یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 264501

وزارت بهداشت، ادعای یکی ازاعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر مشاهده مواردی از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در کشور را تکذیب کرد.

ضرورت آمادگی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی

سلامت نیوز:وزارت بهداشت، ادعای یکی ازاعضای کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس مبنی بر مشاهده مواردی از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در کشور را تکذیب کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روی خروجی سایت خانه ملت خبری  آمده بودمبنی بر این که مواردی از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در کشور مشاهده شده است، اما یک روز پس از انتشار آن، خبری روی خروجی سایت وزارت بهداشت(وبدا) قرار گرفت که این نقل قول  را تکذیب می کرد.
محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تمامی تمهیدات لازم برای مواجهه با همه گیری آنفلوآنزا از ابتدای فصل سرما تاکنون به کار گرفته شده است.
وی با بیان این مطلب که هم اکنون آنفلوآنزایی به نام آنفلوآنزای خوکی در ایران نداریم، افزود: ویروس های آنفلوآنزای فصلی که همه ساله در جهان در فصل سرما شایع می شوند، شامل سه نوع آنفلوآنزای H۱N۱(در گذشته اصطلاحا به این نوع، آنفلوآنزای خوکی گفته می شد)، آنفلوآنزای H۳N۲ و آنفلوآنزای نوع B است که هر سه نوع این ویروس ها می تواند منجر به ایجاد همه گیری های آنفلوآنزای فصلی در فصل سرما در همه جای دنیا شود.
این در حالی است که همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است به تازگی گزارش‌هایی رسیده که نشان می‌دهد تعدادی از افراد در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند، بنابراین در این شرایط، رعایت بهداشت عمومی باید مورد توجه قرار گیرد و آموزش‌های لازم ارائه شود.
در همین حال، عضو کمیسیون بهداشت و درمان، خواستار ورود وزارت بهداشت به این موضوع شده و درخواست کرده است، موارد مشکوک را شناسایی کند تا اقدامات درمانی به سرعت برای افراد مبتلا به این بیماری انجام شود.
هاشمی بر ضرورت نظارت بر  اماکن عمومی همچون مهدهای کودک‌، مدارس و دانشگاه‌ها، تاکید کرد و گفت: آنفلوآنزای خوکی از نوع H۱N۱ یک بیماری ویروسی بوده که در چند دهه گذشته همچون آنفلوآنزای پرندگان به طور اختصاصی از حیوان ناقل این ویروس  قابل انتقال است.
این بیماری از انسانی به انسان دیگر هم قابل سرایت است که اغلب از راه تنفس بزاق و سرفه صورت می‌گیرد و با نشانه‌هایی همچون تب، گلودرد، سرگیجه، خستگی درد در ناحیه مفاصل و عضلات ظاهر می شود و در موارد جدید تهوع و اسهال هم مشاهده شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha