اید در نگاه اول تاخیر چند ماهه بیمه ها در پرداخت مطالبات داروخانه هاماجرایی قدیمی و سوژه ای تکراری باشد اما واقعیت قضیه این است که تاخیرهای چندین ماهه سازمان های بیمه گر، داروخانه های کشور را با مشکلات متعدد مالی رو به رو و بنا به گفته رئیس انجمن داروسازان ایران آن ها را ناچار به استقراض از بانک ها و ناتوانی در تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کرده است.

سلامت نیوز : بیشترین مطالبات داروخانه ها از سازمان تامین اجتماعی با حدود ۷۰ میلیارد تومان است
شاید در نگاه اول تاخیر چند ماهه بیمه ها در پرداخت مطالبات داروخانه هاماجرایی قدیمی و سوژه ای تکراری باشد اما واقعیت قضیه این است که تاخیرهای چندین ماهه سازمان های بیمه گر، داروخانه های کشور را با مشکلات متعدد مالی رو به رو و بنا به گفته رئیس انجمن داروسازان ایران آن ها را ناچار به استقراض از بانک ها و ناتوانی در تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کرده است.
تاخیر ۷ ماهه بیمه تامین اجتماعی و ۴ ماهه بیمه خدمات درمانی و ۵ ماهه بیمه نیروهای مسلح در پرداخت مطالبات ۱۰ هزار داروخانه سراسر کشور منجر به بدهی های کلان بیمه ها به داروخانه ها شده است و براساس گزارش ها تنها بیمه تامین اجتماعی در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان به داروخانه ها بدهی دارد.اما ضرر این بدقولی ها و تاخیرها در پرداخت بدهی ها تنها گریبان داروخانه ها را نمی گیرد که تبعات آن بیماران را درگیر می کند.
چرا که این مسئله باعث می شود که داروخانه هایی که با رقم های بیشتری از مطالبات مواجه هستند در مرز ورشکستگی قرار گیرند و نتوانند داروهای روز مورد نیاز بیماران را تهیه کنند و بیمار برای تهیه آن دفترچه به دست از این داروخانه به آن داروخانه سرگردان باشد اما این مسئله همه تبعات تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات داروخانه ها نیست چرا که بنا به گفته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ، داروخانه دارها هشدار داده اند در صورت عدم اجرای تعهدات قانونی از سوی بیمه ها، داروخانه هادفترچه های بیمه را پذیرش نمی کنند و داروهای تجویزی را به صورت آزاد ارائه می دهند که در این صورت دود آن به چشم بیماران می رود و آن ها مجبورند که علاوه بر سهم خود، سهم بیمه ها را در خرید دارو نیز بپردازند که بسیاری از بیماران از پرداخت آن ناتوان هستند اما قبل از این اتفاق یعنی نپذیرفتن دفترچه های بیمه از سوی داروخانه دارها، انجمن داروسازان در نامه ای به مجلس و سازمان نظام پزشکی خواستار پیگیری عدم پرداخت مطالبات داروخانه ها از سوی بیمه ها شده و اعلام کرده در صورت ادامه این تاخیرها داروخانه ها دفترچه های بیمه را پذیرش نمی کنند گرچه بنا به گفته رئیس کمیسیون بهداشت این تهدید بیشتر شبیه شوخی است تا جدی. اما در عین حال وی تاکید کرد مجلس در اسرع وقت این موضوع را با فراخوان سازمان های بیمه پیگیری می کند.

تاخیر در پرداخت مطالبات مشکل دائمی داروخانه هاست
دکتر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان ایران در این باره به خراسان گفت: تاخیرهای زیاد در پرداخت صورت حساب های داروخانه ها از سوی بیمه ها مشکل دائمی داروخانه هاست اما اعتنایی به آن از سوی مسئولان نمی شود.
وی افزود: در حالی که این اقدام غیرقانونی است و باعث مشکلات متعدد مالی برای داروخانه ها می شود.دکتر مژدهی آذر در پاسخ به این سوال که در قانون چه مهلتی برای پرداخت صورت حساب ها از سوی بیمه ها تعیین شده گفت: براساس قانون بیمه خدمات درمانی، بیمه ها باید ۶۰ درصد مطالبات را هنگام ارائه صورت حساب های طرف قرارداد مراکز درمانی، پاراکلینیکی، پیراپزشکی و داروخانه ها بپردازند و ۴۰ درصد بقیه آن را حداکثر تا ۲ ماه به این مراکز بپردازند اما این قانون مورد بی توجهی سازمان های بیمه است و پرداخت مطالبات همواره با تاخیرهای ۶ تا ۷ ماهه روبه روست
.وی افزود: در حال حاضر بیشترین مطالبات داروخانه ها از سازمان تامین اجتماعی است که حدود ۷ ماه تاخیر در پرداخت ها دارد و در مجموع حدود ۷۰ میلیارد تومان به ۱۰ هزار داروخانه سراسر کشور بدهکار است که رقم بالایی است.

برخی داروخانه ها مجبور به استقراض ازبانک هاشده اند
بنا به گفته مژدهی آذر بیمه خدمات درمانی نیز ۴ ماه و بیمه نیروهای مسلح ۵ ماه تاخیر در پرداخت دارد.رئیس انجمن داروسازان تصریح کرد: بر اثر تاخیر در پرداخت ها تعدادی از داروخانه ها در مرز ورشکستگی قرار گرفته اند و توان تهیه داروهای روز و مورد نیاز بیماران را ندارند. علاوه بر این که برخی از آن ها به شرکت های پخش دارو بدهکارند و ناچار به استقراض از بانک ها برای پرداخت بدهی شده اند.

وی افزود: هم چنین برخی از گزارش ها به تازگی رسیده که حاکی از این است که تعدادی از داروخانه ها در تهران و برخی کلان شهرها با نصب پلاکارد اعلام کرده اند که «از ارائه دارو با دفترچه بیمه به ویژه بیمه تامین اجتماعی معذوریم» و این مسئله باعث سرگردانی بیماران و تحمیل هزینه های دارو به آن ها می شود.

این مسئول همچنین گفت: قبل از سال با وزیر رفاه برای رسیدگی به این موضوع مکاتبه کردیم که هیچ پاسخ یا اقدام عملی از سوی وی مشاهده نشد که نشان از بی توجهی وزارت رفاه به تاخیر در پرداخت مطالبات ومشکلات داروخانه هاست. روز پنج شنبه هفته گذشته نیز درنامه ای به مجلس و رئیس کمیسیون بهداشت و سازمان نظام پزشکی خواستار پیگیری و بررسی موضوع تاخیر در پرداخت مطالبات شدیم و اعلام کردیم اگر در به روز کردن پرداخت مطالبات اقدامی از سوی سازمان های بیمه صورت نگیرد تمامی داروخانه ها از پذیرش و ارائه دارو با دفترچه بیمه خودداری می کنند و این مسئله برخلاف خواست جامعه داروسازان است.

اما تنها راه حلی است که پیش رو داریم.وی افزود: متاسفانه داروخانه ها سال جدید را با مطالبات پرداخت نشده و بدقولی بیمه ها  آغاز کرده اند و باید هرچه سریع تر اقدامی برای حل این مشکل صورت گیرد.
دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با اشاره به نامه انجمن داروسازان به مجلس برای پیگیری وضعیت نابه سامان پرداخت مطالبات داروخانه ها به خراسان گفت: متاسفانه عمل نکردن به تعهدات از سوی بیمه ها یکی از موارد گلایه مندی های مجلس به بیمه ها و عملکرد نامناسب آن هاست.

وی افزود: البته بررسی ها حاکی از آن است که پرداخت های برخی از سازمان های بیمه نسبت به گذشته بهتر شده است اما همواره به طور متوسط ۳ تا ۴ماه تاخیر وجود دارد و این مسئله باعث ایجاد مشکلات متعدد برای داروخانه و سایر مراکز درمانی شده است.

بنا به گفته رئیس کمیسیون بهداشت پیگیری هایی که در گذشته داشتیم حاکی از آن بود که کمبود منابع مالی باعث بروز تاخیر در پرداخت مطالبات است اما به این دلیل نمی توان داروخانه ها را با مشکل مواجه کرد.وی افزود: اگر مشکل تاخیر در پرداخت به دلیل کمبود منابع مالی است، باید شورای عالی بیمه و دولت هرچه زودتر در تامین منابع مالی اقدام کنند، چرا که ادامه وضعیت موجود به صلاح بیماران نیست.

مجلس بافراخوان بیمه ها موضوع راپیگیری می کند
دکتر شهریاری در پاسخ به این که در صورت اجرای تهدید عدم پذیرش دفترچه بیمه از سوی داروخانه ها چه وضعیتی به وجود خواهد آمد گفت: این تهدید بیشتر شبیه شوخی است و امیدواریم کار به آن جا نرسد.

وی افزود: مجلس در اسرع وقت با فراخوان سازمان های بیمه موضوع را پیگیری می کند.دکتر ادیانی معاون درمان سازمان بیمه خدمات درمانی نیزدر این باره به خراسان گفت: بیمه خدمات درمانی در حال حاضر بهترین وضعیت پرداخت ها را در طی سال های گذشته در پرداخت مطالبات داروخانه ها داشته است.

وی افزود: بیمه خدمات درمانی یک تا ۲ ماه در پرداخت مطالبات داروخانه ها تاخیر دارد و در برخی استان ها تنها در پرداخت مطالبات دی و بهمن تاخیر وجود دارد.بنا به گفته این مسئول اسناد و صورت حساب های اسفندماه داروخانه ها، در فروردین (ماه جاری) تحویل بیمه شده است که در حال بررسی است. بنابراین تاخیر زیادی وجود ندارد.
منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha