این جمله را(با ویرگول و کسره) دوجور می‌توان خواند: (اگر گوشت، قرمز نباشد) و (اگر گوشتِ قرمز نباشد.)اگر گوشت، قرمز نباشد و سفید باشد، نمی‌توان خورد؟ یا اگر گوشتِ قرمز نباشد و هیچ گوشت دیگری هم وجود نداشته باشد، فاجعه‌ای رخ خواهد داد؟

گوشت دور از دسترس/در بشقاب غذا به جای گوشت گیاه بکاریم؟

سلامت نیوز:این جمله را(با ویرگول و کسره) دوجور می‌توان خواند: (اگر گوشت، قرمز نباشد) و (اگر گوشتِ قرمز نباشد.)اگر گوشت، قرمز نباشد و سفید باشد، نمی‌توان خورد؟ یا اگر گوشتِ قرمز نباشد و هیچ گوشت دیگری هم وجود نداشته باشد، فاجعه‌ای رخ خواهد داد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،(گوشت قرمز با سیلی صورتش را سرخ نگه می‌دارد!) این جملهای بود که دختر در برابر سخن پدر به زبان آورد که در پاسخ همسرش که پرسیده بود با کمیابی گوشت قرمز چه کنیم، گفته بود: با سیلی صورت‌مان را سرخ نگه خواهیم داشت.

پدر سپس که در خلوت پای سخنان دختر نشست، دریافت جهانی متفاوت است. دختر گفت: «چه گوشتی، وقتی به زور آنتی‌بیوتیک و تغذیه شیمیایی و هورمونِ رشد و در شرایط شکنجه جانوران، تولید می‌شود. کمتر گوشت قرمزی را در جهان می‌توان یافت که گاو و گوسفندش در دشت بگردد و غذایش واش طبیعی باشد.»

گوشت دور از دسترس

برای بچهها(نوجوان و جوان) زندگی، جهان، سیاست و هر چیز دیگر در دنیا بازی است. آنان اهمیت چندانی به فقر و گرسنگی و سوتغذیه نمی‌دهند؛ البته شاید به ظاهر ابراز همدردی کنند ولی همدردی‌شان ژرف نیست و همچو نسیم بهاری می‌وزد و زودی می‌گذرد. پدر به دخترش پول می‌دهد که برود یک کیلو گوشت قرمز بگیرد برای میهمانان؛ پس از ۳ ساعت دل‌اش شور می‌افتد. به گوشی‌اش زنگ می‌زند، اپراتور می‌گوید در دسترس نیست. مرد به همسرش می‌گوید: بی‌گمان در ایگنوی اسکیموهاست و گوشت نیافته و رفته ماهی بیاورد که گوشی‌اش آنتن نمی‌دهد.

پس از یک ساعتی از دختر پیامکی می‌رسد: Red meat is not available right now پدر با نگاهی گذرا فکر می‌کند که دختر از سرِ بازی نوشته: «مشترک در دسترس نیست» ولی زمانی که دقت می‌کند، در می‌یابد پیامش چیز دیگریست. به همسرش نشان می‌دهد. همسرش خشمگین می‌شود و روپوش می‌پوشد؛ میگوید: «ما این‌جا داریم دق می‌کنیم آن‌وقت دخترمان بازیش گرفته.» از آن رویداد ۲ روز نمی‌گذرد که سخن دختر درست از آب در می‌آید و گوشت در تهران کمیاب می‌شود.

گوشت سه‌‍‌برابر و نابرابری سه برابر

در حالی ایرانیان به گوشت قرمز دسترسی ندارند که در امریکای شمالی، مردم بامدادان با چاشت بیکن می‌خورند و ناهار بیفتک و شام استیک درجه یک. برای بین‌ غذاهای بچههاشان در مدرسه نیز همبرگر تدارک می‌بینند و می‌گذارند در کوله‌شان؛ (در بالای سر ما انگار نابرابری در پرواز است!)

در رژیم غذایی وگانیزم، راه نجات کره زمین از گرم‌شدن بیشتر، خوردن گیاه و نخوردن هرگونه گوشت سفارش‌شده است؛ اما همه مردم از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند و مرام مرتاضی ندارند و تنها میوه و سبزی و مغز بادام سیرشان نمی‌کند و اگر در روز دست‌کم یک نوبت گوشت نخورند، انگار از بنیاد غذا نخورده‌اند؛ برای نمونه پیش از شام چندگونه لبچره می‌خورند که هریک به تنهایی غذایی کامل است و تازه ندای مادر در خانه می‌پیچد که: «بچه‌ها دیگر غذا نخورید کباب و پلو آماده‌ست.»

بشقاب گیاهی

رحیم امیدوار ـ ارشد علوم غذایی در باره یافته‌های نو می‌گوید: «دانشمندان جهان در کمیسیون جهانی، نخستین رژیم غذایی جهانی را با هدف نجات کره زمین پیشنهاد کردهاند. بنیاد این برنامه، استفاده گسترده از گیاه و گندمیان(بُن‌شِنرغلات) است. به گفته پژوهشگران این الگوی غذایی از مرگ میلیون‌ها انسان جلوگیری خواهد کرد و گوشت قرمز را به درجه ۲ اهمیت خواهد برد.

انگار نخستین رژیم غذایی کامل بر پایه دانش روز و با هدف پیشگیری از فاجعه جهانی زیست‌بوم گردآوری شده است. این رژیم غذایی هم‌چنین غذاهای بی‌کیفیتی را که از سوی میلیاردها تن در سراسر جهان خورده می‌شود، به چالش کشیده است.»

«این برنامه نوغذا با نام (رژیم تندرست جهانی) شناخته می‌شود و از سوی کمیسیونی جهانی و با هدف رهنمونی برای تامین مواد مغذی برای جمعیت رو به افزایش دنیا ارائه شده است. بایستگی موفقیت این رژیم، کاهش چشمگیر استفاده از گوشت قرمز در کشورهای غربی و نیز دگردیسی بنیادین در شیوه و عادت‌های خوردن در سراسر جهان است.»

«این رژیم نو به نقش کشاورزی و دامپروری در پدیدآوردن دگردیسی اقلیمی، ویرانی طبیعت و زیستگاه جانوران نارام و آلودگی دریاها و اقیانوس‌ها پرداخته است. بر پایه سفارش دانشمندان کمیسیون جهانی، استفاده از شکر و گوشت قرمز در تراز جهانی باید به نیم برسد و به جایش استفاده از سبزی و میوه و دانه و مغزها دو برابر شود.»

«اما جاهایی ویژه در جهان است که باید دگردیسی بنیادی در آن‌جاها رخ دهد؛ برای نمونه در آمریکای شمالی، مردم باید هشتادوچهار درصد استفاده گوشت قرمز را کاهش دهند و به جایش خوردن غلات را ۶ برابر کنند.» (آیا باور کنیم که میزان بسیار بالایی از گوشت‌های قرمز تولید شده جهان را مردمان آمریکای شمالی می‌خورند؟)

«در رژیم غذایی جهانی، اروپاییان باید پانزده درصد بیشتر گندمیان و دانه‌های روغنی استفاده کنند. اروپاییان باید استفاده گوشت قرمز را تا هفتادوهفت‌درصد پایین بیاورند و پانزده‌درصد بیشتر گندمیان و دانه‌های روغنی(مانند سویا ناتراریخته) در رژیم غذایی خود وارد کنند.»

«پژوهش‌گران می‌گویند این رژیم برای انسان‌ها و برای محیط‌زیست برد ـ‌ برد است، زیرا هم از مرگ ۱۱ میلیون انسان که به سبب استفاده مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند، پیشگیری می‌کند و هم از ویرانی محیط‌زیست که زندگی انسان‌ها به آن وابسته شده است.»

«آینده‌خوانی‌ها داستان از آن دارد که جمعیت کره‌زمین تا سی‌سال دیگر به ۱۰ میلیارد تن خواهد رسید و رها نکردن رژیم غذایی وابسته به گوشت و ناسازگار با محیط‌زیست، همانا افزایش مشکلات جسمی و داغ‌تر شدن زمین خواهد بود.»

ریشه بیماری‌ها

رژیم‌های غذایی ناسالم، سبب بنیادین بیماری‌هاست. این حقیقت که هشتصدمیلیون ‌تن در جهان گرسنه‌اند و بیش از ۲ میلیارد تن از تغذیه بد رنج می‌برند و ۲ میلیارد تن دیگر دچار چاقی و وزن زیادی‌اند، انسان را وادار به درنگ می‌کند و بایستگی واگشت به گذشته را یادآور می‌سازد. آکادمی‌های دانش جهانی در این سال‌ها به این برآیند رسیده‌اند که سامانه غذایی جهان اینک بدجور فروپاشیده است؛ کشاورزی صنعتی هم به سبب ویرانی جنگل‌ها و رها شدن گاز متان دام‌ها، بیش از پیش به نابودی گام‌آرام محیط‌زیست سرگرم است.

زمان‌اش رسیده که دَرِ باربی‌کیو یا فر را هفته‌ای یک بار باز کنیم و در چیستی مواد داخل بشقاب غذای خود، بازنگری کنیم و در رستوران به پیشخدمت بگوییم: «یک بشقاب غذای بدون گوشت قرمز لطفاً.»

انسان به بیچارگی رسیده‌است و بناچار باید لیست غذای هفتگی خود را تغییر دهد؛ که بی‌گمان بیچارگی‌اش را دگردیس به رستگاری خواهد کرد.

ادامه سخنان رحیم امیدوار در این مورد: «یکی از استادان دانشگاه هاروارد(همزمان از مدیران کمیسیون جهانی) می‌گوید: «باید غذای هفتگی مردم با مواد دیگر جابه‌جا شود.»

«گزارش بازپسین کمیسیون جهانی درباره رژیم غذایی جهانی که در یک دانشورانه(ژورنال) پزشکی چاپ شده است، برای سیاست‌گذاران غذایی چهل کشور جهان فرستاده شده است.اینک رژیم غذایی جهانی دانشمندان به گونه گسترده سلامت و گیاه‌‌محور است و به انسان‌ها مجال دریافت بیش از دوهزارپانصد کالری در روز را می‌دهد.

همچنین در این رژیم، خوردن یک تکه گوشت گوساله ۱۵۰ گرمی در هفته و دوبار ماهی در هفته، امکان داده شده است و بیشتر پروتئین مورد نیاز باید از دانه‌ها و مغزها تامین شود؛ البته همین دانشمندان غربی آگاه‌اند که واقعیت فقر در جهان سوم، حتی امکان همین استفاده یک نوبت گوشت و دو نوبت ماهی در هفته را به مردم نمی‌دهد.»

«در رژیم غذایی جهانی، استفاده یک لیوان شیر در روز و مقداری کره یا پنیر و هم‌چنین یک یا دو تخم‌مرغ در هفته، هماهنگ با طبیعت به شمار آمده است. بر پایه رژیم غذایی پیشنهادی نو، نیمی از بشقاب غذا با سبزی و میوه و نیم دیگر با غلات و دانه‌ها(حبوب) پر شده است. به سخن دیگر، این رژیم ریشه‌ای(رادیکال) به معنی استفاده ۲۱ گرم گوشت قرمز و ۲۸ گرم ماهی در یک روز است؛ که البته یک برنامه غذایی فقیرانه نیست بلکه مواد غذایی گونه‌گون‌ست که با خود تندرستی و خوش‌مز‌گی و لذت به همراه دارد.»

رخنه بزهکاری در تولید گوشت

در وضعیت بد غذایی ما باید دور ریز غذا کاهش یابد. هنگامی که بر سر خوان «غذا ـ دوریخته‌های» ما همه ‌گربه‌های شهر می‌نشینند و می‌خورند و سیر بر می‌خیزند و چاق‌تر می‌شوند، روشن است که دوریزها بسی زیاد است و انگار مردم از زیادی و فراوانی مواد غذایی نمی‌دانند با آن چه کنند و ساده‌ترین راه را در پختن و روانه دلو آشغال‌کردن می‌بینند. راه درست، پختن غذا به اندازه نیاز خانواده است.

رحیم امیدوار: «کارشناسان بهداشت دامپزشکی لاهیجان در بازرسی از برخی گوشت‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ده‌ها کیلو گوشت فاسد کشف کرده‌اند که پس از نمونه‌برداری و فرستادن به آزمایشگاه و گواهیِ ناخوردنی‌ بودن آن‌ها، به کشتارگاه دام دیلم لنگرود فرستاده شد.

کارشناسان می‌گویند مردم هنگام خرید مواد گوشتی خام به تاریخ تولید و مهلت آن دقت کنند و از خرید فرآورده‌های بی‌تاریخ بپرهیزند؛ اما آیا این به تنهایی برای تندرست‌ماندن کودکان بی‌گناه بسنده است؟»

«یک نمونه دیگر: رسیدگی به پرونده کشتار الاغ در استان گلستان(شهر گرگان) که بزهکاران بر بسته‌های گوشت الاغ، برچسب گوشت برزیلی می‌زدند و می‌فروختند.»

«و نمونه سوم: برای سلامتی کودکان، مطالعه‌ای برای شناسایی گوشت الاغ در گوشت‌های چرخ‌شده تهران انجام گرفته است؛ کارشناسان با استفاده از روش اسپکتروسکوپی مادون قرمز، وجود گوشت الاغ را در برخی گوشت‌های چرخ‌شده شهر تهران کشف کرده‌اند. دوازده نمونه گوشت گاو و گوسفند از گوشت‌فروشی‌های شهر تهران خریداری شد؛ همچنین نمونه‌های گوشت الاغ نیز از کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران تهیه شد؛ و نیز مخلوط‌های گوشت الاغ در گوشت گاو و گوشت گوسفند با درصدهای بین ۲ تا ۹۰ درصد پس از آزمایش مورد تایید قرار گرفت.»

«کمبود گوشت، انگار جهانی را به فریبکاری کشانده است. نگرانی‌های پیاپی درباره سلامت فرآورده‌های گوشتی برزیل برای بازار آمریکا، سرانجام سبب شد امریکا نیز از ورود گوشت برزیلی جلوگیری کند.

در گذشته پس از آن که پلیس برزیل گفته بود که بازرسان بهداشت در برزیل رشوه می‌گیرند تا گوشت نابهداشتی را تایید کنند، چندین کشور غربی از خرید گوشت و فرآورده‌های آن از برزیل خودداری کرده بودند اما امریکا به واردات‌اش پایان نداده بود و تنها همه بسته‌های گوشت برزیل را زیر بررسی دقیق گرفت؛ و اینک آن کشور هم به این نتیجه رسیده که سلامتِ بخشِ زیادی از گوشت‌های وارده از برزیل در آزمایش‌های گوناگون بهداشتی رد شده است.»

«وزارت کشاورزی آمریکا می‌گوید در ۳ ماه گذشته یازده درصد از بسته‌های گوشتی تازه وارداتی از برزیل، در آزمایش‌ها رد شده و پس فرستاده شده است؛ حال آن که این رقم برای گوشتی که آمریکا از دیگر قلمروهای جهان وارد می‌کند، تنها یک درصد است. مدیران دولت آمریکا می‌گویند برای سلامت مردم، جلوی ورود ۸۹۰ تن گوشت برزیلی را گرفته‌اند.»

«برزیل با فروش ۱۲ میلیارد دلار در سال، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت قرمز و سفید است که با بازارهای چین، اروپا و آمریکای شمالی کار می‌کنند.»

«صنعت تولید گوشت برزیل پس از بازرسی‌ گسترده، آسیب زیادی دیده است. در بامداد یک روز، هزار مامور پلیس به ۲۰۰ تولیدی یورش بردند و بازرسی ویژه‌ای را به انجام رساندند؛ دستاوردها آن بود که بازپرس‌های پلیس، مدیران کشتارگاه‌های برزیل را متهم کنند که برای دریافت تاییدیه دولتی برای فرآورده‌هایشان، به بازرس‌های بهداشت و مقام‌های سیاسی رشوه می‌دهند. آنان ۳۰ سازمان گوشت را متهم کردند که در تولیدات خود روشی نابهداشتی دارند از شمار سازمان گوشت جی‌بی‌اس (بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت گاو در جهان) و سازمان گوشت بی-آر-اف، بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت مرغی در جهان.»

«ایران نیز بخش بزرگی از گوشت تولید برزیل را وارد می‌کند. اینک وزیر کشاورزی ایران می‌گوید گوشت برزیل مشکلی ندارد چون کشتارگاه‌هایی که در برزیل این مشکلات را داشتند در شمار آن‌دسته نیستند که با ایران کار می‌کنند. »

چربی‌های ویرانگر

استیک یا ساندویچ بیکن(خوک نمک‌سود) گزند دچارشدن به بیماری قلبی یا چنگار(سرطان) را افزایش می‌دهد. مرغان در محیط پرورشی سالم با سلامتی رشد خواهند کرد از این رو تولید گوشت مرغ نیز سلامت بسنده‌ای ندارد چون به مرغ‌ها هرگز اجازه خوابیدن داده نمی‌شود؛ آن‌ها وادار میشوند ۲۴ ساعته بخورند و هرچه زودتر پروار شوند چون تولیدکننده، تاب کش‌آمدن زمان را برای به سود رسیدن بر نمی‌تابد.

سخنان رحیم امیدوار در این مورد: اینک هر انگلیسی (بریتانیایی)، با وجود هشدارهای روزافزون، دل از خوردن ۱۰۰ گرم گوشت قرمز در روز نمی‌کند. برای نمونه، یک پزشک انگلیسی که به تازگی گیاهخوار شده، می‌گوید: «سال‌ها کوشیده‌ام از میزان گوشت مورد استفاده همسر و بچه‌هایم به تدریج بکاهم ولی آنان پایداری نشان داده‌اند.»

«خوردن گوشت قرمز سودهایی هم دارد و ذخیرگاه مهم پروتئین و آهن و ویتامین ب۱۲ است؛ ولی چربی آشکار و پنهان آن هم بسیار زیاد است؛ برای نمونه، چربی بد آن به نسبت وزن، ۱۶ برابر تافو(پنیر تهیه شده شیر سویا) است. البته پنیر چرب حیوانی دست کمی از گوشت ندارد.»

«خوردن منظم گوشت قرمز(۸۵ گرم در روز) مرگ قلبی را تا ۱۳ درصد در انسان افزایش می‌دهد. این آمار با خوردن فرآورده های گوشتی(سوسیسرژامبون) نسبت به وزن، جهش می‌یابد و از ۲۰ درصد می‌گذرد. برای رسیدن به حقیقت باید به گونه‌ای آزمایشی، تا یک ماه و روزی ۱۰۰ گرم گوشت چربی دار خورد و افزایش وزن خود را سنجید.»

«برای به حقیقت رسیدن، یک گروه از پژوهشگران برای یافتن بستگیِ سرطان و تغذیه، به مدت بیش از ۱۲ سال، نیم میلیون تن انسان را در ۱۰ کشور اروپایی مورد آزمایش قرار داده‌اند».« آنان به این برآیند رسیدند که سایه مرگ هر لحظه در کمین کسانی‌ست که روزی ۱۶۰ گرم گوشت (غیرفرآوری) استفاده میکنند. این سایه بدشگون با گوشت فرآورشده سنگین‌تر می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha