محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند ماده شیمیایی تریکلوسان که به عنوان آنتی باکتریال در خمیردندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می تواند اثری معکوس داشته و موجب افزایش مقاومت باکتریایی در برابر آنتی بیوتیک ها شود.

مقاومت باکتری‌ها براثر مواد آنتی باکتریال خمیردندان

سلامت نیوز: محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند ماده شیمیایی تریکلوسان که به عنوان آنتی باکتریال در خمیردندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می تواند اثری معکوس داشته و موجب افزایش مقاومت باکتریایی در برابر آنتی بیوتیک ها شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، تریکلوسان یک ماده پرمصرف در محصولات بهداشتی و مصرفی خانگی از جمله صابون، خمیردندان، مایع ظرفشویی، خوشبوکننده، وسایل آشپزخانه، اسباب‌بازی، رختخواب، لباس و کیسه زباله است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،محققان به منظور بررسی اثر تریکلوسان بر عملکرد آنتی بیوتیک‌های کشنده باکتری، دو آزمایش متفاوت را انجام دادند. در آزمایش اول دو نوع باکتری E.coli و MRSA را در ظروف آزمایشگاهی با استفاده از آنتی بیوتیک درمان کرده و عملکرد سلول‌ها را در فرآیند این کار بررسی کردند. در این آزمایش یک گروه از سلول‌های باکتری را قبل از آزمایش در مجاورت تریکلوسان قرار دادند و مشخص شد مقاومت این گروه از باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها در مقایسه با گروه کنترل به میزان 10 هزار برابر افزایش یافته است. در حالت طبیعی نرخ بقای باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک یک در میلیون است، اما در این آزمایش پس از 20 ساعت یک دهم از باکتری‌ها به حیات خود ادامه دادند.


در آزمایش دوم محققان از دو گروه موش مبتلا به عفونت ادراری استفاده کردند و به آب آشامیدنی موش‌های گروه اول مقداری تریکلوسان اضافه کردند تا میزان دفع آن از طریق ادرار به اندازه میزان دفع شده توسط انسان‌ها برسد. در آمریکا در ادرار حدود 75 درصد از شهروندان تریکلوسان وجود دارد و میزان این ماده در 10 درصد از این افراد به اندازه‌ای است که می‌تواند مانع رشد E.coli شود.


در مرحله بعد تمام موش‌ها را با استفاده از آنتی بیوتیک سیروفلوکساسین درمان کردند. پس از پایان درمان مشخص شد میزان باکتری موجود در ادرار و مجاری ادراری موش‌های گروه اول در مقایسه با گروه دیگر بسیار بالاتر بوده و به 100 برابر باکتری موجود در ادرار و مجاری ادراری گروه دوم می‌رسد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه American Society for Microbiology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha