محققین موفق به تولید سلول های تیروئیدی موسوم به تیروسیت ها با استفاده از سلول های بنیادی جنینی مهندسی ژنتیکی شدند که باعث رفع اختلالات تیروئیدی می شود.

تولید سلول های تیروئیدی با استفاده از سلول های بنیادی

سلامت نیوز: محققین موفق به تولید سلول های تیروئیدی موسوم به تیروسیت ها با استفاده از سلول های بنیادی جنینی مهندسی ژنتیکی شدند که باعث رفع اختلالات تیروئیدی می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا ، یافته های جدید که در مجله Stem Cell Reports به چاپ رسیده است گامی اولیه به سمت ایجاد پروتکلی مشابه برای تولید تیروسیت های انسانی از سلول های بنیادی انسانی و درمان بیماری های تیروئیدی یا درک بهتر این بیماری ها است.


به گزارش ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی،این محققان سلول های بنیادی جنینی موش را برای بیان یک سوئیچ ژنتیکی خاص موسوم بهNkx2-1 مهندسی کردند که این سوئیچ ژنتیکی برای تکوین تیروئید بسیار مهم محسوب می شود.


بر اساس این گزارش، محققان در ادامه سلول های بنیادی را از طریق مسیرهای متنوعی راهنمایی کردند که در برخی از آن Nkx2-1 برای بازه های زمانی کوتاه مدت خاموش یا روشن بود و همین بازه زمانی کوتاه برای روشن شدن ژن های مورد نیاز برای تولید سلول های تیروئیدی کافی بوده است.


دانشمندان امیدوارند که این مطالعه بتواند منجر به ایجاد تکنولوژی های مهندسی درمانی یا مبتنی بر سلول های بنیادی شود که قادر به بهبود کیفیت زندگی بسیاری از افرادی باشند که از اختلالات تیروئیدی رنج می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha