شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 264491

مغزدانه ها و کره مغزدانه ها گزینه های خوبی برای تقویت سلامت هستند زیرا سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی مختلف هستند.

چاق کننده‌های با ارزش!

سلامت نیوز: مغزدانه ها و کره مغزدانه ها گزینه های خوبی برای تقویت سلامت هستند زیرا سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی مختلف هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، رژیم غذایی ما به طور معمول بر اساس اهداف سلامت و ذائقه شخصی شکل می گیرد و میزان کالری موجود در غذاهای مصرفی شاید در جایگاه بعدی قرار بگیرد. اگر حفظ یا کاهش وزن را هدف گذاری کرده اید، دریافت کالری به میزان کافی نیز مورد توجه قرار می گیرد. اما حتی در یک رژیم غذایی روزانه متعادل و به خوبی تنظیم شده نیز همچنان فضا برای لذت بردن از برخی مواد غذایی مورد علاقه و حتی پر کالری وجود دارد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، متعادل کردن میزان کالری دریافتی و تامین نیازهای تغذیه ای برای حفظ سلامت کلی بدن اهمیت دارد. برای بهترین انتخاب ها باید به محتوای کلی رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. در ادامه با برخی مواد غذای پر کالری اما مغذی و مفید بیشتر آشنا می شویم.


مغزدانه ها و کره مغزدانه

مغزدانه ها سرشار از چربی بوده و کالری بالایی دارند. یک گرم چربی دارای نه کالری است، در شرایطی که یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین تنها چهار کالری دارد. مغزدانه ها و کره مغزدانه ها گزینه های خوبی برای تقویت سلامت هستند زیرا سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی مختلف هستند. چربی های تک و چند غیراشباع سالم موجود در مغزدانه ها با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی نیز مرتبط هستند. محتوای پروتئین این مواد غذایی احساس سیری را تقویت کرده و در مقایسه با تنقلات پر کالری و فاقد مواد مغذی، مانند چیپس و کلوچه، گزینه به مراتب بهتری محسوب می شوند. مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف مغزدانه ها می تواند به کاهش وزن و پیشگیری از افزایش وزن نیز کمک کنند. البته نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید.

کالری: حدود 85 تا 100 کالری در هر وعده با توجه به نوع مغزدانه

آووکادو

آووکادو میوه ای مغذی و پر کالری است. این میوه سرشار از چربی های تک غیراشباع دوستدار قلب است و همچنین منبع خوبی برای مواد مغذی دیگر مانند مس، فولات، فیبر و ویتامین K محسوب می شود. چربی موجود در آووکادو به عنوان یک تقویت کننده مواد مغذی عمل کرده و به بدن در جذب مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K از غذاهای دیگر کمک می کند.

کالری: حدود 240 کالری در هر آووکادو

دانه های چیا

دانه های چیا سرشار از کالری و مواد مغذی هستند. آنها نه تنها منبعی عالی برای فیبر محسوب می شوند، بلکه حاوی کلسیم، پروتئین، اسیدهای چرب امگا-3، روی، و مس نیز هستند. دانه های چیا ممکن است به کاهش فشار خون کمک کرده و به لطف چربی های سالم مانند آلفا لینوئیک اسید (ALA) و امگا-3 از خواص ضد التهاب برخوردار هستند.

کالری: حدود 70 کالری در هر قاشق غذاخوری

روغن زیتون

روغن زیتون منبعی عالی برای چربی های تک غیر اشباع است که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. به لطف اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6، و ویتامین های E و K، روغن زیتون فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند. این محصول می تواند به بهبود هر چیزی از عملکرد مغز تا مدیریت وزن کمک کند. البته برای بهره‌مندی از این فواید باید روغن زیتون 100 درصد فوق بکر را استفاده کنید.

کالری: حدود 120 کالری در هر قاشق غذاخوری

لبنیات

محصولات لبنی گزینه خوبی برای دریافت پروتئین، کلسیم، ویتامین D، پتاسیم و باکتری های خوب هستند که به تقویت سلامت گوارش کمک می کنند. اگرچه هر دو دسته کم چرب و پر چرب دارای این مواد مغذی هستند، اما انواع پر چرب مزه ای غنی‌تر داشته و در ایجاد احساس سیری نسبت به همتایان کم چرب خود بهتر عمل می کنند. همچنین، احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر ادامه داشته و این شرایط ممکن است به کاهش وزن کمک کند. اما اگر به طور منظم لبنیات پر چرب مصرف می کنید باید به محتوای چربی اشباع موجود در آنها توجه داشته و دریافت چربی اشباع از منابع دیگر را به حداقل برسانید.

کالری: حدود 149 کالری در هر فنجان شیر کامل

شکلات تلخ

کاکائو یا شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها و دیگر مواد مغذی سالم هستند. شکلات تلخ با کیفیت بالا سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، مس و برخی مواد معدنی دیگر است. با توجه به محتوای مواد مغذی، شکلات تلخ ممکن است به بهبود عملکرد مغز، کاهش خطر بیماری قلبی، و بهبود فشار خون کمک کند. همانند روغن زیتون، هرچه کیفیت شکلات تلخ بیشتر باشد از فواید بیشتری نیز بهره‌مند خواهید شد. از این رو، انتخاب محصولاتی که حداقل 70 درصد کاکائو دارند را مد نظر قرار دهید.

کالری: حدود 155 کالری در هر اونس (28 گرم)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha