زخم بند نانوكامپوزیت هوشمند حساس به عفونت به همت یك ایرانی مهندسی پزشكی ساخته شد.

مهندس محمد مجملی رنانی، دانش آموخته كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر در گفت‌و‌گو ایسنا با اشاره به این كه تكمیل طرح زخم‌بند هیدروژلی هوشمند حساس به عفونت موفق به ساخت زخم‌بند نانوكامپوزیت هوشمند حساس به عفونت شده است، خاطرنشان كرد: كامپوزیت‌ها دو یا چند ماده با خاصیت متفاوت متشكل از فاز زمینه و فاز تقویت‌كننده هستند كه سه نوع سرامیك ـ سرامیك، پلیمر ـ سرامیك و فلز ـ سرامیك هستند.

نانوكامپوزیت كامپوزیتی است كه یكی از فاز‌های تشكیل دهنده آن را ذرات در اندازه‌های 1 تا 100 نانومتر تشكیل دهد.


وی تصریح كرد: در این زخم‌بند، نانوكامپوزیت پلیمر ـ سرامیك با فاز زمینه پلیمری و فاز تقویت‌كننده ذرات خاك رس (مونت موریلینت) استفاده شده است.


مجملی رنانی دلایل استفاده از ذرات نانو خاك رس را به عنوان سدی در برابر رهایش انفجاری دارو از زخم‌بند، بالا برنده استحكام زخم بند، بهبود خاصیت كششی آن و بهبود تبخیر آب درون زخم بند ذكر كرد.


وی با اشاره به كاستی‌های زخم بند هیدروژلی كه در آن رهایش دارو بین یك تا سه ساعت بوده و تبخیر آب درون آن نیز سرعت بالایی داشته است، در مورد طرح جدید و كاركرد آن و رفع كاستی‌های طرح قبل اضافه كرد كه در این نوع زخم بند پس از قرار گرفتن بر روی زخم با توجه به خاصیت تورمی‌ می‌تواند مایعات ترشح شده از زخم و عفونت به وجود آمده را به درون شبكه خود جذب كند و با ایجاد سطحی مربوط بر روی زخم باعث افزایش سرعت التیام زخم شود.


همچنین با توجه به استحكام مناسب و بالای این زخم بند نسبت به نوع قبلی زخم بند به سطح زخم نخواهد چسبید و علاوه بر طولانی شدن مدت زمان تعویض به لحاظ كندی رهایش دارو در آن، باعث كاهش درد و تورم در هنگام تعویض آن خواهد شد.


وی در پایان به ایسنا گفت: طبق تست‌های انجام شده این زخم بند پس از 24 تا 48 ساعت احتیاج به تعویض خواهد داشت كه در حدود چهار تا پنج برابر مدت زمان تعویض زخم بند هیدروژلی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha