یك فوق تخصص ریه توصیه كرد: هنگام وجود گرد وغبار در هوا از ماسك‌های معمولی یا فیلتردار استفاده كنید البته این ماسك‌ها از ورود گردوغبار به دستگاه تنفسی كاملا جلوگیری نمی‌كنند.

سلامت نیوز : یك فوق تخصص ریه توصیه كرد: هنگام وجود گرد وغبار در هوا از ماسك‌های معمولی یا فیلتردار استفاده كنید البته این ماسك‌ها از ورود گردوغبار به دستگاه تنفسی كاملا جلوگیری نمی‌كنند.

دكتر جواد نظری در گفت وگو با  ایسنا، افزود: هنگام وجود گرد وغبار در هوا تا حد امكان باید به نقاطی سفر كنیم كه گردو و خاك در آن جا كمتر باشد البته بسیاری از افراد امكان انجام این كار را ندارند بنابراین به آنان توصیه می‌شود كه ماسك بزنند البته نباید به علت استفاده از ماسك بیش از حد در فضای باز فعالیت كنند.

وی توصیه كرد: تا حد امكان از منزل خارج نشوید و از فعالیت در فضای آزاد بپرهیزید علاوه بر آن می‌توانید از دستگاههای استاندارد تصفیه هوا در منزل استفاده كنید البته استفاده از كولر در فصل گرما باعث ورود گرد و غبار به داخل خانه می‌شود.

نظری تاكید كرد: كودكان، مبتلایان به بیماریهای تنفسی مانند آسم و برونشیت، جانبازان شیمیایی و زنان باردار حتما باید توصیه‌های بهداشتی را در زمان وجود گرد وغبار در هوا رعایت كنند.

وی درباره عوارض وجود گرد وغبار در هوا بر بدن انسان اظهار كرد: وجود گرد وغبار در هوا علایم حساسیت را در افرادی تشدید می‌كند كه زمینه ابتلا به حساسیت را دارند و حتی باعث ابتلای آنان به بیماریهای تنفسی می‌شود.

نظری در ادامه گفت: حساسیت‌های تنفسی باعث ایجاد مشكلاتی مانند سردرد و بی حوصلگی در افراد می‌شود علاوه بر آن ممكن است گرد وغبار باعث بروز علایم حساسیتی در حلق مانند خارش حلق و گلو شود.

این فوق تخصص ریه با بیان اینكه ممكن است گرد و غبار ریه‌ها را نیز حساس كند، اظهار كرد: سرفه، تنگی نفس، احساس درد و سنگینی در قفسه سینه از جمله علائم حساس شدن ریه‌هاست.

نظری در پایان با بیان اینكه وجود مواد صنعتی به همراه گرد و غبار در هوا ممكن است افراد را دچار عوارض دیگری كند، گفت: این ذرات ممكن است افراد را به برونشیت حاد و در درازمدت بیماریهای مزمن تنفسی مانند آسم مبتلا كند و حتی زمینه را برای ابتلا به عفونت‌های تنفسی فراهم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha