درحالی داروی بی‌حسی دندانپزشکی به دلیل بی‌تدبیری سازمان غذا و دارو طی ماه‌های اخیر با مشکل جدی مواجه شده است که این دارو در بازار آزاد با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت «کارپول» دندان پزشکان را بی‌حس کرد

سلامت نیوز:درحالی داروی بی‌حسی دندانپزشکی به دلیل بی‌تدبیری سازمان غذا و دارو طی ماه‌های اخیر با مشکل جدی مواجه شده است که این دارو در بازار آزاد با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، «کارپول» بی‌حسی دندان‌پزشکی یکی از داروها و موارد استراتژیک دندان‌پزشکی است و موضوع تولید، واردات و توزیع آن چند وقتی است مورد بحث دندانپزشکان قرار گرفته است.

طی هفته‌های اخیر و همزمان با نوسانات بی‌سابقه نرخ ازر، کارپول بی‌حسی دندان‌پزشکی در کشور کم‌یاب شد و دندان‌پزشکان برای تامین نیاز مصرفی خود به دردسر افتادند به طوری‌که درحال حاضربسیاری از آنها مجبور هستند این دارو را با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد تهیه کنند. همین موضوع باعث شد تا مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ «گرانی عجیب بی حسی دندانپزشکی» در سامانه «فارس من» خواستار بررسی این موضوع توسط خبرنگاران شوند.

بی‌تدبیری سازمان غذا و دارو

برای بررسی موضوع به سراغ قاسم صادقی، رئیس اداره دندان‌پزشکی وزارت بهداشت رفتیم، وی درخصوص دلایل بروز این مشکلات برای دندان‌پزشکان توضیح داد: کارپول داروی اساسی در خدمات دندانپزشکی بوده و مانند داروی بیهوشی در جراحی را عمل می‌کند، متأسفانه همکاران ما در سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان داخلی برنامه‌ریزی مناسبی برای تأمین ماده بی‌حسی دندانپزشکی نداشتند.

وی افزود: «کارپول» دندانپزشکی از شهریور ماه با کمبود مواجه شده و در جلساتی که با مسئولین سازمان غذا و دارو و مدیر وقت کارخانه تولید کننده و سایر شرکت‌ها داشتیم، قرار شد تا اوایل آبان ماه این مشکلات برطرف شود و تولید به حد مناسبی برسد اما متأسفانه تاکنون مشکلات حل نشده و علیرغم وعده‌های شرکت‌های تولید کننده هنوز مشکلات باقی است و دارو به اندازه کافی وارد بازار نشده است.

قاچاق معکوس عامل گرانی

صادقی در خصوص سایر دلایل کمبود کارپول دندانپزشکی گفت: قاچاق معکوس یکی دیگر از این دلایل بوده و از آنجا که قیمت کارپول تولید داخل ارزان تر بوده قاچاق معکوس صورت گرفته است.

رئیس اداره دندان‌پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی که تغییرات قیمتی و مسائل ارزی به وجود می‌آید، تقاضا القایی زیاد شده و در بازار کمبود ایجاد می‌شود، مسئله اصلی عدم تولید مناسب داروی داخلی بوده است و مسئولان سازمان غذا و دارو باید مجوز اورژانسی برای واردات و تأمین آن می‌دادند که این کار صورت نگرفته است، همچنین تدابیری برای مواقع بحرانی اندیشیده نشده است.

وعده‌های بی سرانجام سازمان غذا و دارو

وی افزود: در حال حاضر قیمت آزاد دارو به نسبت  قیمت مصوب دولتی ۶ برابر بیشتر است و امیدواریم مسئولان سازمان غذا و دارو تصمیم گیری در این زمینه اتخاذ کنند.

رئیس اداره دندان‌پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: چندین جلسه با مسئولان سازمان غذا و دارو برگزار شده و آنها به ما اعلام کردند که اوایل بهمن‌ماه این مشکل رفع خواهد شد و تاکنون مشکلات رفع نشده است. ما در حال پیگیری جدی این موضوع هستیم و مسئولان سازمان غذا دارو در آخرین وعده خود اعلام کردند که با افزایش مراکز توزیع و اضافه شدن تولید کننده سوم به بازار، این مشکل تا اوایل اسفندماه حل خواهد شد.

بازار سیاه فروش «کارپول»

برای بررسی موضوع به سراغ روسای انجمن‌های دندانپزشکی شهرستان‌ها رفتیم تا وضعیت موجودی ماده بی‌حسی دندانپزشکی در سایر شهرها را جویا شویم.

بهنام عباسیان رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ارومیه در این خصوص گفت: متاسفانه کمبود کارپول به معضل کشوری تبدیل شده است، مسئولان وزاتر بهداشت کم شدن تولید را عامل بروز این مشکل می‌دانند همچنین اعلام کرده‌اند توزیع کارپول‌های وارداتی انجام نشده است، با وجود این مشکل کشیدن و ترمیم دندان برای دندانپزشکان به‌صرفه نیست به دلیل اینکه تعداد مواد بی‌حسی که در اختیار همکاران قرار می‌گیرد کفاف ویزیت بیماران را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در ارومیه تعداد کارپولی که در اختیار پزشکان قرار گرفت برای یک ماه چهار بسته و برای ماه بعد دو الی سه بسته بوده است ولی متاسفانه به دلیل اینکه این تعداد باید در اختیار تمام مراکز دولتی و خصوصی قرار بگیرد تقسیم آنها با دشواری مواجه است و برخی از همکاران ما مجبورند کارپول را به صورت از بازار آزاد تهیه کنند.

این دندانپزشک با بیان اینکه طی این مدت قیمت مواد بی‌حسی دندان نیز با افزایش قیمت چند برابری همراه بوده گفت: این مواد در بازار آزاد با قیمت‌های ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند درحالی که نرخ دولتی آن بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان است وکسی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند.

عباسیان با بیان اینکه از اول شهریور مشکلات به وجود آمده است توضیح داد: لازم است مسئولان سازمان غذا و دارو تدابیر لازم را در این زمینه اخذ کنند.

افزایش  ۵۰درصدی قیمتمواد بی‌حسی

مهراب زارعی رییس انجمن دندانپزشکان خوزستان در اینباره به خبرنگار فارس گفت: طی ماه‌های قبل کارپول به قیمت بسته ای ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان به دست دندانپزشکان می رسید و در حال حاضر با افزایش قیمت ۵۰درصدی باید این مواد بی‌حسی را تهیه کرد و در بازار آزاد به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی گفت: در خوزستان نیز کمبود وجود دارد و در پنج ماه گذشته توانستیم به هر دندانپزشک ۵ بسته اختصاص دهیم و بسیاری از پزشکان مجبور به تهیخ مواد بی‌حسی از بازار آزاد شده‌اند.

زارعی با بیان اینکه هر بسته کارپول دندانپزشکی شامل ۵۲  عدد ماده بی‌حسی است گفت: در استان خوزستان ۱۲۰۰ دندانپزشک وجود دارد که باید حدود ۶ هزار بسته ماده بی‌حسی به طور معمول بین آنها توزیع می‌شد که متاسفانه به دلیل کمبود با مشکل مواجه شده‌ایم.

حال باید دید مسئولان سازمان غذا و دارو طی روزهای آینده چه تدبیری برای رفع این مشکل در نظر خواهند گرفت و اینبار به وعده خود درخصوص رفع این معضل که به سلامت مردم مربوط است عمل خواهند کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha