سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

پیروز حناچی، سومین شهردار تهران در دوره اصلاح‌طلبان، پس از حدود 3 ماه سرانجام رودرروی خبرنگاران نشست تا در نخستین کنفرانس خبری خود، درهای یک عمارت تاریخی را به روی خبرنگاران بگشاید.

در مبارزه با فساد تعارف نداریم

سلامت نیوز: پیروز حناچی، سومین شهردار تهران در دوره اصلاح‌طلبان، پس از حدود 3 ماه سرانجام رودرروی خبرنگاران نشست تا در نخستین کنفرانس خبری خود، درهای یک عمارت تاریخی را به روی خبرنگاران بگشاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایران،او  برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت، در پل امیر بهادر میدان منیریه، یک چهره محافظه کارانه از اولین رویارویی‌اش با رسانه‌ها از خود به جای گذاشت. اگرچه این نگاه به مذاق خودش، خوش نیامد و او در برابر سؤالی که می‌پرسید از قبل از شهردار شدن تا الآن چقدر تغییر کرده اید، اینطور پاسخ داد:

«حناچی این ور میز با آن ور میز هیچ تفاوتی نداشته و اقداماتی که تا امروز نیز انجام شده است همین را نشان می‌دهد. در حوزه اجرا البته ملاحظاتی وجود دارد که در اداره امور شهر تهران باید آنها را مدنظر قرار داد و به حواشی توجهی نکرد.»


در این نشست که حدوداً 2 ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید، اغلب سؤالات خبرنگاران به در بسته خورد و شهردار پایتخت، عامدانه از زیر بار بسیاری از سؤالات شانه خالی کرد! حناچی 54 ساله، اما همچون گذشته، به سراغ یک کار خلاقانه دیگر رفت و در اقدامی جالب توجه به تعداد زیادی از سؤالات شهروندان در فضای مجازی هم پاسخ داد! «ترافیک» و «مبارزه با فساد» مهم‌ترین سؤال و به عبارتی مطالبه پایتخت نشین‌ها بود که در این جلسه حناچی به آنها مفصلاً پرداخت.


او با صراحت اعلام کرد که در مبارزه با فساد با کسی تعارف ندارد، اما قرار به سروصدا هم نیست و هر جا که تخلفی دیده شود با آن برخورد می‌شود، اما رسانه‌ای نمی‌شود. چرا که ما قاضی نیستیم و مسأله باید از سوی سیستم‌های نظارتی و قضایی بررسی شود.


 شهردار تهران در این دیدار از افتتاح خط 6 و 13.5 کیلومتر از خط 7 مترو (از مهدیه تا میدان صنعت که پیش از این تعطیل شده بود) در آینده‌ای نزدیک به عنوان اصلی‌ترین اقدامش برای کاهش بار ترافیکی تهران خبر داد و از قابلیت قطار بدون راننده در خط 6 هم پرده برداشت. ترخیص 85 درصد از 70 واگن مانده در گمرک بندرعباس از دیگر خبرهای خوش حناچی در نشست دیروز بود.

او به تهران نشین‌ها وعده داد تا هر 22 روز، یک قطار تحویل و به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون مترو روزانه 2 میلیون مسافر را جابه جا می‌کند، اما هدف‌گذاری شهرداری تهران، 7 میلیون سفر در روز است که براین اساس باید 2 هزار واگن مترو اختصاص یابد. برآیند سخنان حناچی البته نشان می‌داد که سال آینده، سال پر افتتاحیه‌ای برای مترو تهران باشد. اگرچه کارشناسان، از سال 98 به عنوان یک سال سخت برای مردم ایران نام برده اند!


به گفته وی، ما هیچ راهی جز کاهش استفاده خودرو شخصی در تهران نداریم. هر چند که همکاران خبرنگار ما همواره در اجرای طرح ترافیک جدید از شاکیان هستند اما در چارچوب سهمیه حق خبرنگاران محفوظ است.


«ماهانه 720 میلیارد هزینه شهر تهران است.» این خبر را معاون حناچی چندی قبل داده بود. آقای شهردار حالا از هزینه 25 تا 30 میلیاردی شهر تهران در روز خبر می‌دهد. او در میانه‌های نشست به طنز گفت:«از بد حادثه شهردار متخصص زمانی آمده که منابع ته کشیده است.»به گفته شهردار فروش املاک بزرگ مقیاس شهر مثل شهر آفتاب در لایحه بودجه 98 نیامده است.


تجمعات پیمانکاران خارج از روال عادی است
بدهی 54 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران که البته با واکنش شهردار اسبق یعنی محمد باقر قالیباف هم مواجه شده بود، سؤال چند خبرنگار حاضر در نشست بود.

حناچی درباره رقم این بدهی اینطور توضیح داد: «موضوع بدهی دینامیک است و تعهدات شهرداری ثانیه‌ای تغییر می‌کند. حتی احکامی که در محاکم داریم، جدا از این که محکوم یا پیروز شویم، جزو دیون و تعهدات ما محسوب می‌شود. باید تلاش کنیم که منابع درآمد پایدار را ایجاد کنیم.»


شهردار تهران ادامه داد: برخی‌ می‌گویند که چرا من در پاسخ به این سؤالات از شعر استفاده می‌کنم، اما ما فرهنگ غنی داریم و ممکن است اتفاقات مکرراً تکرار و یک جمله و یا یک شعر می‌تواند کل منظور ما را بیان کند و همیشه می‌گویند مرد است و قرض‌اش و حالا من می‌گویم شهرداری است و بدهی‌هایش و به هر صورت بدهی‌ها مشخص است.


حناچی به سؤالی درباره تجمع پیمانکاران در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه در مقابل شهرداری مرکز گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌داد که این تجمعات خارج از روال عادی است، این به معنای رد بدهکاری ما به پیمانکاران خرد و کلان نیست، اما برخی با انگیزه‌های زیاده خواهی سعی بر بهم زدن آرامش دارند. ما در تلاشیم بدهی‌ها را نقد و غیر نقد تسویه کنیم، اما به صورت منطقی و خارج از فشار‌های بیرونی این کار را انجام خواهیم داد.»


نامه رئیس اسبق سازمان بازرسی شهرداری تهران و همچنین تغییر برنامه‌ها در مجموعه شهرداری با تغییر شهردار و معاونین از دیگر سؤالاتی بود که حناچی ترجیح داد از آنها غیر مستقیم عبور کند.

او در پاسخ تنها به انتصابات در شهرداری تهران اشاره کرد و خبر از تغییر 4 شهردار در زمان برگزاری نشست داد: «برنامه‌هایی که در حوزه توسعه‌ای توسط شورا تصویب می‌شود قطعاً با رفتن مدیران تغییری در آن حاصل نمی‌شود، چرا که این طرح‌ها معمولاً میثاق بین مدیریت شهری و دولت است. من مماشاتی در کارم نمی‌بینم اما بسیاری از موارد را داد نمی‌زنیم و یا اطلاع‌رسانی عمومی نمی‌کنیم اما این به این معنا نیست که موارد را پیگیری نمی‌کنیم علاوه بر این دستگاه‌های نظارتی موضوع تخلفات را به صورت جدی پیگیری می‌کنند.»


پاسخ شعرگونه حناچی به نامه حق شناس
انتشار نامه‌ اعتراض‌آمیز حق‌شناس، عضو شورا، هم در این نشست مطرح شد. حناچی به این سؤال با یک شعر پاسخ داد: «اعضای شورا مجاز هستند سؤال کنند، نظارت داشته باشند و حتی اعتراض خود را نیز اعلام کنند.

نامه منتشر شده جدید هم نیست و یک ماه پیش منتشر شده است، درباره پاسخ به این نامه به ادبیات رجوع می‌کنم و به قول حافظ «وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن.»تهران را چه رنگی می‌بینید؟ حناچی از حاضرین پرسید و جواب «خاکستری»بود. رنگ آمیزی شهر تهران به همین علت در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.


دوچرخه سواری حناچی هم به یکی از موضوعات داغ نشست دیروز تبدیل شد. اما برخلاف تصور، سوژه اصلی زنان بودند نه شخص شهردار! حناچی با بیان این‌که کمتر از یک درصد مردم از دوچرخه استفاده می‌کنند، گفت: براساس دستاورد ورک‌شاپ دوچرخه‌سواری با هلندی‌ها، ۹۵ مسیر قابل اتصال به شبکه دوچرخه هستند. البته درباره دوچرخه‌سواری بانوان حساسیت‌هایی وجود دارد که قابل حل است.


راه حل حناچی طراحی جدید دوچرخه‌هایی است که مشکل بانوان را حل خواهد کرد. به گفته او، طراحی این دوچرخه‌ها متفاوت است و حتی مخالفان هم دیگر رضایت می‌دهند.


شما که ادعا کردید مدرک ارائه دهید
سؤالی درباره خرید و فروش پست در شهرداری تهران، حناچی را واداشت تا خطاب به خبرنگار فارس بگوید که باید ادعای خود را ثابت کنید. چراکه در امور قضایی یک اصطلاح است که براساس آن فرد مدعی باید ادعای خود را ثابت کند، مثلاً در خصوص خرید و فروش پستی که عنوان کردید اطلاعاتی که دارید و من ندارم را بدهید وگرنه حاکم قضایی برخورد می‌کند هرچند که ما از خبرنگاران شکایت نمی‌کنیم، ولی ادعای سنگینی است و مدارکی که شما دارید و من ندارم را به من بدهید.

از نظر من این ادعا قابل قبول نیست، چرا که من مدیران رده‌بالا را منصوب می‌کنم و آنها مدیران میانی را.حناچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که یکی از معاونین شما (جوادی یگانه، معاون فرهنگی و هنری) از نزدیکان یک چهره اصولگرا (ولایتی) است و انتصاب وی بی‌توجهی به شعار اصلاح‌طلبی است، گفت: اگر بخواهیم نگاه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی داشته باشیم خود من را هم ببینید، چرا که من سال‌ها قائم مقام مرحوم سیفیان بودم ضمن آن‌که من چنین چیزی را به این شکلی که گفتید قبول ندارم. من به اعضای شورای شهر هم قول دادم که براساس تخصص و سواد افراد را منصوب کنم.


وی در خصوص رسیدگی به تخلفاتی که در مجموعه شهرداری تهران انجام شده است گفت: بخشی از این موضوعات توسط سازمان بازرسی به قوه قضائیه ارجاع شده، همچنین املاکی که در اختیار مردم و اشخاص قرار گرفته توسط سازمان املاک در حال پیگیری است. ۲۰۰۰ ملک به این شکل وجود دارد که از این میان ۲۰۰ ملک در اختیار اشخاص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha