معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام كرد: مراكز اطلاع رسانی غذا امسال در همه مراكز استانها دایر می‌شود و مردم می‌توانند از طریق تماس تلفنی با متخصصان این مراكز در مورد مواد غذایی مشورت كنند.


رسول دیناروند در گفت و گو با فارس، افزود:‌ ایجاد مراكز اطلاع رسانی غذا قرار بود در سال 85 با راه‌اندازی 10 مركز آغاز شود كه به علت مشكلات بودجه‌ای به این هدف نرسیدیم، اعتباری كه تاسیس این مراكز نیاز داشت 3 میلیارد تومان بود كه تامین نشد اما بعد با اختصاص 700 میلیون تومان مقدمات تاسیس این 10 مركز فراهم شد و به زودی شاهد فعالیت این مراكز خواهیم بود و به مرور تا آخر امسال این مراكز در همه مراكز استانهای كشور دایر می‌شوند.
وی گفت: تاسیس این مراكز نیازمند تهیه نرم افزار، جذب نیروی منخصص، data base( اطلاعات اولیه) لازم، سیستم تلفن است و پس از اینكه این امكانات فراهم شد می‌توانیم مراكز اطلاع رسانی غذا را به مرور در استانهای مختلف فعال كنیم.
وی ادامه داد: فعالیت این مراكز شبیه كار مراكز اطلاع رسانی دارویی است كه اكنون در همه مراكز استانها فعالیت می‌كنند و مردم می توانند با شماره تلفنی كه در هر شهرستان اعلام می‌شود با این مراكز تماس بگیرند و هر سوالی كه در مورد مواد غذایی دارند بپرسند و پاسخ بگیرند.
معاون وزیر بهداشت افزود: تاكنون توجه به دارو با توجه به حساسیت آن بیش از غذا بوده است ولی ما عمیقا معتقدیم كه نقش غذا در سلامت مردم خیلی مهتر از داروست به عنوان مثال در مورد بیماریهای قلبی در صورتی كه مردم غذای سالم مصرف كنند هم بیمار كمتری خواهیم داشت كه نیاز به بستری و عمل جراحی قلب داشته باشد و هم مصرف دارو به مراتب كمتر می‌شود.
وی اضافه كرد: اكنون ثابت شده است كه نقش چربی ها به خصوص روغنهای نباتی جامد در بروز بیماریهای قلبی بسیار مهم است بنابراین علاوه بر تلاش برای بهبود كیفیت روغنهای خوراكی و كاهش اسید چرب و ترانس زائد آن به طوری كلی ورودی چربی را به بدن به حداقل لازم برسانیم.
دیناروند گفت: اقدام دیگری كه برای ارتقای سطح سلامت مواد غذایی انجام می‌شود درج نشان ایمنی و سلامت است كه همان طور كه قبلا اعلام شده این نشان جدید از تابستان امسال بر روی مواد خوراكی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی كه بالاترین حد استانداردهای پزشكی را دارند درج می‌شود.
وی افزود: به عنوان مثال گر چه وزارت بهداشت به روغنهای جامد با ترانس 20 درصد هم مجوز می‌دهد اما نشان ایمنی محصول فقط بر روی روغنهای با ترانس زیر 5 درصد درج می‌شود یا مثلا در مورد نوشابه ها این نشان به نوشابه‌های بدون قند یا نوشابه های لبنی استاندارد داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha