ملی صنعت و خدمات سبز گفت: «شکارچیان می‌گویند، اگر می‌خواهی پرنده را بزنی، باید جلویش را نشانه بگیری و اگر خودش را نشانه بگیری، گلوله به جای خالی پرنده خواهد خورد. در نظام سلامت ما همیشه به جای خالی می‌زنیم».

اما این سخنان كه به «شكار‌دوست بودن سعید نمكی» مشهور شد، دلیل مخالفت فعالان محیط‌زیست برای تكیه زدن بر مسند وزارت نمكی نیست. اعتقاد او به «محصولات تراریخته» است كه این فعالان را به تكاپو انداخته است. آنان معتقدند كه 28 کشور اروپایی مصرف این محصولات را ممنوع کرده‌اند. شاید به دلیل هجمه رسانه‌ها و فعالان محیط‌زیست بود كه مجوز محصولات تراریخته از سوی وزارت بهداشت امضا نشد اما حالا با روی كار‌آمدن نمكی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی این بیم و هراس وجود دارد كه مجوز محصولات تراریخته امضا شود و این محصولات به بازارهای ایران راه یابند.

تودلی كارانه‌های 200میلیاردی پزشكان جایگزین زیرمیزی شدند؟

اورژانس بسیار كثیف است. روی پتوی تخت لكه‌های خون خودنمایی می‌كند. آن را عوض می‌كنم اما رد خون روی پتوهای دیگر و حتی زمین تمامی ندارد. اعتراض كه می‌كنم یكی از پرستاران می‌گوید: «جای تشكر كردن است؟ از وقتی آمدید فقط گفتید اینجا كثیف است. این بی‌ادبی شماست». با پرستار دیگری همكلام شدم. او از شرایط كاری خود ناراضی بوده و می‌گوید: «شرایط بیمارستان‌ها برای كار اصلا خوب نیست. در بیمارستان ما نیروهای خدماتی را تعدیل كرده‌اند و در حال حاضر یك نفر چند بخش را تمیز می‌كند». او به سختی كار پرستاران هم اشاره كرده و می‌افزاید: «بیماران و همرا‌هان‌شان فقط پرستارها را می‌بینند و تمام اذیت و آزارها را پرستارها را نشانه می‌گیرد. بیمارها می‌ترسند با دكترها بحث كنند. می‌گویند شاید دكتر پروسه درمان را ادامه ندهد و بیمارمان اذیت شود». یكی از درد‌دل‌های این پرستار از حقوق پرستاران است و می‌گوید: «پرستارهای زیادی به كشورهای پیشرفته مهاجرت كردند، چون اینجا قدرشان را نمی‌دانند. پرستارها در ایران مجبورند جای چند نفر كار و در عوض حقوق ناچیزی دریافت كنند. اما در كشورهای توسعه یافته جایگاه و حجم كار پرستار مشخص است. در یكی از بیمارستان‌ها اعلام كردند كه 400هزار تومان از حقوق پرستارها كم می‌كنند و همه نیروها را نگه می‌دارند. در غیر این صورت مجبورند نیروهای‌شان در بخش پرستاری را تعدیل كنند. پرستارها شرایط همكاران خودشان را می‌دانند به همین دلیل قبول كردند كه حقوق‌شان كاهش یابد اما همكاران‌شان بیكار نشوند».

به گفته این پرستار، «پزشكان نه تنها با مشكلات پرستاران دست به گریبان نیستند، بلكه كارانه‌های‌شان گاه تا 200میلیون تومان هم می‌رسد».اگر این ادعا درست باشد «كارانه‌های نجومی قانونی، جایی برای زیرمیزی نگذاشته‌اند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha